Komunikaty PR

Ponad pół miliona incydentów dziennie w czasie urlopów. Jak zmniejszyć ryzyko?

2023-08-02  |  13:00
  • Wzrost cyberataków phishingowych wzrósł w sezonie urlopowym o niemal 100% w 2022 roku. Pośrednio doprowadziło to do wzrostu strat finansowych organizacji aż o 76% r/r.
  • Nie tylko letnie rozkojarzenie pracowników sprzyja hakerom. Znaczenie mają też ryzykowne praktyki związane z cyberbezpieczeństwem.
  • Jednym ze sposobów na aktualizację wiedzy o zagrożeniach wśród osób zatrudnionych w organizacji są szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa.

 

Z raportu Proofpoint „2023 State of the Phish report” wynika, że liczba ataków phishingowych za pośrednictwem telefonów, wzrosła do 600 tys. dziennie w sierpniu 2022 roku. W pozostałych miesiącach utrzymywała się ona na poziomie 300-400 tys. dziennie. Oznacza to niemal 100% wzrostu w sezonie urlopowym. Pozwala to przypuszczać, że latem jesteśmy szczególnie rozkojarzeni.

To tylko potwierdza fakt, że choć poziom wiedzy na ich temat wśród pracowników jest niezły, to nadal mamy trochę do nadrobienia w tym zakresie. Dodam, że bardzo łatwo paść ofiarą ataku phishingowego – wystarczy kliknąć w fałszywy link, który otwiera hakerom dostęp nie tylko do naszego urządzenia, ale także danych wrażliwych. W tym przypadku zagrożone mogą być także dane firmowe, nawet jeżeli zainfekowano nasz prywatny sprzęt. Phishing może utorować hakerowi drogę do firmowej sieci IT, jeśli nie dbamy o bezpieczeństwo haseł i danych logowania lub korzystamy ze służbowego sprzętu w celach prywatnych i na odwrót. Ten rodzaj ataku może przybierać różne formy i często poprzedza atak ransomware, czyli zablokowanie dostępu do danych z użyciem złośliwego oprogramowania. W ten sposób przestępcy mogą m.in. żądać okupu za odblokowanie dostępu – mówi Patrycja Tatara, ekspertka ds. cyberbezpieczeństwa w Sprint S.A.

 

Czy wiemy co to jest phishing?

W tym samym raporcie czytamy, że 58% ankietowanych pracowników wie, czym jest phishing, choć poziom tej wiedzy i tak spadł o 3 punkty procentowe w stosunku do 2019 roku. A czym jest ten atak? Jego nazwa brzmi podobnie jak angielskie słowo fishing, czyli łowić. Polega ono na pozyskiwaniu danych dostępowych poprzez rozsyłanie wiadomości z fałszywymi linkami. Po kliknięciu ofiara otwiera hakerowi dostęp do swojego urządzenia, a to już prosta droga do wykradania i blokowania rozmaitych danych. Aby oszukać potencjalną ofiarę, cyberprzestępcy stosują wiele praktyk mających na celu uśpienie czujności atakowanej osoby. W tym celu podszywają się np. pod kuriera wysyłającego link do śledzenia paczki przez SMS (smishing), udają pracowników banków lub przełożonych z użyciem programów zmieniających głos (vishing), a nawet dzwonią ze znanego ofierze numeru telefonu (spoofing telefoniczny). Dane wykradzione tymi sposobami służą hakerom do dalszych działań i przeprowadzania głównie ataków ransomware. Według danych „2023 State of the Phish report”, w 2022 roku 76% organizacji odnotowały próby tych ataków, z czego 64% okazało się skutecznych. Co więcej, straty firm z tego tytułu wzrosły o 76% r/r.

 

Szkolenia zminimalizują ryzyko

Zróżnicowany poziom wiedzy na temat cyberzagrożeń może prowadzić do ryzykownych zachowań lub niewłaściwych praktyk, które mogą zostać wykorzystane przez hakerów. 78% badanych pracowników używa sprzętu służbowego w celach prywatnych, a 72% – prywatnego w celach służbowych. Z kolei 48% pozwala skorzystać ze służbowego telefonu lub komputera członkom rodziny, a nawet znajomym. Wiedza na temat bezpieczeństwa haseł w 2022 roku pozostała na tym samym poziomie, co rok wcześniej – 31% pracowników używa jednego hasła do wszystkich kont służbowych, a 27% robi to samo w przypadku kont do prywatnego użytku. 26% pracowników pozwala też przeglądarkom na używanym w urządzeniach służbowych, do zachowywania danych logowania. I na koniec bezpieczeństwo w pracy hybrydowej lub zdalnej – aż 80% pracowników nie zmienia domyślnych nazw i haseł w domowym routerze WiFi[1].

Jednym ze sposobów na zmianę wspomnianych, ryzykownych zachowań i minimalizację ryzyka ataku, są cykliczne szkolenia pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa. Hakerzy stale doskonalą swoje metody działania, ale też wiedzą sporo o zachowaniu ludzkiej psychiki. Umieją wywierać presję, ale też wzbudzać zaufanie. W czasie szkoleń przeprowadzane są symulowane ataki, które umożliwiają zdobycie wiedzy na temat tego, jak zachować się w takiej sytuacji i nie dać zmanipulować. Kolejny aspekt to informowanie o dobrych praktyk i wskazywanie na popełniane błędy, jak choćby bezpieczeństwo haseł. Ważne, aby szkolenia odbywały się cyklicznie i były przeprowadzane przez specjalistów – dodaje Patrycja Tatara ze Sprint S.A.

 


[1] dane z „2023 State of the Phish report”

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.