Wymiana kanalizacji związana ze zmianami klimatu w Warszawie. Pięciokilometrowy
Public Dialog
aleja Jana Chrystiana Szucha 16
00-582 Warszawa
j.borkowski|publicdialog.pl| |j.borkowski|publicdialog.pl
530544454
https://publicdialog.pl/
- To kolejna po Paryżu, Wilnie, Rzymie, czy Hamburgu realizacja Amiblu, która przygotowuje miasta na zmiany klimatu - mówi Mariusz Maniara Dyrektor Amiblu na Europę Wschodnią. - Coraz częstsze nawalne deszcze zmuszają miasta do inwestycji w kanalizację. Tutaj prawie
5 kilometrów rur przeciągnięto pod ziemią w sposób niezauważalny dla mieszkańców,
w dotychczasowej kanalizacji, pod funkcjonującą częścią miasta - Żoliborzem i Starymi Bielanami w Warszawie. Takie projekty pokazują, że miasta przygotowują się na różne skutki związane ze zmianami klimatycznymi. To, co jeszcze 60 lat temu w zupełności wystarczało, teraz po pojawieniu się „deszczy nawalnych” i związanych z nimi podtopieniami wymaga dostosowania do nowych potrzeb.
Częste deszcze przerywane suszą to efekty zmian klimatycznych. Oddany do użytku kolektor Burakowski w Warszawie ma zabezpieczyć okolicznych mieszkańców w sytuacji masowego naporu wody.
Strategiczny węzeł tramwajowy oraz ważna arteria miejska działały bez zakłóceń, gdy pod nimi trwały prace instalacyjne nowoczesnego kolektora z rur GRP. Podobne rozwiązania stosowane były wcześniej w wielu innych europejskich stolicach. Prace budowlane w okolicach ulic Marymonckiej i Słowackiego w Warszawie – to renowacja długiego na 4825 m kolektora Burakowskiego, który został wybudowany i oddany do użytku prawie 60 lat temu, w 1961,
a aktualnie wymagał dostosowania do zwiększających się potrzeb miasta.
Realizacja trwała prawie trzy lata i wymagała instalacji bardzo wytrzymałych rur o wysokości prawie 3 metrów, na długości niespełna 5 kilometrów. W tym czasie ta niezwykle ruchliwa część Warszawy mogła funkcjonować bez zakłóceń. Ponad 360 ciężarówek przewoziło gigantyczne panele Amiblu z fabryki w Gdańsku, aby wyspecjalizowana firma wykonawcza mogła ułożyć je pod ziemią w miejscu starego kolektora. W projekcie tym, łącznie zostało wykorzystanych około 1600 elementów rurowych o długościach od 1 do 3 metrów i średnicach od 1,3 m do 3 metrów. Ze względu na wykorzystanie nowoczesnego produktu GRP, który cechuje się wysokimi parametrami mechanicznymi materiału, waga tak ogromnej pojedynczej rury (⌀3000 mm) wynosić mogła zaledwie 2 tony.
Inwestycja sfinansowana została ze środków Unii Europejskiej oraz miasta Warszawy przeznaczonych na walkę ze zmianami klimatu. Aktualnie odremontowany kanał będzie pełnił również funkcję retencyjną, czyli będzie możliwe magazynowanie w nim nadmiaru wód opadowych spływających do kanalizacji podczas intensywnych opadów.

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce

Jak uczyć o ekologii? Ogólnopolski Klub EkoEdukatora zaprasza na nieodpłatne szkolenia dla nauczycieli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.