Ponad ⅓ polskich przedsiębiorczyń jest usatysfakcjonowana swoimi zarobkami

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Ze swoich zarobków jest zadowolone 39 proc. kobiet prowadzących własną firmę i jedynie 23 proc. wszystkich ankietowanych Polek – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką. Z odpowiedzi wszystkich badanych wynika, że osiągane zarobki najczęściej są satysfakcjonujące dla mieszkańców średnich miast (38 proc.), a najrzadziej dla zamieszkujących wsie (23 proc.). Blisko połowa przedsiębiorczyń przyznaje, że ich zarobki spadły pod wpływem inflacji, natomiast wśród ogółu uczestników badania ten odsetek jest niższy (29 proc.). Średnia miesięcznych zarobków „na rękę” przedsiębiorczyń jest o ponad 1,5 tys. zł wyższa niż przeciętnego Polaka.
Tylko 28 proc. Polaków jest zadowolona ze swoich zarobków
Blisko dwie na pięć polskich przedsiębiorczyń (39 proc.) deklaruje, że jest usatysfakcjonowane poziomem swoich zarobków. Z kolei odsetek tych deklaracji wśród ogółu respondentów wynosi jedynie 28 proc. – wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby konkursu Sukces Pisany Szminką. Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: zarobki a inflacja”, opracowany na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus przez Socjolożki.pl z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pośród Polek i Polaków, towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. Jest to najstarsza i największa w Polsce inicjatywa wyróżniająca przedsiębiorcze kobiety, a także nagradzająca dobre praktyki w biznesie z obszaru różnorodności, równości i włączania, tzw. DEI (ang. diversity, equity inclusion).
Przedsiębiorczynie częściej są zadowolone z zarobków niż mężczyźni
Częściej ze swoich dochodów są zadowoleni mężczyźni (33 proc.) niż kobiety (23 proc.). Z dochodów najczęściej są zadowoleni mieszkańcy średnich miast (38 proc.), a najrzadziej – wsi (23 proc.). Niezadowolenie z zarobków wzrasta w kolejnych grupach wiekowych – wskazuje je 52 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata, a w grupie 45-54 lata już 69 proc. respondentów.
Zarobki niemal połowy przedsiębiorczyń spadły pod wpływem inflacji
Wśród wszystkich respondentów biorących udział w badaniu 29 proc. przyznaje, że pod wpływem inflacji ich zarobki spadły. W grupie przedsiębiorczyń ten odsetek wynosi 48 proc. Średnia miesięcznych zarobków wśród ogółu badanych wynosi 4 534 zł netto, a wśród respondentek prowadzących własną firmę – 6 116 zł netto. Zarobki do 4 tys. zł netto deklaruje aż 45 proc. ogółu badanych i 18 proc. Polek prowadzących swój biznes. Z drugiej strony powyżej 7 tys. zł netto zarabia jedynie co dziesiąty ankietowany Polak i co czwarta badana przedsiębiorczyni.
– Wyniki raportu towarzyszącego XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką są zarówno inspirujące, jak i niepokojące. Z jednej strony cieszy, że blisko dwie na pięć przedsiębiorczyń jest zadowolonych ze swoich zarobków – to dowód na to, że kobiety coraz śmielej idą po finansową niezależność. Z drugiej strony wciąż dostrzegamy wyraźne bariery, które powodują, że poziom satysfakcji finansowej pozostaje niższy u kobiet niż u mężczyzn. W tym celu stworzyłam Fundację WłączeniPlus - by wspierać kobiety w przełamywaniu tych barier i pokazywać, że mogą mierzyć wysoko, nie zważając na ograniczenia – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus. – Musimy działać i tworzyć środowisko, które da im stabilność i możliwość dalszego rozwoju, niezależnie od gospodarczych zawirowań.
Rozmowy o pieniądzach nie są problemem dla polskich przedsiębiorczyń
Wyniki badania wskazują, że 36 proc. Polaków uczestniczących w badaniu deklaruje, że ma problemy z rozmawianiem o pieniądzach w pracy. Przyznaje się do tego także co trzeci mężczyzna i aż 39 proc. kobiet. Wśród przedsiębiorczyń odnotowano najniższy odsetek, bo jedynie 27 proc. Blisko połowa (45 proc.) ankietowanych zarządzających własnym biznesem deklaruje, że rozmowy o pieniądzach i negocjowanie zarobków w pracy nie stanowią dla nich wyzwania.
- Raport pokazuje, że rozmowy o zarobkach nadal stanowią dla wielu Polaków wyzwanie, zwłaszcza dla kobiet, które częściej niż mężczyźni odczuwają dyskomfort w takich sytuacjach. Na szczęście przedsiębiorczynie coraz częściej przełamują ten schemat, wyróżniając się otwartością w rozmowach o finansach i inspirując tym samym inne Polki. Wierzymy, że wspieranie transparentnej komunikacji w biznesie, firmach oraz promowanie polityk DEI to klucz do tworzenia organizacji, w których każdy, czuje się uprawniony do wyrażania swoich potrzeb i wartości – mówi Izabela Tworzydło, rzeczniczka prasowa i dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej BNP Paribas Bank Polska S.A, partnera kategorii Female Champion of Change.
*Badanie przeprowadzono we wrześniu 2024 przez Socjolożki.pl z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek i Polaków w wieku 16-65 lat.

BTC bije rekordy, ETH przyciąga kapitał, a stablecoiny zyskują na znaczeniu

Nie każdy ekspert z TikToka jest jak Warren Buffett. Jak rozpoznawać rzetelne informacje o inwestowaniu?

Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.