Odwołany lot – polska codzienność. Podsumowanie 2019 roku w branży lotniczej
W Polsce w 2019 roku nie było dnia bez odwołanego lotu – wskazują statystyki ruchu lotniczego. Według danych AirHelp, wiodącej organizacji zajmującej się prawami pasażerów, w minionym roku na polskich lotniskach zostało zakłóconych ponad 40 400 rejsów, z czego tych odwołanych było blisko 1300. Przekłada się to na przygnębiającą średnią ponad 3 anulowanych lotów dziennie. W wyniku wszystkich opóźnień i odwołań plany ponad 4,3 mln podróżnych zostały pokrzyżowane.
Rok rekordów
Podróżowanie samolotem staje się w Polsce coraz powszechniejsze. W 2019 roku kolejne lotniska świętowały swoje rekordy – 5-milionowy pasażer w Gdańsku czy 8-milionowy w Krakowie. Niestety obok wzrostu liczby podróżnych czy uruchamiania nowych połączeń, w ubiegłym roku polscy pasażerowie musieli zmierzyć się również z takimi zjawiskami jak: strajki pracowników w branży lotniczej, bankructwa przewoźników oraz opóźnienia i odwołania lotów.
Upadek najstarszego biura podróży na świecie Thomas Cook pociągnął za sobą niewypłacalność biura Neckermann Polska i problemy podróżnych, których zaskoczyło to w przededniu lub w trakcie urlopu. Do poważnych trudności dla pasażerów doprowadziły też odbywające się w kilku falach strajki pracowników Ryanaira i Grupy Lufthansy.
Wszystkie problemy i zakłócenia, które wystąpiły na lotniskach i w całej branży istotnie wpłynęły na statystyki podsumowujące rok 2019. Ponad 40 400 samolotów wylatujących z polskich portów dotarło do miejsca docelowego z co najmniej 15-minutowym opóźnieniem. To jeszcze więcej zakłóconych lotów niż w 2018 roku, co oznacza, że z roku na rok ustanawiany jest kolejny rekord - komentuje Marta Koziarz, ekspert z AirHelp, firmy, która obecna jest w ponad 35 krajach i pomogła dotychczas 16 mln pasażerów.
Najbardziej pechowe trasy
W 2019 roku komunikat o zakłóceniu lotu najczęściej słyszeli podróżujący z Warszawy do Krakowa - tylko 65% rejsów pomiędzy tymi portami zostało zrealizowanych zgodnie z planem. Jeśli chodzi o trasy międzynarodowe to największa liczba zakłóceń (odwołania czy opóźnienia lotu powyżej 15 minut) spotykała pasażerów wylatujących z Warszawy do Amsterdamu.
Rejsy między warszawskim Okęciem a portem lotniczym im. Vaclawa Hawla zostały odwołane 53 razy. Oznacza to, że w 2019 r. była to trasa z najwyższym wynikiem anulowanych lotów. Dodatkowo, tylko 76% samolotów na tej trasie zakończyło podróż zgodnie z rozkładem (biorąc pod uwagę opóźnienia powyżej 15 minut).
Jeśli chodzi o samych przewoźników obecnych na polskim rynku to z największym ryzykiem zakłóceń w trakcie podróży musieli zmierzyć się pasażerowie, którzy wylatywali z Polski z takimi liniami jak: LOT, Ryanair, Lufthansa, Wizz Air czy Easyjet.
Ranking linii lotniczych z największą liczbą zakłóconych odlotów z Polski w 2019 roku – na podstawie danych AirHelp zebranych od 1 stycznia do 26 grudnia 2019 r. wśród przewoźników ze zrealizowanymi przynajmniej 50 rejsami:
Linia lotnicza | Liczba opóźnionych odlotów* | Liczba odwołanych odlotów | Liczba poszkodowanych pasażerów** | Współczynnik punktualności*** |
Polskie Linie Lotnicze LOT | 20 400 | 700 | 1 974 200 | 72% |
Ryanair | 6 000 | 50 | 925 500 | 76% |
Lufthansa | 2 700 | 200 | 227 900 | 79% |
Wizz Air | 2 600 | 40 | 378 600 | 87% |
Easyjet | 900 | 10 | 101 000 | 73% |
*Liczba odlotów opóźnionych powyżej 15 minut
** Suma pasażerów, którzy doświadczyli zakłóceń lotów (odwołanie bądź opóźnienie powyżej 15 minut)
*** Suma lotów, które do miejsca docelowego dotarły zgodnie z rozkładem, wyrażona procentowo
Dokąd latamy z Polski i dokąd się spóźniamy
W 2019 r. najczęściej wybieranymi międzynarodowymi połączeniami z polskich lotnisk były Warszawa-Frankfurt oraz Warszawa-Praga. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy samoloty w tych kierunkach wyleciały ponad 2400 razy. Popularnymi trasami (więcej niż 2 000 zrealizowanych połączeń) były także te pomiędzy stolicą Polski a Wiedniem, Paryżem, Amsterdamem, Monachium i Budapesztem. Natomiast najwięcej samolotów na terenie kraju kursowało w obie strony na trasach między Warszawą a Krakowem (ponad 2510), Wrocławiem (2150) i Gdańskiem (ponad 2050).
