Komunikaty PR

Pożyteczne spędzanie wolnego czasu w sieci, nie tylko dla młodzieży szkolnej

2021-11-22  |  09:00
Do pobrania Plik Word ( 0.02 MB )

Sposoby spędzania wolnego czasu na przestrzeni lat bardzo się zmieniły. Nie da się ukryć, że nie tylko wśród najmłodszych, ale również u dorosłych dużą rolę odgrywa internet. Przeciętny Polak spędza w sieci aż 51 godzin tygodniowo, co w perspektywie całego życia przekłada się już dzisiaj na ponad 23 lata spędzone na konsumpcji treści ze świata online[1]. Dość sporo, ale nie oznacza to, że ten czas musi być zmarnowany. Obecnie mamy dostęp do wielu rozrywek przez internet, w tym do tych na wysokim poziomie, które zaspokajają także nasze potrzeby edukacyjne oraz kulturalne.

 

Do przyspieszenia procesu cyfryzacji w tym zakresie niewątpliwie przyczyniła się pandemia COVID-19, poprzez którą pojawiło się wiele nowych sposobności spędzania czasu w sieci. Od codziennego załatwiania spraw urzędowych, korzystania z teleporad, robienia zakupów oraz przeniesienia edukacji i pracy w tryb zdalny po rozrywkę, której gałęzie są bardzo szerokie – zaczynając od najprostszych platform VOD czy streamingowych, gamingu po realizowanie koncertów, spektakli teatralnych czy wycieczek do wirtualnych galerii sztuki oraz muzeów.

 

Oczywiście, ostatnie trudne miesiące dały się również we znaki sektorowi kultury. Zanim pojawiły się rozwiązania i dotacje, które umożliwiły branży się utrzymać, 59,1 proc. instytucji kultury wskazało, że już w II kwartale 2020 r. doświadczyło negatywnych skutków pandemii COVID-19.[2] Kultura to ważny obszar krajowej gospodarki z ok. 3,5-proc. udziałem w polskim PKB[3] i 320 tys. osób zatrudnionych w różnego rodzaju instytucjach, organizacjach pozarządowych oraz przemysłach kultury i kreatywnych. Ten sektor pełni również bardzo ważną rolę, która nadaje sens społecznościom i jest kluczowy w zrozumieniu twórczego wymiaru egzystencji jednostek i zbiorowości.

 

Sfera kulturalna, podobnie jak pozostałe dziedziny życia publicznego, stanęła przed trudną próbą. Wiele instytucji kultury dostosowało zasady swojego funkcjonowania poprzez zmianę formy aktywności, tak aby umożliwić wszystkim zainteresowanym dostęp do codziennej dawki kultury oraz poszerzania swoich horyzontów. Miejsca, takie jak muzea prężnie wdrażały coraz to nowsze aktywności w postaci wirtualnych spacerów, udostępniania zbiorów online czy prelekcji publikowanych na dedykowanych kanałach w sieci. Do najciekawszych, rodzimych przykładów można zaliczyć wirtualne zwiedzanie Zamku Królewskiego w Warszawie czy Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki. Warto wspomnieć, że już przed lockdownem pojawiały się podobne, wirtualne inicjatywy, jak np. Wirtualne Muzeum Gazownictwa. Jeśli chodzi o zwiedzanie online, to nie można pominąć największych, światowych przykładów, do których niewątpliwie można zaliczyć Luwr, Muzeum Van Gogha w Amsterdamie, Narodową Galerię Sztuki w Waszyngtonie czy Muzeum Brytyjskie.

 

Wśród instytucji kultury w Polsce Wirtualne Muzeum Gazownictwa wyróżnia się na tle innych tego rodzaju przedsięwzięć swoją innowacyjnością. Projekt ten został przygotowany i wdrożony jeszcze przed pandemią koronawirusa, więc dostęp był możliwy już przed pierwszym lockdownem. Celem muzeum było przygotowanie platformy online, która umożliwi edukację i przekazywanie wiedzy o historii i przyszłości gazownictwa oraz gazu ziemnego. Ważnym elementem w WMG są scenariusze lekcyjne dedykowane nauczycielom i uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych. To gotowe do wykorzystania konspekty zajęć wraz z dodatkowymi materiałami, które pozwalają na opowieść o wszystkich zagadnieniach z perspektywy historii, chemii czy geografii, a także pozwalają na ciekawe spędzenie czasu całym rodzinom. W muzeum czeka baza ok. 150 eksponatów oraz ilustrowane wystawy dotyczące m.in. początków gazowego światła i domowych sprzętów na gaz czy historii gazomierzy. W WMG można znaleźć również artykuły i wywiady z ekspertami oraz biogramy wynalazców i przedsiębiorców zasłużonych w dziedzinie gazownictwa, a także gazową mapę Polski.

