25 Najlepszych Miejsc Pracy na świecie
Be Communications
ul. Kijowska 5
03-738 Warszawa
j.kowalczuk|becomms.pl| |j.kowalczuk|becomms.pl
+48 603 98 18 72
www.becomms.pl
Bez względu na miejsce, gdzie żyją i pracują ludzie, ich oczekiwania względem pracodawcy są wszędzie takie same: chcą pracować w atmosferze wzajemnego szacunku i zaufania. 90% pracowników ogłoszonej 16 listopada przez Great Place To Work® światowej listy 25 Najlepszych Miejsc Pracy™ przyznało, że ich firma jest świetnym miejscem pracy. To poziom satysfakcji nieosiągalny dla firm reprezentujących średnią światową. Wśród tej elitarnej czołówki jest 11 firm, na których finalny sukces zapracowały także ich oddziały w Polsce.
Podium i polska reprezentacja w rankingu światowym
Pierwsza trójka światowych liderów pozostaje niezmienna od kilku lat, choć ich kolejność na podium ulega co roku zmianom. Pierwsze miejsce w 2023 r. przypadło sieci hoteli Hilton, na drugim miejscu znalazła się firma transportowa DHL Express, a na trzecim – spółka informatyczna Cisco.
Hilton i Cisco to jednocześnie firmy, do których sukcesu przyczyniły się także polskie oddziały tych spółek. Pozostałe 4 polskie oddziały międzynarodowych firm, które mają powody do świętowania, to: Stryker (8. miejsce), Cadence (9. miejsce), Hilti (12. miejsce) i Bacardi (18. miejsce). Wszystkie te firmy to laureaci listy Najlepszych Miejsc Pracy™ w Polsce ogłoszonej w maju 2023 r. Jest jeszcze kolejnych 5 polskich oddziałów tegorocznych światowych liderów, które zasłużyły na gratulacje. To DHL Express, AbbVie, Teleperformance, SC Johnson i Dow - co prawda nie trafiły wcześniej na listę krajową, ale dzięki doskonałym wynikom uzyskanym w badaniu otrzymały Certyfikat Great Place To Work®.
| Firma | Branża | Liczba krajów wyróżnionych na listach | Siedziba główna |
1 | Hilton | Hotele i restauracje | 35 w tym Polska | USA |
2 | DHL Express | Transport | 52 | Niemcy |
3 | Cisco | Technologie informatyczne | 30 w tym Polska | USA |
4 | AbbVie | Biotechnologia i farmaceutyki | 21 | USA |
5 | Teleperformance | Usługi profesjonalne | 21 | Francja |
6 | Deloitte | Usługi profesjonalne | 19 | Wielka Brytania |
7 | Salesforce | Technologie informatyczne | 18 | USA |
8 | Stryker | Ochrona zdrowia | 18 w tym Polska | USA |
9 | Cadence | Technologie informatyczne | 12 w tym Polska | USA |
10 | Accenture | Usługi profesjonalne | 11 | Irlandia |
11 | SC Johnson | Produkcja | 15 | USA |
12 | Hilti | Budownictwo i infrastruktura | 16 w tym Polska | Liechtenstein |
13 | Admiral Group | Usługi finansowe i ubezpieczenia | 6 | Wielka Brytania |
14 | ThoughtWorks | Technologie informatyczne | 8 | USA |
15 | SAP | Technologie informatyczne | 11 | Niemcy |
16 | Atlassian | Technologie informatyczne | 5 | Australia |
17 | Dow | Biotechnologia i farmaceutyki | 10 | USA |
18 | Bacardi | Produkcja | 8 w tym Polska | USA |
19 | NVIDIA | Technologie informatyczne | 6 | USA |
20 | Insight Enterprises | Technologie informatyczne | 6 | USA |
21 | ServiceNow | Technologie informatyczne | 6 | USA |
22 | Ernst & Young | Usługi profesjonalne | 9 | Wielka Brytania |
23 | Kiabi | Handel | 5 | Francja |
24 | Al Dabbagh Group | Produkcja | 15 | Arabia Saudyjska |
25 | Coats | Produkcja | 5 | Wielka Brytania |
Rywalizacja coraz bardziej zaciekła
