Polska bije rekordy zapotrzebowania na moc. Firmy będą ograniczać pobór energii?
W piątek 9 lipca br. Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA odnotowały rekordowe zapotrzebowanie na moc elektryczną w okresie letnim. Rekord dotycz także mocy wyprodukowanej z OZE. Co o tym sądzi Jakub Jadziewicz, ekspert rynku energii, Członek Zarządu Alians OZE?
„Rekordowe zapotrzebowanie na moc w okresie wysokich temperatur nie jest zaskoczeniem, gdyż z jednej strony polska gospodarka rozwija się bardzo dynamicznie i potrzebuje energii elektrycznej, a z drugiej strony gospodarstwa domowe są coraz bardziej od niej uzależnione. Coraz więcej osób posiada urządzenia oparte na energii elektrycznej jak klimatyzacja, oczyszczacze powietrza czy pompy ciepła i te urządzenia generują duże zapotrzebowanie na energię.
Na rekordowe zapotrzebowanie nakłada się najwyższa w historii ilości wyprodukowanej energii z OZE, w tym fotowoltaiki. Jest to idealne odzwierciedlenie zmieniającego się w naszym kraju miksu energetycznego oraz prawdziwego boomu na instalacje PV. Widzimy, że fotowoltaika jest w stanie zapewnić Polakom przewidywalną i czystą dla środowiska energię, nawet w duże upały. Myślę, że dla komfortu i niezależności coraz więcej konsumentów oraz firm będzie szło właśnie w tym kierunku.
W okresie wysokich temperatur oprócz wysokiego zapotrzebowania występuje problem z produkcją energii ze źródeł węglowych, gdyż elektrownie węglowe wymagają chłodzenia, a przy niskim poziomie rzek i jezior, trzeba ograniczać produkcję. Jeśli gorące lato się utrzyma to niewykluczone, że tak jak latem 2015, prezes URE może wydać firmom nakaz ograniczeń w poborze energii. Wówczas sporo przedsiębiorstw o tym nie wiedziało i musiało płacić kary finansowe”.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Handel
Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.