Faktura korygująca - poprawienie błędów na dokumencie pierwotnym
Way Co.
ul. Terespolska 17 lok B4
03-813 Warszawa
mszadkowska|wayco.pl| |mszadkowska|wayco.pl
+48 600 521 455
www.wayco.pl
Zgodnie z najnowszymi regulacjami księgowymi i podatkowymi przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe rozliczanie korekt. To pozwoli im uniknąć nieścisłości oraz ewentualnych sankcji. Jak niwelować błędy i jakie kroki podjąć, aby dostosować się do obowiązujących wymogów? Ekspert radzi.
– Podstawowy dokument sprzedaży to faktura. Jest dowodem zawarcia umowy kupna – sprzedaży lub wykonania danej usługi i nie powinna zawierać żadnych błędów. Natomiast faktura korygująca to dokument, którego celem jest poprawienie wcześniej błędnie wystawionej faktury – wyjaśnia Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl
Gdy faktura zawiera błędy…
– Jeśli pojawi się błąd dotyczący danych jednej ze stron, kwoty do zapłacenia czy np. liczby sztuk na wystawionej fakturze, konieczna jest korekta – zaznacza Beata Tęgowska. – W Polsce nie mamy ustawowego terminu, do którego faktura ma zostać skorygowana, jednak powinniśmy to wykonać niezwłocznie po odkryciu błędu – dodaje. Faktura powinna być również zmieniona na przykład w przypadku udzielenia rabatu lub z powodu zwrotu towaru.
Przedsiębiorca powinien pamiętać, że faktura korygująca musi zawierać: oznaczenie/ informację dotyczącą tego, że jest to korekta, na przykład „korekta” lub „faktura korygująca”, numer, datę wystawienia oraz dane z pierwszego, oryginalnego dokumentu (dane kontrahentów, numery NIP, cenę, liczbę sztuk etc.).
Faktura korygująca jest wystawiana w dwóch egzemplarzach – dla wystawcy i odbiorcy.
A co z przyczyną korekty?
– Często przedsiębiorcy zastanawiają się, czy na fakturze korygującej należy podać przyczynę korekty – zauważa ekspertka w Systim.pl. – Od 2022 roku nie ma takiego obowiązku. Warto jednak zawrzeć taką informację. Może się przydać podczas kontroli podatkowej, wówczas nie musimy pamiętać szczegółów danego zdarzenia gospodarczego, ponieważ mamy wszystko dokładnie, transparentnie opisane na fakturze – podkreśla.
Ułatwieniem dla przedsiębiorców przy m.in. wystawianiu tego typu dokumentów mogą być programy e-księgowe. – Wystawienie faktury korygującej w takim programie jest proste, bo zawiera on gotowe wzory do wykorzystania. Wystarczy wybrać z menu odpowiednią opcję dokumentu i uzupełnić rubryki – podpowiada Beata Tęgowska.
***
Systim.pl to nowoczesny program do zarządzania firmą łączący zalety programów ERP do obsługi sprzedaży, magazynu i księgowości oraz systemów typu Intranet i CRM, przeznaczony dla mikro, małych i średnich firm.

Deklaracja dochodów i zwrot podatku w Europie: odpowiedzi na pytania Polaków

BCC: Podatkowe podsumowanie 2024 roku

DUŻA REFORMA PODATKOWA - BCC APELUJE DO MINISTRA FINANSÓW O ROZPOCZĘCIE PRAC
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.
Polityka
Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników

Skala nadużyć finansowych w UE rośnie. Pojęcie to obejmuje zarówno nielegalne wykorzystanie funduszy unijnych, defraudacje, jak i korupcję, która może dotyczyć nawet wysoko postawionych urzędników, co pokazały afery finansowe z ostatnich lat. Prokuratura Europejska, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych czy inne instytucje budujące unijną strukturę zwalczania nadużyć finansowych, choć poprawiają efektywność, nie są w stanie wyłapać wszystkich takich przypadków. Zdaniem ekspertów to podważa zaufanie obywateli do UE.
Ochrona środowiska
Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska

Firmy wprowadzające na rynek produkty w opakowaniach będą z tego tytułu wnosić opłaty na rzecz państwa, nie mając realnego wpływu na gospodarowanie odpadami, które z tych opakowań powstaną – tak w skrócie branża określa propozycję resortu klimatu i środowiska dotyczącą systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Zdaniem przedstawicieli producentów i organizacji odzysku w zasadzie oznacza to nowy parapodatek dla przedsiębiorców i w żaden sposób nie przełoży się na efektywność zbiórki odpadów i recyklingu, a jedynie na wzrost kosztów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.