Utrzymanie pozycji na liście światowej staje się co roku trudniejsze. Rośnie liczba firm aspirujących do miana najlepszych na świecie. W tym roku Great Place To Work® przeanalizował ankiety pracowników z 10 877 firm – to wzrost o 28% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wzrosła także – i to o 40% – liczba ankiet pracowniczych nadesłanych z badanych firm. To znak, że pracownicy czują, że ich głos ma znaczenie i że mają realny wpływ na to, co dzieje się w ich organizacjach.
Warunki wyjściowe, które firmy muszą spełnić, aby zakwalifikować się na listę światową, same w sobie stanowią barierę do pokonania. Pierwszy warunek to zatrudnienie na poziomie co najmniej 5000 pracowników na całym świecie, z czego minimum 40% powinna pracować poza krajem, w którym znajduje się siedziba główna spółki. Firmy muszą też mieć na koncie udowodnione sukcesy, za które uznaje się miejsce na jednej z pięciu list Najlepszych Miejsc Pracy™: w Europie, Azji, Afryce, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej lub Australii. W klasyfikacji końcowej – oprócz wyników ankiety pracowniczej, które mają zasadnicze znaczenie – brana jest także pod uwagę liczba krajów, w których firma została uznana za świetne miejsce pracy. Misja Great Place To Work® jest uniwersalna. To tworzenie wyjątkowych miejsc pracy For All™, czyli dla wszystkich pracowników, niezależnie od piastowanego stanowiska i miejsca zamieszkania.
Za co pracownicy cenią swoich pracodawców
„Nie ma znaczenia, jaki kraj lub kontynent nazywasz domem. Liczy się zaufanie, jakie firmy budują wśród swoich pracowników. Miejsca pracy cieszące się dużym zaufaniem wsłuchują się w głos swoich wszystkich pracowników, wprowadzają innowacje, dostosowują się i regularnie sprawdzają efekty podjętych działań” – mówi Michael C. Bush, dyrektor generalny Great Place To Work®.
Cóż może być większą satysfakcją dla pracodawcy niż deklaracja, że jego pracownicy codziennie przychodzą do firmy z ochotą i pozytywną motywacją do pracy. Tak zadeklarowało aż 85% zatrudnionych w firmach z tegorocznej listy światowej. 84% pracowników potwierdziło, że otrzymują wsparcie w zakresie zachowania zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, a 81% – że ich głos się liczy przy podejmowaniu ważnych decyzji w firmie. Nie trzeba dodawać, że to nieporównywalnie więcej niż w firmach reprezentujących średnią światową. Jest jeszcze jeden wskaźnik, który dla wizerunku każdej firmy ma wyjątkowe znaczenie. To chęć polecenia swojego pracodawcy znajomym i rodzinie. W zwycięskich firmach taką gotowość zadeklarowało 88% pracowników. To o 34 punkty procentowe więcej niż średnia światowa, która wynosi 54%.
Gdyby na podstawie wyników, jakie uzyskały zwycięskie firmy, ułożyć instrukcję „Jak stworzyć świetne miejsce pracy”, w głównych punktach brzmiałaby ona: 1) Angażuj pracowników w decyzje, które ich dotyczą; 2) Upewnij się, że kierownictwo średniego szczebla zarządza zespołem zgodnie z zasadami uczciwości i bezstronności; 3) Wspieraj pracowników w zachowywaniu zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym; 4) Dołóż starań, aby każdy pracownik miał poczucie, że jego praca ma sens i znaczenie.
Więcej informacji o laureatach na https://www.greatplacetowork.pl/

Capital.com z tytułem najlepszego pracodawcy 2025 r. w Wielkiej Brytanii, Bułgarii i Polsce

Spawacz, elektryk, księgowy czy specjalista DevOps i Cloud – kogo brakuje do pracy? Regiony i stawki

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.