Komunikaty PR

Polacy sprawdzają, jak powstają produkty spożywcze?

2024-09-24  |  13:40
Biuro prasowe

78,1% Polaków deklaruje, że ważne jest dla nich, czy producent prowadzi swoją działalność z poszanowaniem ludzi i środowiska – wynika z badania „Zrównoważony rozwój produkcji żywności”[1], przeprowadzonego przez Agencję Badawczą SW Research na zlecenie grupy spółek DANONE. Jak to zweryfikować? Na przykład sprawdzając, czy jego producent posługuje się certyfikatem potwierdzającym wysokie standardy w zakresie zrównoważonej produkcji, rozwoju i codziennego funkcjonowania, jakim jest B Corp.

Jak wynika z tego samego badania, kwestie środowiskowe, choć dla nieco mniej licznej grupy (69% badanych), są również istotne przy podejmowaniu decyzji zakupowych[2]. Okazuje się także, że większość Polek i Polaków (60,3%)[3] uważa, że „firmy, które dbają o środowisko oferują dzięki temu zdrowsze produkty”[4]. Troska o te kwestie jest jednak domeną kobiet, a różnica, jeśli chodzi o odsetek deklaracji, oscyluje w granicach 10% (9,4% w kwestii prowadzenia działalności z poszanowaniem ludzi i środowiska, 12,3% decyzji zakupowych oraz 10,6% jeśli chodzi o korelację pomiędzy produkcją z poszanowaniem środowiska a walorami zdrowotnymi produktów)[5]. Warto zwrócić także uwagę, że gdy pytamy o produkcję z poszanowaniem ludzi i środowiska odsetek odpowiedzi „ważne” i „raczej ważne” rośnie wraz z wiekiem respondentów[6].

Skąd jednak mieć pewność, że wkładany do koszyka asortyment powstaje z poszanowaniem ludzi i środowiska?

W drodze ku lepszemu biznesowi

Dowodem na to może być fakt, że ich producent należy do międzynarodowego ruchu Benefit Corporations, czyli posiada certyfikat B Corp, poświadczający, że firma na co dzień utrzymuje wysokie standardy w zakresie działań na rzecz środowiska, społeczności, pracowników, klientów, dostawców i udziałowców przy zachowaniu pełnej transparentności oraz zobowiązaniu do stałego poszerzania i udoskonalania realizowanej strategii ESG (ang. Environmental, Social, Governance). Aby otrzymać certyfikat należy uzyskać minimum 80 punktów w ocenie B Impact Assessment, zaś restrykcyjny proces certyfikacji może trwać od 6 do 10 miesięcy. Proces certyfikacji obejmuje weryfikację takich kwestii, jak balans pomiędzy wysiłkami wkładanymi w osiąganie zysków oraz w realizację celów innych niż biznesowe, transparentność dotycząca łańcucha dostaw, zapewnienie wysokiej jakości warunków pracy, zrównoważony rozwój i wpływ na środowisko czy egzekucja odpowiedzialności prawnej. Tym większą dumą napawa nas fakt, że zostały do niego dopuszczone kolejne spółki DANONE, w tym Nutricia i Żywiec Zdrój, zaś spółka Danone, która jest B Corpem od początku 2022 roku, odważnie zmierza w stronę recertyfikacjimówi Paulina Kaczmarek, kierowniczka działu zrównoważonego rozwoju grupy spółek DANONE.

Audyt jest bowiem powtarzany co 3 lata, zaś ważnym aspektem dołączenia do ruchu Benefit Corporations jest zobowiązanie do ciągłej realizacji strategii zrównoważonego rozwoju, dynamicznego reagowania na wspomniane wyzwania oraz proaktywnego poszukiwania odpowiadających na nie rozwiązań. Jak podkreśla certyfikująca organizacja non-profit B Lab – przyznawany certyfikat nie powinien być uznawany jako cel sam w sobie, a jako zaproszenie do wyruszenia we wspólną drogę ku lepszemu biznesowi.  

Zrównoważone działanie wpisane w DNA

W tej podróży uczestniczy DANONE, który zobowiązał się, że wszystkiego jego podmioty na świecie do końca 2025 roku będę mogły szczycić się posiadaniem certyfikatu B Corp, zaś w realizacji tego celu partycypują także spółki działające w Polsce. – Od ponad 30 lat realizujemy w Polsce podwójne zobowiązanie na rzecz odpowiedzialnego i równoległego rozwoju gospodarczego i społecznego. Zainicjował je w latach 70. XX wieku Antoine Riboud, ówczesny właściciel DANONE, mówiąc, że odpowiedzialność firmy nie kończy się w drzwiach biura czy bramie fabryki. Słowa te w praktyce oznaczają, że rozwijając biznes dbamy o wywieranie pozytywnego wpływu na otoczenie, w którym funkcjonujemy, ludzi oraz planetę. Na co dzień przyświeca nam także misja niesienia zdrowia poprzez żywność, a podejmując kolejne aktywności realizujemy łączącą wszystkie spółki DANONE wizję One Planet. One Health oraz strategię zrównoważonego rozwoju, Drogę Pozytywnego Wpływu – podsumowuje Paulina Kaczmarek.

