Ponad ⅓ polskich przedsiębiorczyń jest usatysfakcjonowana swoimi zarobkami

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Ze swoich zarobków jest zadowolone 39 proc. kobiet prowadzących własną firmę i jedynie 23 proc. wszystkich ankietowanych Polek – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką. Z odpowiedzi wszystkich badanych wynika, że osiągane zarobki najczęściej są satysfakcjonujące dla mieszkańców średnich miast (38 proc.), a najrzadziej dla zamieszkujących wsie (23 proc.). Blisko połowa przedsiębiorczyń przyznaje, że ich zarobki spadły pod wpływem inflacji, natomiast wśród ogółu uczestników badania ten odsetek jest niższy (29 proc.). Średnia miesięcznych zarobków „na rękę” przedsiębiorczyń jest o ponad 1,5 tys. zł wyższa niż przeciętnego Polaka.
Tylko 28 proc. Polaków jest zadowolona ze swoich zarobków
Blisko dwie na pięć polskich przedsiębiorczyń (39 proc.) deklaruje, że jest usatysfakcjonowane poziomem swoich zarobków. Z kolei odsetek tych deklaracji wśród ogółu respondentów wynosi jedynie 28 proc. – wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką. Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: zarobki a inflacja”, opracowany na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus przez Socjolożki.pl z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pośród Polek i Polaków, towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Jest to najstarsza i największa w Polsce inicjatywa wyróżniająca przedsiębiorcze kobiety, a także nagradzająca dobre praktyki w biznesie z obszaru różnorodności, równości i włączania, tzw. DEI (ang. diversity, equity inclusion).
Przedsiębiorczynie częściej są zadowolone z zarobków niż mężczyźni
Częściej ze swoich dochodów są zadowoleni mężczyźni (33 proc.) niż kobiety (23 proc.). Z dochodów najczęściej są zadowoleni mieszkańcy średnich miast (38 proc.), a najrzadziej – wsi (23 proc.). Niezadowolenie z zarobków wzrasta w kolejnych grupach wiekowych – wskazuje je 52 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata, a w grupie 45-54 lata już 69 proc. respondentów.
Zarobki niemal połowy przedsiębiorczyń spadły pod wpływem inflacji
Wśród wszystkich respondentów biorących udział w badaniu 29 proc. przyznaje, że pod wpływem inflacji ich zarobki spadły. W grupie przedsiębiorczyń ten odsetek wynosi 48 proc. Średnia miesięcznych zarobków wśród ogółu badanych wynosi 4 534 zł netto, a wśród respondentek prowadzących własną firmę – 6 116 zł netto. Zarobki do 4 tys. zł netto deklaruje aż 45 proc. ogółu badanych i 18 proc. Polek prowadzących swój biznes. Z drugiej strony powyżej 7 tys. zł netto zarabia jedynie co dziesiąty ankietowany Polak i co czwarta badana przedsiębiorczyni.
– Wyniki raportu towarzyszącego XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką są zarówno inspirujące, jak i niepokojące. Z jednej strony cieszy, że blisko dwie na pięć przedsiębiorczyń jest zadowolonych ze swoich zarobków – to dowód na to, że kobiety coraz śmielej idą po finansową niezależność. Z drugiej strony wciąż dostrzegamy wyraźne bariery, które powodują, że poziom satysfakcji finansowej pozostaje niższy u kobiet niż u mężczyzn. W tym celu stworzyłam Fundację WłączeniPlus - by wspierać kobiety w przełamywaniu tych barier i pokazywać, że mogą mierzyć wysoko, nie zważając na ograniczenia – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus. – Musimy działać i tworzyć środowisko, które da im stabilność i możliwość dalszego rozwoju, niezależnie od gospodarczych zawirowań.
Rozmowy o pieniądzach nie są problemem dla polskich przedsiębiorczyń
Wyniki badania wskazują, że 36 proc. Polaków uczestniczących w badaniu deklaruje, że ma problemy z rozmawianiem o pieniądzach w pracy. Przyznaje się do tego także co trzeci mężczyzna i aż 39 proc. kobiet. Wśród przedsiębiorczyń odnotowano najniższy odsetek, bo jedynie 27 proc. Blisko połowa (45 proc.) ankietowanych zarządzających własnym biznesem deklaruje, że rozmowy o pieniądzach i negocjowanie zarobków w pracy nie stanowią dla nich wyzwania.
- Raport pokazuje, że rozmowy o zarobkach nadal stanowią dla wielu Polaków wyzwanie, zwłaszcza dla kobiet, które częściej niż mężczyźni odczuwają dyskomfort w takich sytuacjach. Na szczęście przedsiębiorczynie coraz częściej przełamują ten schemat, wyróżniając się otwartością w rozmowach o finansach i inspirując tym samym inne Polki. Wierzymy, że wspieranie transparentnej komunikacji w biznesie, firmach oraz promowanie polityk DEI to klucz do tworzenia organizacji, w których każdy, czuje się uprawniony do wyrażania swoich potrzeb i wartości – mówi Izabela Tworzydło, rzeczniczka prasowa i dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej BNP Paribas Bank Polska S.A, partnera kategorii Female Champion of Change.
*Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 przez Socjolożki.pl z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek i Polaków w wieku 16-65 lat.

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech

Obawiasz się bessy na giełdzie? Sprawdź, co łączy największe krachy w historii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.