Poradnik bezpiecznego kierowcy
Communication
ul. 1 sierpnia 6A
02-134 Warszawa
contact|contrust.pl| |contact|contrust.pl
+48 22 370 28 87
media.contrust.pl
25 lipca w Polsce obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Kierowcy. Data nie jest przypadkowa, ponieważ tego dnia wspominamy św. Krzysztofa, patrona wszystkich kierowców. To doskonała okazja, aby przypomnieć podstawowe zasady bezpieczeństwa na drodze w tym, jak pomagać rannym w wypadku oraz jak zachować się na przejeździe kolejowym.
Postępować odpowiedzialnie za kierownicą oraz dbać o bezpieczeństwo swoje i innych powinniśmy zawsze, nie tylko od święta. Niestety rutyna, niewiedza oraz brak ostrożności wciąż zbierają żniwo na polskich drogach. Według policyjnych statystyk w 2019 roku miało miejsce ponad 30 tys. wypadków i aż 455 tys. kolizji[1]. Do najczęstszych błędów kierowców zaliczają się m.in. niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami czy nieprawidłowe wyprzedzanie.
Widzisz wypadek? Reaguj!
Kierowca powinien wiedzieć, jak zachować się na miejscu wypadku drogowego. Należy pamiętać, że nieudzielenie pomocy poszkodowanemu jest w Polsce przestępstwem, za które grozi do 3 lat więzienia. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego każdy uczestnik wypadku jest zobowiązany udzielić niezbędnej pomocy ofiarom lub rannym, a także wezwać policję i zespół ratownictwa medycznego. Kluczowe jest jednak zadbanie o własne bezpieczeństwo. – Uczestnicy i świadkowie wypadku są często jedynymi osobami, które mogą uratować ciężko rannym życie. Niestety wielu z nas boi się udzielać pierwszej pomocy. Powinniśmy jednak spróbować, nawet jeśli nasza pomoc nie będzie tak skuteczna, jak wykwalifikowanego ratownika. W razie zatrzymania krążenia lub oddechu decydujące są pierwsze 4 minuty. Natychmiastowe podjęcie resuscytacji jeszcze przed zjawieniem się karetki, nawet trzykrotnie zwiększa szanse na przeżycie – podkreśla Marcin Borkowski, ratownik medyczny i ambasador kampanii „Trzeźwo myślę”. – Trzeba poprosić znajdujących się w pobliżu ludzi o wezwanie pogotowia ratunkowego oraz pomoc w zabezpieczeniu miejsca wypadku np. poprzez wystawienie trójkątów ostrzegawczych czy w opiece nad poszkodowanymi. W sytuacji, gdy nie zauważymy wycieku paliwa ani żadnych innych zagrożeń, a poszkodowany oddycha oraz można nawiązać z nim kontakt, należy zatamować ewentualne krwawienie i poczekać na służby. W razie zagrożenia pożarem lub gdy ofiara jest nieprzytomna, należy wyciągnąć ją z rozbitego samochodu, starając się podtrzymywać głowę w jednej pozycji. Następnie powinniśmy ułożyć poszkodowanego na twardym i równym podłożu oraz udrożnić drogi oddechowe. Jeśli to konieczne trzeba przeprowadzić masaż serca i sztuczne oddychanie w stosunku 30:2 – radzi Marcin Borkowski.
Uwaga pociąg!
Szczególnie niebezpieczne są przejazdy kolejowe. Od początku roku w takich miejscach odnotowano już 85 wypadków i kolizji[2]. Powinniśmy pamiętać, że pociąg ma zawsze pierwszeństwo. Bardzo ryzykowne jest wjeżdżanie na przejazd, gdy rogatka nie jest w pełni podniesiona lub wciąż miga czerwone światło, ponieważ może nadjechać kolejny pociąg. Pod żadnym pozorem nie wolno omijać opuszczonych rogatek. Widząc tory, nawet z pozoru nieużywane, powinniśmy zachować ostrożność. Zbliżając się do przejazdu, nawet strzeżonego, warto zawsze stosować zasadę ograniczonego zaufania i uważnie się rozejrzeć. Istotne jest również stosowanie się do znaku STOP, który bezwzględnie oznacza konieczność całkowitego zatrzymania pojazdu. W razie spowolnienia w ruchu lub korka nigdy nie powinniśmy wjeżdżać na przejazd kolejowy, jeśli nie ma dla nas miejsca po stronie zjazdu. W każdej chwili może rozpocząć się opuszczanie rogatek, co grozi uwięzieniem samochodu na torach. Co zrobić, kiedy tak się stanie? Widząc zbliżający się pociąg, należy wyłamać rogatki, aby jak najszybciej usunąć auto z przejazdu kolejowego lub opuścić pojazd. W przypadku, gdy nie ma bezpośredniego zagrożenia, trzeba poinformować o zaistniałej sytuacji odpowiednie służby, korzystając z numerów alarmowych umieszczonych na Żółtej Naklejce PLK. Można ją znaleźć na napędzie rogatki lub krzyżu św. Andrzeja[3].
