PMR: Dyskonty będą rosły powyżej 7% rocznie

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
W latach 2021-2026 dyskonty będą najszybciej rozwijającym się kanałem na rynku spożywczym w Polsce, wynika z najnowszych prognoz PMR zawartych w raporcie „Handel detaliczny artykułami spożywczym w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026”. Średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) w tym segmencie wyniesie ponad 7%.
Ponad 500 nowych sklepów dyskontowych w 2021 r.
Od 2008 roku liczba nowych placówek w kanale dyskontów systematycznie wzrasta. W latach 2010-2014 był to przyrost o 200-300 placówek rocznie, a w okresie 2015-2019 o ponad 100 placówek. W 2020 r. przyrost ponownie przekroczył 200 sklepów, z czego ponad połowę wygenerowała Biedronka. W 2021 r. prognozujemy duży wzrost liczby sklepów w kanale – o ponad 500 sklepów, co spowodowane jest przejęciem przez Netto sklepów Tesco i ich zmianą na format dyskontowy pod marką sieci.
Chociaż nasycenie kanału stopniowo wzrasta, należy podkreślić, że prognozy PMR cały czas wskazują na wzrost kanału dyskontowego w tempie powyżej wzrostów dla całego rynku. Mocne strony dyskontów to przede wszystkim oferta trafiająca w potrzeby klientów (marki własne tańsze lub w wersji premium, produkty markowe o specjalnej gramaturze dostępne wyłącznie w danej sieci sklepów), wizerunek marketów tanich lub najtańszych (co nie zawsze znajduje odzwierciedlenie w porównaniach cen koszyków produktów), a także wielkość sklepu i asortyment, które dobrze wpisują się w potrzeby klientów.
W ostatnich latach widać wyraźny trend supermarketyzacji dyskontów. Poszerzają one ofertę produktów świeżych i convenience, rozwijają ofertę produktów delikatesowych i premium marki własne, a także oferują wyselekcjonowane produkty pozaspożywcze. Uruchamiane są placówki w nowoczesnych formatach, takich jak Netto 3.0 czy Biedronka 3.0. Sieci dyskontów testują również zupełnie nowe formaty sklepów – w 2021 r. połowa z otwarć Biedronki ma być w mniejszym formacie. Netto prowadzi testy formatu convenience.
Biedronka częstym wyborem na codzienne zakupy
Niewątpliwym atutem dyskontów jest również ich bardzo wysoka rozpoznawalność. Dziewięciu na 10 Polaków zna Biedronkę, a niewiele mniejszy odsetek Lidla. Rozpoznawalność Netto i Aldi jest niższa, na poziomie pomiędzy 60% a 70%.
Aż 87% Polaków kupiło artykuły spożywcze w dyskoncie w ciągu ostatnich trzech miesięcy poprzedzających badanie PMR przeprowadzone w kwietniu 2021 r. Na czele najpopularniejszych sklepów, w których dokonano zakupów, co nie jest zaskoczeniem, uplasowały się Biedronka (86%) i Lidl (61%). Aż 69% Polaków kupuje w Biedronce przynajmniej raz w tygodniu, co jest odsetkiem zdecydowanie najwyższym spośród wszystkich sieci dyskontowych.

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.