Perun - czołg bez załogi - przyszłością polskiej armii
Jest wyposażony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wraz z karabinem maszynowym, posiada nieśmiercionośne systemy odstraszania i śledzenia. Dodatkowo został wyposażony w detektor kierunku strzału i stację meteo. To autonomiczny pojazd kołowy do specjalnych zadań realizowanych na współczesnym polu walki, który powstał w ramach wspólnego projektu białostockiego STEKOPU, ZMT Tarnów oraz Wojskowej Akademii Technicznej. Jest on tworzony przy wsparciu finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
- Prototyp autonomicznego pojazdu kołowego do zadań rozpoznawczych i bojowych właśnie przeszedł pozytywne testy terenowe na poligonie wojskowym w Giżycku. W praktyce sprawdziliśmy możliwość sterowania, wykorzystując stacjonarne i mobilne stanowiska operatora – mówi Marek Nowakowski, przedstawiciel firmy STEKOP. - Najważniejsze jest to, że mamy już absolutną pewność, że skonstruowany pojazd wykazał najwyższą jakość i precyzję obsługi. Wiemy też, że sprawdzi się nawet w najtrudniejszych warunkach mogących wystąpić podczas działań bojowych, kryzysowych czy też stabilizacyjnych.
Dziś nikt nie ma wątpliwości, że autonomiczne, bezzałogowe platformy bojowe to przyszłość polskiej armii. Po pierwsze będą gwarancją bezpieczeństwa żołnierzy, po drugie - dają im o wiele większe możliwości na współczesnym polu walki.
- Na patrol mogą zabrać znacznie więcej specjalistycznego sprzętu i amunicji. Prototyp Perun zaprojektowaliśmy z myślą o wsparciu oddziałów piechoty, a jego modułowa konstrukcja umożliwi dostosowanie platformy do charakteru prowadzonych operacji często w bardzo wymagających warunkach – dodaje Marek Nowakowski.
Całkowita masa platformy to 900 kg. Perun został zaprojektowany i skonstruowany tak, by mógł pracować w dwóch trybach: stacjonarnym i tak zwanym plecakowym. W pierwszym przypadku pojazd może pracować w dużym oddaleniu od operatora, który kieruje nim z bezpiecznej dla siebie odległości. W drugim operator może przemieszczać się razem z robotem obserwacje teren umożliwiając wczesne wykrycie zagrożenia i podjęcie stosownych działań.
To nie pierwszy raz, gdy białostocki STEKOP bierze udział w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych – zarówno do zastosowań wojskowych, jak i cywilnych. Wcześniej opracował już między innymi robota, który może zmierzyć temperaturę, zdezynfekować pomieszczenia, dostarczyć leki, czyli urządzenie idealne na czas pandemii.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.