Komunikaty PR

Polacy wydadzą mniej na święta

2020-12-21  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt

Katarzyna Kuczyńska
KLANG! Media

Prosta 68
00-858 Warszawa
k.kuczynska|klangmedia.pl| |k.kuczynska|klangmedia.pl
503987119
www.klangmedia.pl
Do pobrania komunikat ( 0.01 MB )

Sytuacja gospodarcza związana z pandemią sprawiła, że Polacy dysponują pieniędzmi rozsądniej. Dotyczy to także organizacji świąt Bożego Narodzenia. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Deloitte, planujemy wydać o 30 proc. mniej środków na organizację świąt w porównaniu do poprzednich lat. Co ciekawe, inne europejskie społeczeństwa zamierzają jeszcze bardziej ograniczyć wydatki z tym związane - nawet o 50 proc. Ile wydamy na organizację świąt w dobie koronawirusa? 

Nastroje finansowe i stosunek do wydatków

Stosunek do kwestii finansowych i nastroje Polaków z tym związane pozostają od kilku miesięcy niezmienne. Jak podaje Krajowy Rejestr Długów, 38 proc. z nich przyznaje , że ich sytuacja finansowa w ostatnim czasie uległa pogorszeniu. W związku z tym mocniej kontrolują swoje wydatki. Połowa rodaków nie zauważyła znaczących zmian ani nie zmieniła swego podejścia do wydawania pieniędzy, natomiast 6 proc. stwierdziło, że ich finanse uległy poprawie w stosunku do sytuacji sprzed wybuchu pandemii. 

Fakt, że aż połowa Polaków nie zauważyła zmian związanych ze swoją sytuacją finansową napawa optymizmem. To znak, że krajowa gospodarka, pomimo dużej liczby obostrzeń trzyma się dobrze -  komentuje Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl, loando.pl). - Pamiętajmy jednak, że sytuacja pandemiczna nie została jeszcze opanowana, a jej ekonomiczne skutki mogą dotknąć nas w każdej chwili. Taka sytuacja sprzyja oszczędniejszemu życiu i odkładaniu pieniędzy na tzw. czarną godzinę - dodaje. 

W święta mniej i rozsądniej

Niepewna sytuacja związana z wciąż panującą pandemią koronawirusa skłania Polaków do bardziej przemyślanego i rozsądnego podejścia do kwestii wydatków podczas tegorocznych świąt. Świąteczne wydatki obliczone na przeciętne gospodarstwo domowe kształtują się w okolicach 1300 zł. To ponad 500 zł mniej w porównaniu do zeszłego roku.

Raport “Świąteczny portfel Polaków 2020” przygotowany przez Związek Banków Polskich przewiduje nawet większe cięcia świątecznego budżetu. Blisko 75 proc. osób biorących udział w ankiecie nie zamierza wydać na święta więcej niż 1000 zł, z czego 40 proc. chce zmieścić się w kwocie dwukrotnie niższej.

Średnie wydatki świąteczne w polskich gospodarstwach domowych spadną w tym roku o 29 proc. Duży wpływ na zmniejszenie konsumpcji ma nie tylko sama pandemia i jej skutki ekonomiczne, ale także panujące obostrzenia. Ograniczona mobilność i limity osób sprawiły, że w tym roku Polacy decydują się spędzić święta Bożego Narodzenia w gronie najbliższych, domowym zaciszu. - komentuje Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl, loando.pl) 

Skutki pandemii w okresie świąteczno-noworocznym odczuje przede wszystkim turystyka oraz właściciele hoteli i punktów rozrywkowych. Trwający lockdown zmniejszy tegoroczne wydatki Polaków na świąteczne podróże aż o 72 proc. O 42 proc. mniej planujemy wydać także na rozrywkę i wypoczynek, takie jak wyjścia do kina czy restauracji. 

Wciąż więcej niż zachodni sąsiedzi

Choć ograniczenie konsumpcji o ⅓ na organizację świąt wydaje się być dość sporą zmianą wśród Polaków, to - jak się okazuje - wciąż możemy uczyć się oszczędzania od naszych zachodnich sąsiadów. Są państwa, gdzie gospodarstwa domowe ścięły wydatki jeszcze bardziej. Przykładowo Włosi planują oszczędności na poziomie 48 proc., Niemcy i Hiszpanie 47 proc., a Holendrzy o 43 proc. 

Prezenty to jednak must have 

Jak pokazują liczne raporty, świąteczne prezenty dla najbliższych to wciąż jedna z najważniejszych kwestii w tym okresie. W porównaniu z ubiegłym rokiem środki przeznaczone na ten cel zmniejszymy jedynie o 8 proc. Średnia kwota prezentu dla jednej osoby waha się w granicach od 50 do 100 zł. Ponad 82 proc. konsumentów planuje kupić prezenty w promocjach. Dużą rolę odegrały tu z pewnością listopadowe promocje podczas black friday oraz cyber monday. 

Według najnowszego badania postaw konsumenckich przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i Grupę BLIX, ponad 70 proc. Polaków zdecydowało się na zakup prezentów przez Internet. 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: KLANG! Media
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Tańszy dostęp do europejskiej waluty Biuro prasowe
2024-07-23 | 09:00

Tańszy dostęp do europejskiej waluty

Faktoring równa się bezpieczne finanse. Ponadto, zabezpiecza stały i pewny dopływ gotówki. W ujęciu międzynarodowym, pozwala na optymalne wykorzystanie aktywów
Finanse Fakty i mity o hipotece odwróconej
2024-07-22 | 09:00

Fakty i mity o hipotece odwróconej

  O hipotece odwróconej krąży dużo stereotypów. Niewiele osób rozróżnia hipotekę odwróconą w modelu sprzedażowym (tzw. rentę dożywotnią)
Finanse Ponad 500 mln finansowania spoza banku. IBI Polska wywraca stolik
2024-07-19 | 16:00

Ponad 500 mln finansowania spoza banku. IBI Polska wywraca stolik

Prezes IBI Polska Itsik Cohen (fot. Filip Naumienko) Czas to pieniądz – to powiedzenie zna każdy, nawet jeśli nie działa w biznesie. Gdy nie mamy pieniędzy, idziemy do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.