O czym powinien pamiętać każdy kierowca?
Wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze można uniknąć. Wystarczy, że zachowamy ostrożność oraz będziemy stosować się do przepisów ruchu drogowego. Zawsze należy przestrzegać limitów prędkości oraz dostosowywać swoje zachowanie do panujących warunków. Wszyscy obecni w samochodzie powinni zapinać pasy bezpieczeństwa, dzieci natomiast muszą podróżować w dostosowanych do wagi i wzrostu fotelikach. Nie wolno wsiadać za kierownicę po spożyciu alkoholu. – Lepiej zrezygnować z napojów wysokoprocentowych nawet dzień przed podróżą. Kierowca musi być wypoczęty i trzeźwy – podkreśla ratownik medyczny. Błędne jest przekonanie, że podczas upału szybciej pozbywamy się alkoholu z organizmu. Wręcz przeciwnie pocenie się powoduje utratę mikroelementów takich jak potas, sód czy magnes, a więc składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania mięśnia sercowego. Ich niedobór może spowodować zaburzenia układu krążenia. Do całkowitego wytrzeźwienia potrzeba więc czasu, ponieważ większość alkoholu jest neutralizowana przez wątrobę – przypomina ambasador kampanii „Trzeźwo myślę”. – Ważne jest również rozsądne planowanie podróży, organizowanie regeneracyjnych postojów, podczas których kierowca powinien wysiąść z auta, poruszać się i koniecznie nawodnić organizm. Pamiętajmy, że prowadzenie samochodu to wysiłek dla organizmu – dodaje ratownik medyczny.
[1] Wypadki Drogowe w Polsce w 2019 roku, Komenda Główna Policji, Warszawa 2020.
[2] https://www.bezpieczny-przejazd.pl/o-kampanii/statystyki/
[3] https://www.bezpieczny-przejazd.pl/edukacja/przykazania-dobrego-kierowcy/
BCC: Ochrona zdrowia nadal nie jest priorytetem rządu
Aurumaris Professional zdobywa zaufanie gabinetów kosmetycznych
74% Polaków popiera zmiany w medycynie pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Zamrożenie cen prądu do końca września br. Takie mechanizmy nie rozwiązują przyczyn problemu wysokich cen
Zgodnie z decyzją rządu zamrożenie cen energii dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł netto za 1 MWh zostało wydłużone do 30 września 2025 roku. Dzięki temu odbiorcy jeszcze przez co najmniej dziewięć miesięcy nie odczują wzrostu rachunków za energię elektryczną. – Dopłaty jako sposób walki z wysokimi cenami energii nie są dobrym rozwiązaniem, bo one nie zlikwidują problemu. Znacznie prostszym rozwiązaniem byłby powrót do tańszych źródeł energii, w przypadku Polski takim tanim źródłem jest węgiel i elektrownia atomowa – ocenia europoseł z Konfederacji Marcin Sypniewski.
Prawo
Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą
Projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Polski został przyjęty w grudniu przez rząd i trafił już do Sejmu. Nowe przepisy zakładają pełną elektronizację wnioskowania i wydawania zezwoleń na pracę i rezygnację z testu rynku pracy. Niekoniecznie jednak oznacza to większą otwartość na pracowników z zagranicy. – To nie zmiana jakościowa, ale co najwyżej próba sanacji przeciążonego systemu – ocenia dr Michał Szypniewski z kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.
IT i technologie
Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii
– Opracowujemy koncepcję funkcjonowania Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji. Szkolimy też odpowiednio naszych inżynierów, współpracujemy z uczelniami wyższymi w tym aspekcie, aby mieć gotowy odpowiedni potencjał intelektualny – mówi gen. dyw. Karol Molenda, dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Nowa formacja będzie odpowiadać za opracowywanie i wdrażanie rozwiązań AI na potrzeby działań militarnych. Podobne instytucje są już powoływane przez inne kraje NATO.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.