Tylko na 4 trasach wszystkie samoloty dowiozły swoich pasażerów zgodnie z planem, a na kolejnych 11 zarejestrowano mniej niż 5 zakłóceń (odwołanie lub opóźnienie powyżej 15 minut). W większości były to rzadkie rejsy – tylko 3 z nich odbyły się więcej niż 130 razy. Najczęstszym połączeniem, w ramach którego żaden samolot nie spóźnił się do portu docelowego ani nie został odwołany było Warszawa-Okęcie – Kutaisi (135 lotów).
Na drugim końcu skali znajdziemy przede wszystkim rejsy, których było w ciągu roku stosunkowo niewiele, m.in. te letnie do krajów turystycznych, w związku z czym każde spóźnienie stanowiło spory odsetek wszystkich lotów. Biorąc pod uwagę tylko te częstsze okaże się, że wysoki procent opóźnień miały np. połączenia transatlantyckie – z Warszawy do Nowego Jorku i Chicago (odpowiednio 28% i 33% punktualnych lądowań). Rzadko jednak były to opóźnienia powyżej 3 godzin i tylko kilka razy odwołano te rejsy – wskazuje Marta Koziarz z AirHelp.
Ranking tras z najniższym współczynnikiem punktualności – na podstawie danych AirHelp zebranych za od 1 stycznia do 26 grudnia wśród przewoźników ze zrealizowanymi przynajmniej 300 rejsami:
Lotnisko wylotu | Lotnisko docelowe | Liczba lotów | Współczynnik punktualności* |
Warszawa Okęcie (WAW) | Erywań (EVN) | 320 | 25% |
Warszawa Okęcie (WAW) | Nowy Jork (JFK) | 430 | 28% |
Warszawa Okęcie (WAW) | Chicago (ORD) | 440 | 33% |
Warszawa Okęcie (WAW) | Lizbona (LIS) | 450 | 39% |
Warszawa Okęcie (WAW) | Larnaka (LCA) | 410 | 41% |
*Suma lotów, które do miejsca docelowego dotarły zgodnie z rozkładem, wyrażona procentowo
Odwołany lot a prawa pasażera
W przypadku poważnych zakłóceń lotu, tzn. jego odwołania, opóźnienia powyżej 3 godzin lub odmowy wejścia na pokład, pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie. Prawo do niego przysługuje – na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 261/2004 – podróżnym wylatujących z wybranego kraju UE bądź lądującym na terytorium UE, ale tylko gdy korzystają oni z usług europejskiego przewoźnika.
Łącznie w 2019 roku w Polsce uprawnionych do rekompensaty – tylko w związku zakłóceniami lotu – może być więcej niż 170 tysięcy podróżnych. Osoby, które od początku stycznia do końca grudnia doświadczyły problemów w podróży lotniczej mogą sprawdzić, czy należą do tego grona za pośrednictwem naszej strony www.airhelp.pl. Znajdujący się na niej formularz pozwoli szybko i bezpłatnie zweryfikować czy dany lot spełnia zapisane w przepisach kryteria. Jeśli tak, pasażer może też za naszym pośrednictwem zgłosić stosowne roszczenie. Pomagamy w egzekucji należnego odszkodowania, a podróżny ponosi prowizję z tego tytułu tylko w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia sprawy. Działamy w taki sposób, by uczynić prawa pasażerów linii lotniczych zrozumiałymi dla podróżnych na całym świecie – mówi Marta Koziarz z firmy AirHelp.
Odszkodowanie może wynieść nawet do 600 euro na osobę, a sytuacje, w których z przewoźnika zostaje zdjęta odpowiedzialność za zakłócenie rejsu ograniczają się do nadzwyczajnych okoliczności takich jak: nagłe przypadki medyczne czy ekstremalne warunki atmosferyczne.
Gięte krzesła wciąż na czasie - trendy z targów EquipHotel 2024
Adam Białas: pricing to klucz do zwiększenia zysków hoteli
Arche Klasztor Wrocław. Rusza kolejny niesamowity hotel w kolekcji Grochowskiego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.