Życzliwość - to, co warto, nie zawsze się opłaca
Czy mimo wyzwań i trudów codzienności potrafimy być mili i życzliwi dla innych. Jaki wpływ ma życzliwość na nasze relacje? Czy może stać się przeszkodą w życiu zawodowym? O tym mówi Daniel Janik, trener mentalny i dyrektor Akademii Trenerów Mentalnych.
Każdy z nas ma swoje wzloty i upadki. Każdy z nas mierzy się codziennie również z wieloma wyzwaniami. Nasze życie pędzi coraz szybciej, a my często tracimy w tym biegu cierpliwość i wrażliwość. Nieustannie gonimy za z góry wyznaczonymi, coraz to bardziej ambitnymi celami. Mamy coraz mniej siły, czasu i chęci - a co za tym idzie, w naszych życiach zanikają życzliwe gesty. O życzliwość trudniej nie tylko w relacjach z innymi – nieznajomymi czy współpracownikami, lecz także - paradoksalnie - w relacjach z bliskimi czy rodziną.
Lepszy świat
Życzliwość to pozytywne nastawienie, otwartość i chęć wspierania innych. W związku z tym, że w obecnych, pełnych wyzwań czasach, bywa trudniejsza, tym bardziej jest potrzebna. Bycie dobrym przynosi korzyści nie tylko otoczeniu, ale i nam samym. Dobra komunikacja oparta na życzliwości wzmacnia relacje, które są kluczowe dla naszego dobrostanu psychicznego. Życzliwość pomaga nam budować lepszy świat, w którym wzajemnie się wspieramy.
– Dzięki komunikacji opartej na wzajemnym szacunku, jesteśmy w stanie tworzyć silne i trwałe więzi. Stabilne relacje tak od strony biologicznej i historycznej sprawiały, że dawniej mieliśmy większe szanse na przetrwanie. Oczywiście, żyjemy już w trochę innych czasach i być może samo takie głęboko pojęte “nieprzetrwanie” gatunku nam nie grozi - a jeśli, to z zupełnie innych powodów - natomiast właśnie tak wyewoluowaliśmy, że to czynienie dobra po prostu sprawia, że mamy większe szanse na sukces. Dzięki niemu, możemy lepiej funkcjonować w grupach – mówi Daniel Janik, dyrektor Akademii Trenerów Mentalnych i #MentalPower.
Słabość czy siła?
Często słyszy się o tym, że w dzisiejszej rzeczywistości, nastawionej na sukces, życzliwość jest słabością. „Biznes to biznes”, jak twierdzą niektórzy. Na szczęście coraz więcej w nas potrzeby równowagi, a coraz mniej chęci do uczestniczenia w wyścigu po metaforyczne „więcej”. Jednocześnie warto mieć się na baczności i nie idealizować zbytnio świat. Cały czas zdarzają się sytuacje, w których nasza życzliwość może zostać wykorzystana. Właśnie dlatego ważnym zasobem w naszym życiu powinna być asertywność – dojrzałość emocjonalna i wewnętrzna mądrość – żeby umieć odróżnić, kiedy ktoś chce z nami współpracować, a kiedy ktoś chce nas wykorzystać.
– Życzliwość to wcale nie jest słabość – to nasza siła i podstawa bycia dobrym człowiekiem. Pomaga tworzyć relacje oparte na szacunku i empatii, oraz ułatwia współpracę z innymi. Razem zawsze jesteśmy w stanie zdziałać dużo więcej. Trzeba jednak zaznaczyć, że bycie życzliwym wcale nie musi być łatwe... Ważne też, by nie było sztuczne i udawane, bo wtedy nie służy tak naprawdę nikomu. Władysław Bartoszewski powiedział kiedyś że są rzeczy, które warto i które się opłaca. I nie zawsze to co warto się opłaca, a to, co się opłaca warto. Wierzę, że życzliwość na pewno warto praktykować, nawet, jeśli czasem się nie opłaca (choć często widzę, że jedno może iść z drugim w parze) – dodaje Daniel Janik, ekspert treningu mentalnego i dyrektor ATM.
Jak modyfikacja słownictwa wpływa na postrzeganie zdrowia psychicznego
Duża część Polaków chce spędzać święta poza domem.
8. urodziny i milion otwartych ostryg w Port Royal
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.