 

Jak wiadomo, często trudno jest zorganizować taką kilkugodzinną wycieczkę z rodziną, chociażby przez brak czasu, czy długie stanie w kolejkach do najbardziej rozchwytywanych miejsc. Wizyta online nie wymaga wychodzenia z domu i to nie tylko w czasach pandemii, ale również w normalnej rzeczywistości, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Ponadto nie wymaga często udziału osób dorosłych, więc dzieci i młodzież mogą spędzać wolny czas w sposób kreatywny. Dodatkowo dzięki dynamicznie postępującemu procesowi cyfryzacji, sektor kultury zyskuje nowe możliwości, które dzisiaj są już niemal niezbędne, zarówno aby zachować ciągłość działania i utrzymanie instytucji, jak również w celu zaspokajania wiedzy i potrzeb kulturalnych wśród społeczeństwa. Różne narzędzia i stały rozwój będą pozwalać na coraz bardziej innowacyjne rozwiązania i być może już niedługo zwiedzanie galerii sztuki czy muzeów będzie możliwe w ramach wirtualnej rzeczywistości. Już teraz pojawiają się projekty tego rodzaju, jak np. Metaverse od twórcy Facebooka, które są oczywiście na początku rozwoju, ale to tylko kwestia czasu, kiedy staną się powszechne i umożliwią szeroki wachlarz spędzania czasu w taki sposób.

 

 

 


[1] NordVPN, Badanie z 2021 r., https://nordvpn.com/pl/blog/czas-w-internecie/

[2] Fundacja GAP, Raport Kultura 2020

[3] https://stat.gov.pl/statystyki-eksperymentalne/rachunki-narodowe-i-regionalne/raport-z-pracy-metodol

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Mazda na festiwalu Homo Faber 2024 Biuro prasowe
2024-05-17 | 16:00

Mazda na festiwalu Homo Faber 2024

Mazda z przyjemnością ogłasza swój udział w Homo Faber 2024 – festiwalowym święcie współczesnego rzemiosła, które odbędzie się w Wenecji we Włoszech, w dniach
Kultura Kolejny Piknik Fundacji Avalon już za dwa tygodnie!
2024-05-16 | 15:00

Kolejny Piknik Fundacji Avalon już za dwa tygodnie!

Fundacja Avalon zaprasza na wyjątkową imprezę zwieńczającą Miesiąc Walki z Dyskryminacją Osób z Niepełnosprawnościami - piknik w Parku Szczęśliwickim w Warszawie, który
Kultura Young Leosia ambasadorką marki Orbit® Refreshers!
2024-05-15 | 22:21

Young Leosia ambasadorką marki Orbit® Refreshers!

Artystka młodego pokolenia, która podbija szturmem polską scenę muzyczną, została twarzą marki Orbit® Refreshers. Young Leosia wspiera wizerunkowo kampanię nowości produktowej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Walka o klimat wymaga większego zaangażowania ze strony firm. Już za chwilę będą musiały rzetelnie informować o swoich zielonych działaniach

Według ONZ postępujący kryzys klimatyczny, pandemia COVID-19 i rosnąca liczba konfliktów cofnęły świat w realizacji 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Dlatego niezbędne jest m.in. większe zaangażowanie biznesu, bez którego niewiele da się zdziałać. W tej chwili wciąż pozostaje ono niewystarczające albo kończy się tylko na wzniosłych deklaracjach, które często noszą znamiona greenwashingu. Tak zwana ekościema jest dużym problemem dla konsumentów: 70 proc. deklaruje, że jest zmęczonych tylko mówieniem zamiast realizacją konkretnych działań na rzecz środowiska.

Bankowość

Metawersum ogromną szansą dla Polski. Liderami wdrożeń są na razie największe przedsiębiorstwa

Sektor bankowy jest pierwszym, jaki w Polsce poczynił warte odnotowania inwestycje w obecność w metawersie. Zdaniem ekspertów w najbliższych latach to właśnie duże firmy będą liderami wdrożeń, ponieważ mają gotowość inwestycyjną zarówno w obrębie sprzętu, jak i aplikacji. Rynki sektora usług czy branży retail niewątpliwie jednak będą się nasycały rozwiązaniami zapraszającymi do wejścia konsumentów do wirtualnego świata. To duża szansa dla polskiej gospodarki, która może w ten sposób utworzyć do 2035 roku rynek o wartości nawet 10 mld euro.

Infrastruktura

Tylko 20 proc. oświetlenia w gminach jest po modernizacji. Motywacją do inwestycji są znaczące oszczędności energii

Średnio co piąta latarnia uliczna należąca do gmin jest zmodernizowana – wynika z danych Signify Poland. Większość z pozostałych 80 proc. to energochłonne oświetlenie sodowe. Ich wymiana na technologię LED wraz z systemem zarządzania oświetleniem mogłaby przynieść znaczącą redukcję energii, czyli także kosztów ponoszonych przez samorządy. Na takie inwestycje w najbliższym czasie będzie się decydować coraz więcej gmin. Za spodziewanym boomem przemawiają różne dostępne możliwości finansowania takich projektów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.