Perun - czołg bez załogi - przyszłością polskiej armii
Jest wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wraz z karabinem maszynowym, posiada nieśmiercionośne systemy odstraszania i śledzenia. Dodatkowo został wyposażony w detektor kierunku strzału i stację meteo. To autonomiczny pojazd kołowy do specjalnych zadań realizowanych na współczesnym polu walki, który powstał w ramach wspólnego projektu białostockiego STEKOPU, ZMT Tarnów oraz Wojskowej Akademii Technicznej. Jest on tworzony przy wsparciu finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
- Prototyp autonomicznego pojazdu kołowego do zadań rozpoznawczych i bojowych właśnie przeszedł pozytywne testy terenowe na poligonie wojskowym w Giżycku. W praktyce sprawdziliśmy możliwość sterowania, wykorzystując stacjonarne i mobilne stanowiska operatora – mówi Marek Nowakowski, przedstawiciel firmy STEKOP. - Najważniejsze jest to, że mamy już absolutną pewność, że skonstruowany pojazd wykazał najwyższą jakość i precyzję obsługi. Wiemy też, że sprawdzi się nawet w najtrudniejszych warunkach mogących wystąpić podczas działań bojowych, kryzysowych czy też stabilizacyjnych.
Dziś nikt nie ma wątpliwości, że autonomiczne, bezzałogowe platformy bojowe to przyszłość polskiej armii. Po pierwsze będą gwarancją bezpieczeństwa żołnierzy, po drugie - dają im o wiele większe możliwości na współczesnym polu walki.
- Na patrol mogą zabrać znacznie więcej specjalistycznego sprzętu i amunicji. Prototyp Perun zaprojektowaliśmy z myślą o wsparciu oddziałów piechoty, a jego modułowa konstrukcja umożliwi dostosowanie platformy do charakteru prowadzonych operacji często w bardzo wymagających warunkach – dodaje Marek Nowakowski.
Całkowita masa platformy to 900 kg. Perun został zaprojektowany i skonstruowany tak, by mógł pracować w dwóch trybach: stacjonarnym i tak zwanym plecakowym. W pierwszym przypadku pojazd może pracować w dużym oddaleniu od operatora, który kieruje nim z bezpiecznej dla siebie odległości. W drugim operator może przemieszczać się razem z robotem obserwacje teren umożliwiając wczesne wykrycie zagrożenia i podjęcie stosownych działań.
To nie pierwszy raz, gdy białostocki STEKOP bierze udział w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych – zarówno do zastosowań wojskowych, jak i cywilnych. Wcześniej opracował już między innymi robota, który może zmierzyć temperaturę, zdezynfekować pomieszczenia, dostarczyć leki, czyli urządzenie idealne na czas pandemii.
Gotówka od NFG pomoże firmom zachować płynność finansową
Zlikwidować szarą strefę w branży pogrzebowej
KRISPOL staje się KRISHOME i wprowadza własną markę stolarki dla domu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Postępowania sądowe w Polsce trwają coraz dłużej. Wydłuża się zwłaszcza czas w sprawach gospodarczych
Czas trwania postępowań sądowych, zamiast maleć, w ostatnich latach wzrósł. W przypadku spraw gospodarczych przewlekłość procesów może oznaczać paraliż działalności firmy, a w konsekwencji nawet jej upadłość. Zdaniem prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej receptą na ten stan rzeczy powinna być informatyzacja systemu sądowego, zwiększenie jego finansowania oraz ograniczenia zakresu przypadających do rozstrzygnięcia spraw, w których orzeczenia nie wymagają kompetencji sądów. Niepotrzebna jest też procedura gospodarcza.
Transport
Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
Lotnisko Chopina, które właśnie obchodziło 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 mln pasażerów. To o 10 proc. więcej niż rok temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w kolejnych latach, potrzebne jest jednak zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli obsługiwać rocznie nawet 30 mln pasażerów. Łącznie z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu ma to być ok. 10 mln pasażerów więcej.
Ochrona środowiska
Stworzenie cyfrowego bliźniaka Ziemi coraz bliżej. Pomoże precyzyjniej przewidywać klęski żywiołowe
Na początku czerwca mają zostać uruchomione dwa pierwsze komponenty cyfrowej repliki Ziemi. To inicjatywa Komisji Europejskiej, w ramach której powstaje superzaawansowana symulacja zjawisk, m.in. atmosferycznych i klimatycznych, do jakich dochodzi na Ziemi. Oparte na bogatych zbiorach danych, m.in. ze zdjęć satelitarnych, i ich zaawansowanej analizie narzędzia pozwolą z dwutygodniowym wyprzedzeniem przewidywać zdarzenia pogodowe, precyzując prognozę do obszarów podzielonych na kwadraty o boku zaledwie kilku kilometrów. Będą mogły być wykorzystywane także w planowaniu miast, farm wiatrowych czy w rolnictwie. W tworzeniu rozwiązania bierze udział polski dostawca rozwiązań chmurowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.