Wymiana kanalizacji związana ze zmianami klimatu w Warszawie. Pięciokilometrowy
Public Dialog
aleja Jana Chrystiana Szucha 16
00-582 Warszawa
j.borkowski|publicdialog.pl| |j.borkowski|publicdialog.pl
530544454
https://publicdialog.pl/
- To kolejna po Paryżu, Wilnie, Rzymie, czy Hamburgu realizacja Amiblu, która przygotowuje miasta na zmiany klimatu - mówi Mariusz Maniara Dyrektor Amiblu na Europę Wschodnią. - Coraz częstsze nawalne deszcze zmuszają miasta do inwestycji w kanalizację. Tutaj prawie
5 kilometrów rur przeciągnięto pod ziemią w sposób niezauważalny dla mieszkańców,
w dotychczasowej kanalizacji, pod funkcjonującą częścią miasta - Żoliborzem i Starymi Bielanami w Warszawie. Takie projekty pokazują, że miasta przygotowują się na różne skutki związane ze zmianami klimatycznymi. To, co jeszcze 60 lat temu w zupełności wystarczało, teraz po pojawieniu się „deszczy nawalnych” i związanych z nimi podtopieniami wymaga dostosowania do nowych potrzeb.
Częste deszcze przerywane suszą to efekty zmian klimatycznych. Oddany do użytku kolektor Burakowski w Warszawie ma zabezpieczyć okolicznych mieszkańców w sytuacji masowego naporu wody.
Strategiczny węzeł tramwajowy oraz ważna arteria miejska działały bez zakłóceń, gdy pod nimi trwały prace instalacyjne nowoczesnego kolektora z rur GRP. Podobne rozwiązania stosowane były wcześniej w wielu innych europejskich stolicach. Prace budowlane w okolicach ulic Marymonckiej i Słowackiego w Warszawie – to renowacja długiego na 4825 m kolektora Burakowskiego, który został wybudowany i oddany do użytku prawie 60 lat temu, w 1961,
a aktualnie wymagał dostosowania do zwiększających się potrzeb miasta.
Realizacja trwała prawie trzy lata i wymagała instalacji bardzo wytrzymałych rur o wysokości prawie 3 metrów, na długości niespełna 5 kilometrów. W tym czasie ta niezwykle ruchliwa część Warszawy mogła funkcjonować bez zakłóceń. Ponad 360 ciężarówek przewoziło gigantyczne panele Amiblu z fabryki w Gdańsku, aby wyspecjalizowana firma wykonawcza mogła ułożyć je pod ziemią w miejscu starego kolektora. W projekcie tym, łącznie zostało wykorzystanych około 1600 elementów rurowych o długościach od 1 do 3 metrów i średnicach od 1,3 m do 3 metrów. Ze względu na wykorzystanie nowoczesnego produktu GRP, który cechuje się wysokimi parametrami mechanicznymi materiału, waga tak ogromnej pojedynczej rury (⌀3000 mm) wynosić mogła zaledwie 2 tony.
Inwestycja sfinansowana została ze środków Unii Europejskiej oraz miasta Warszawy przeznaczonych na walkę ze zmianami klimatu. Aktualnie odremontowany kanał będzie pełnił również funkcję retencyjną, czyli będzie możliwe magazynowanie w nim nadmiaru wód opadowych spływających do kanalizacji podczas intensywnych opadów.

Unijny cel klimatyczny do 2040 roku komentują organizacje pozarządowe

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.