Komunikaty PR

Polaków stosunek do oszczędzania

2022-01-19  |  13:20
Biuro prasowe

Rosnąca inflacja i niepewność wywołana wciąż trwającą pandemią powinny skłaniać konsumentów do bardziej ostrożnego planowania domowych finansów i regularnego gromadzenia oszczędności. Jednak czy tak jest w istocie? Najnowszy PAYBACK Opinion Poll sprawdza, jakie mamy podejście do oszczędzania, ile zwykle odkładamy oraz jak oceniamy naszą sytuację finansową.

 

Domowe finanse? Nie jest źle, ale mogłoby być lepiej

Swoją sytuację finansową na ogół oceniamy jako średnią – tak wskazała połowa badanych, którzy wzięli w ankiecie PAYBACK Opinion Poll. Na dobry stan domowych finansów wskazuje niemal co trzeci ankietowany, a jednoznacznie jako zły ocenia go tylko co dziesiąty respondent. 

Ponadto, zdaniem blisko 50% uczestników badania PAYBACK, ich sytuacja finansowa przez ostatnie pół roku pozostała bez zmian, a w przypadku 13% ankietowanych poprawiła się. Zgoła inna opinię ma jednak 38% respondentów, którzy oceniają ją jako gorszą. W przypadku 60% ankietowanych z tej grupy powodem jest rosnąca inflacja, 12% wskazuje na negatywny wpływ trwającej pandemii, a co dziesiąty – na niekorzystne zmiany w zawodowym życiu, np. utratę pracy. 

Inflacja to jedno z najpoważniejszych zmartwień Polaków. Blisko połowa respondentów zamierza z tego powodu ograniczyć swoje wydatki, a 12% zamierza nawet zmienić pracę na lepiej płatną, aby poradzić sobie z coraz wyższymi kosztami życia. Tym bardziej że zdecydowana większość ankietowanych, bo 82%, spodziewa się dalszego wzrostu cen – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska. 

Niepewnością mogą również napawać zmiany związane z wprowadzeniem Polskiego Ładu. Co trzeci respondent nie wie jeszcze, jak nowe regulacje przełożą się na jego wynagrodzenie, co czwarty badany obawia się, że jego zarobki zmaleją, a tylko co dziesiąty spodziewa się ich wzrostu. Jednocześnie, zdaniem prawie 30% ankietowanych Polski Ład nie wpłynie na wysokość ich pensji.

 

Zwykle odkładamy po kilkaset złotych

Jeśli chodzi o stosunek do oszczędzania – szala nieznacznie, ale jednak przesuwa się w stronę tej grupy Polaków (55%), która deklaruje, że oszczędności posiada. Z kolei 45% przyznaje, że nie ma żadnej poduszki finansowej. Powodem są najczęściej zbyt niskie zarobki w stosunku do wysokości wydatków, na co wskazuje aż 73% ankietowanych w tej grupie. Tym bardziej że większość respondentów PAYBACK Opinion Poll posiada różnego rodzaju zobowiązania finansowe. Najczęściej są to kredyty konsumpcyjne lub hipoteczne, które wskazało odpowiednio 40% i 23% ankietowanych. 

Ci z nas, którzy oszczędzają, zazwyczaj robią to, gdy pojawią się finansowe nadwyżki – tak wskazało 57% respondentów. Z kolei 43% ankietowanych stara się odkładać co miesiąc stałą kwotę. 

Średnio, miesięcznie udaje się im odłożyć między 201 a 500 PLN (30% respondentów), między 101 a 200 PLN (20%) lub 501 – 1000 PLN (19%).

Powody, dla których oszczędzamy są rozmaite. Najczęściej robimy to, aby zabezpieczyć się na wypadek niespodziewanych wydatków (17%), zbierając na wakacyjny wyjazd (14%), zakup nieruchomości (13%) lub remont (10%).

 

Oszczędzanie weszło nam w krew?

Nasz stosunek do oszczędzania jest najczęściej neutralny – dla blisko połowy jest to po prostu nawyk. Z kolei 27% ankietowanych traktuje to jako przykry obowiązek, a co czwarty respondent… oszczędzać lubi. 

Ostrożnym optymizmem napawa fakt, że prawie 60% respondentów ocenia wysokość swoich oszczędności jako bardzo lub relatywnie satysfakcjonującą, w przeciwieństwie do 41% badanych, którzy nie są zadowoleni z ilości środków, jakie do tej pory zebrali. 

A jak w tym roku zamierzamy gromadzić pieniądze? Podobny odsetek ankietowanych albo będzie odkładać gotówkę (36%), albo skorzysta z tradycyjnego konta oszczędnościowego (31%). Najmniej popularną formą oszczędzania będą lokaty terminowe, fundusze emerytalne, akcje, fundusze inwestycyjne i obligacje skarbowe, które zaznaczyło po kilka procent badanych. Jednocześnie 21% respondentów nie zamierza w tym roku w ogóle oszczędzać. 

 

Początek roku to ambitne postanowienia

Najnowszy PAYBACK Opinion Poll pytał respondentów nie tylko oszczędzanie, ale i ich stosunek do noworocznych postanowień. Okazuje się, że w tej kwestii Polacy są bardzo sceptyczni. Aż 60% z nas nie ma w tym roku żadnych postanowień. Ci nieco bardziej optymistyczni i mający wiarę w swoją konsekwencję, planują skupić się w nadchodzących miesiącach na swoim zdrowiu (17%), uprawianiu sportu (13%), wyglądzie i dbaniu o siebie oraz oczywiście – gromadzeniu oszczędności (po 11%). Co ważne, aż 63% osób z tej grupy ankietowanych deklaruje, że zazwyczaj udaje im się osiągnąć swoje noworoczne cele. 
 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 4-5 stycznia 2022 r. metodą ankiety online na grupie 845 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu Biuro prasowe
2024-04-24 | 10:30

Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu

Pierwszy kwartał 2024 roku na rynku faktoringu przyniósł nieznaczny spadek obrotów w relacji do analogicznego okresu rok temu. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów w
Finanse Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
2024-04-24 | 08:00

Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP

W trakcie uroczystego wieczoru na zakończenie konferencji E-Leasing Day 6.0, organizowanej przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL), zostały wręczone odznaczenia państwowe dla osób
Finanse Toyota Bank podwyższa oprocentowanie Lokaty Plus na okres 6 i 9 miesięcy
2024-04-22 | 09:00

Toyota Bank podwyższa oprocentowanie Lokaty Plus na okres 6 i 9 miesięcy

Toyota Bank kontynuuje wprowadzanie korzystnych zmian w ofercie lokat, reagując na oczekiwania klientów. Bank podnosi oprocentowanie swojej flagowej Lokaty Plus na okres 6 i 9 miesięcy do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.