Polacy chcą produktów z recyklingu

Paweł Świąder
Prepare Sp. z o.o.
Świętokrzyska 18
00-052 Warszawa
pawel.swiader|prepare.pl| |pawel.swiader|prepare.pl
783917437
www.prepare.pl
Polacy chcą produktów z recyklingu
Rośnie ekologiczna świadomość polskich konsumentów. Z badania wykonanego na zlecenie Stena Recycling wynika, że 65 procent respondentów oczekuje od producentów stosowania materiałów pochodzących z recyklingu. Dla porównania, w Szwecji ten odsetek wynosi 92 procent. Aby deklaracje Polaków mogły iść w parze z konkretnymi wyborami, konieczne jest edukowanie społeczeństwa w obszarze gospodarki cyrkularnej oraz inspirowanie firm dobrymi praktykami w tym zakresie. Odpowiedzią na te potrzeby jest konkurs Stena Circular Economy Award - Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Trwa jego czwarta edycja.
Wybory konsumenckie a GOZ
Zasadniczą kwestią w dążeniu do modelu gospodarki cyrkularnej jest zmiana zarówno po stronie biznesu jak i postaw konsumentów. Świadomość ekologiczna Polaków z roku na rok rośnie i choć daleko nam jeszcze do krajów skandynawskich, to coraz liczniejsza grupa polskich konsumentów jest gotowa na zmiany wynikające z konieczności ochrony środowiska i zapobiegania marnotrawieniu surowców.
Według sondażu przeprowadzonego na zlecenie Stena Recycling[1], dwie trzecie badanych Polaków chciałoby, aby ich ulubione produkty pochodziły ze zrównoważonej produkcji. 61% respondentów chętnie dowiedziałoby się czy firma, z której usług lub produktów korzysta działa na rzecz wprowadzania zasad gospodarki obiegu zamkniętego, natomiast 58% ankietowanych byłoby skłonnych zmienić swoje przyzwyczajenia i zrezygnować z usług/produktów ulubionej firmy na rzecz takiej, która dobrowolnie wdraża zasady gospodarki cyrkularnej.
Z tego samego badania wynika również, że 65% respondentów oczekuje, że producenci będą wykorzystywać w swoich produktach więcej materiałów pochodzących z recyklingu a 37% badanych przyznało, że zapłaci więcej za taki produkt. Dla porównania, w badaniu przeprowadzonym w Szwecji[2], która jest liderem zrównoważonego rozwoju i obiegu zamkniętego aż 92% respondentów stwierdziło, że oczekuje od producentów wykorzystania większej ilości materiałów pochodzących z recyklingu w swoich produktach. Natomiast 57% zadeklarowało, że jest skłonnych dopłacić za takie produkty.
- Choć z przeprowadzonego badania wynika, że większość polskich konsumentów wspiera produkty pochodzące z GOZ to edukacja ekologiczna Polaków wciąż wymaga intensyfikacji. Tak samo jest w przypadku przedsiębiorstw - część z nich weszła już na ścieżkę transformacji GOZ, jednak nie mają wystarczającej wiedzy, by podejmować kolejne aktywności. Dlatego też Stena Recycling już po raz czwarty organizuje konkurs Stena Circular Economy Award - Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego, który pozwala zwiększyć świadomość na temat gospodarki cyrkularnej wśród ogółu społeczeństwa jak również jest platformą wymiany pomysłów i doświadczeń w obszarze GOZ dla biznesu - mówi Aleksandra Surdykowska, Manager ds. Marketingu i PR Stena Recycling.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów oraz dążąc do zrównoważonego rozwoju część firm podejmuje działania mające na celu wdrożenie zasad idei GOZ. Dobrymi przykładami są Liderzy GOZ wyróżnieni w konkursie Stena Circular Economy Award, którzy dostosowali swoje modele, tak aby zamykać obieg. Możliwości działań jest wiele: Orange Polska postawiło na ponowne wykorzystanie routerów, które wracają do Klientów, KOKOworld produkuje odzież z materiałów przyjaznych środowisku a Fundacja ProTerra tworzy przestrzeń do wymiany rzeczy, które już nie są nam potrzebne. Te przykłady pokazują, że każda firma może znaleźć swój sposób na wprowadzenie gospodarki cyrkularnej do działalności.
Bądź promotorem gospodarki o obiegu zamkniętym!
Stena Recycling już po raz czwarty organizuje ogólnopolski konkurs Stena Circular Economy Award - Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Celem konkursu jest promowanie przedsiębiorstw, wdrażających rozwiązania z obszaru gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ) oraz aktywizacja innych firm i jednostek naukowych do stosowania dobrych praktyk w tym zakresie. Konkurs ma trzy kategorie. Pierwsza z nich jest przeznaczona dla przedsiębiorstw, które już wdrożyły działania gospodarki obiegu zamkniętego. Druga jest skierowana do tych firm, które promują idee GOZ wśród pracowników. Trzecia jest dedykowana studentom, którzy zaproponują wdrożenie GOZ przydatne dla biznesu lub akcję społeczną promującą ideę GOZ.
Udział w konkursie jest bezpłatny. Zgłoszenia można przesyłać do 14 lutego 2021 r. przez formularz znajdujący się na stronie: www.stenarecycling.pl/stena-circular-economy-award
Wnioski konkursowe w czwartej edycji będzie oceniać 9-osobowe, międzynarodowe jury ekspertów
z obszaru GOZ, reprezentujących różne firmy i instytucje: Akademię Leona Koźmińskiego, Organizację Odzysku Opakowań Rekopol, Kampanię 17 Celów, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Polską Izbę Gospodarki Odpadami, Skandynawsko-Polską Izbę Gospodarczą, Tygodnik Polityka, Stenę Recycling International i Stenę Recycling Polska.
Zwycięzców poznamy wiosną 2021 roku. Wyłonieni przedsiębiorcy w ramach nagrody mają możliwość wybrania usługi z listy oferowanych przez Stena Recycling, a studenci – otrzymają laptopy oraz grant w wysokości do 10 000 zł na realizację projektu edukacyjnego z obszaru GOZ. Przedsiębiorstwa i studenci oraz ich uczelnie zostaną także wyróżnieni certyfikatem dobrych praktyk.
[1]Wyniki badania „Polacy o GOZ” przeprowadzonego na zlecenie Stena Recycling w październiku 2020.
[2] Badanie „Postawy wobec materiałów pochodzących z recyklingu” zostało przeprowadzone przez firmę Kantar/Sifo
na zlecenie Circular Initiative w marcu 2020 roku.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia. Te zmiany mogłyby poprawić atmosferę i klimat dyskusji między przedsiębiorcami a rządem.
Bankowość
Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje

Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.