Konsekwentną realizację założeń związanych z równoczesnym rozwojem społecznym i gospodarczym przez grupę spółek DANONE potwierdzają m.in. dane przedstawione w ostatnim raporcie ESG[7]. Pomimo wyzwań związanych z pandemią Covid-19, wybuchem wojny i inflacją, strategia ESG w latach 2021-2022 została w Polsce zrealizowana w pełnym zakresie, a wartość dodana dla polskiej gospodarki była wyższa niż osiągnięta w roku 2020[8] i wyniosła 3,6[9] mld zł. Na projekty społeczne, tylko w ciągu ostatnich 20 lat przeznaczono ponad 111 mln zł. W latach 2020-2023, grupa spółek Danone w Polsce obniżyła emisje gazów cieplarnianych o 39%.

Organizacja wychodzi także poza drzwi swoich biur i fabryk, zapraszając podróży w stronę zrównoważonej produkcji również startupy. W ramach prowadzonej wspólnie z Akademią Leona Koźmińskiego i Kozminski Business Hub Akademii Pozytywnego Wpływu DANONE szerzy ideę B Corp, dzieląc się z jej uczestnikami  najlepszymi praktykami i swoim doświadczeniem w zakresie zrównoważonego rozwoju i korzystnego wpływu na bliższe i dalsze otoczenie. Wszystko po to, by pokazać, że wypracowanie zdrowego i efektywnego balansu między celami biznesowymi a zaangażowaniem w inicjatywy społeczne i środowiskowe, a także stworzenie przyjaznego środowiska pracy są jak najbardziej możliwe.

 


[1] Badanie „Zrównoważony rozwój produkcji żywności” zostało przeprowadzone przez Agencję Badawczą SW Research na zlecenie grupy spółek DANONE w terminie 13-16 sierpnia na reprezentatywnej próbie 1005 Polek i Polaków powyżej 18-stego roku życia. Badanie zrealizowano metodą CAWI (wywiady online) za pomocą panelu internetowego SW Panel.

[2] Tamże.

[3] Tamże.

[4] Tamże.

[5] Tamże.

[6] Tamże.

[7] Raport wpływu grupy spółek DANONE w Polsce został przygotowywany zgodnie z Global Reporting Initiative (GRI), międzynarodowym standardem raportowania odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. Dokument obejmuje działalność spółek Danone, Żywiec Zdrój, Nutricia Polska, Nutrimed oraz Nutricia Zakłady Produkcyjne od 1 stycznia 2021 roku do 31 grudnia 2022 roku, https://danone.pl/assets/Razem-do-lepszego-jutra_Raport-wplywu-DANONE.pdf.

[8] Wg raportu wpływu grupy spółek DANONE za rok 2020 wartość dodana wygenerowana w gospodarce polskiej w 2020 r. dzięki działalności grupy spółek DANONE wyniosła 3,57 mld zł.

[9]3,597 mld zł - łączna wartość dodana wygenerowana w gospodarce polskiej w 2022 r. dzięki działalności grupy spółek DANONE.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Francja na wyciągnięcie ręki: Biedronka wraz z French Touch Biuro prasowe
2024-10-17 | 14:00

Francja na wyciągnięcie ręki: Biedronka wraz z French Touch

Już od 17 października we wszystkich sklepach sieci Biedronka dostępne będą wyjątkowe francuskie specjały. Ponad 15 marek pojawi się na sklepowych półkach, zachęcając
Przemysł spożywczy Nowy europejski lider w produkcji tofu
2024-10-16 | 10:45

Nowy europejski lider w produkcji tofu

The New Originals Company umacnia swoją pozycję ogólnoeuropejskiego producenta tofu, oferując klientom zarówno innowacyjność jak i tradycję za sprawą strategicznych przejęć
Przemysł spożywczy Rusza pierwsza edycja programu #NestleDlaNauki
2024-10-15 | 11:00

Rusza pierwsza edycja programu #NestleDlaNauki

Nestlé Polska rozpoczyna program #NestleDlaNauki, którego celem jest stworzenie platformy do współpracy z młodymi naukowcami w obszarze łańcucha żywnościowego. Program

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Green Industry Summit 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym

Polska jest najbardziej zaawansowana spośród państw członkowskich w pracach nad stworzeniem Społecznego Planu Klimatycznego, który ma zostać przedstawiony w ciągu kilku tygodni. W ramach planu 50 mld zł ze Społecznego Funduszu Klimatycznego trafi na wsparcie transformacji energetycznej w Polsce, z czego jedna trzecia – na inwestycje w obszarze budownictwa. Z założenia środki te mają uchronić najbiedniejszych przed ubóstwem energetycznym w czasie przejściowym transformacji energetycznej.

IT i technologie

Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji

Rozwój nowoczesnych technologii, w tym zwłaszcza uczenia maszynowego czy generatywnej sztucznej inteligencji, zwiększa możliwości statystyków. Mogą oni korzystać z nowych źródeł danych i poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji. Wraz z rozwojem narzędzi informatycznych zmienia się też sposób, w jaki odbiorcy poszukują danych statystycznych. Opracowania przygotowywane przez jednostki takie jak Główny Urząd Statystyczny czy Eurostat będą musiały konkurować z tymi, które przygotowują podmioty niewyspecjalizowane lub nawet modele językowe, bazujące często na niepewnych źródłach.

DlaWas.info

Infrastruktura

Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku

Branżę energetyczną w całej Europie, także w Polsce, czeka szeroko zakrojona zielona transformacja. Tymczasem w ciągu ostatnich 30 lat dokonywano bardzo mało inwestycji w tym sektorze, a wykonawcy zajmujący się budową infrastruktury borykają się z niedostatkiem odpowiednio wykwalifikowanej kadry. Przyciąganie pracowników i szkolenie ich jest utrudnione przez niepewność zamówień w kolejnych latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.