25 Najlepszych Miejsc Pracy na świecie
Be Communications
ul. Kijowska 5
03-738 Warszawa
j.kowalczuk|becomms.pl| |j.kowalczuk|becomms.pl
+48 603 98 18 72
www.becomms.pl
Bez względu na miejsce, gdzie żyją i pracują ludzie, ich oczekiwania względem pracodawcy są wszędzie takie same: chcą pracować w atmosferze wzajemnego szacunku i zaufania. 90% pracowników ogłoszonej 16 listopada przez Great Place To Work® światowej listy 25 Najlepszych Miejsc Pracy™ przyznało, że ich firma jest świetnym miejscem pracy. To poziom satysfakcji nieosiągalny dla firm reprezentujących średnią światową. Wśród tej elitarnej czołówki jest 11 firm, na których finalny sukces zapracowały także ich oddziały w Polsce.
Podium i polska reprezentacja w rankingu światowym
Pierwsza trójka światowych liderów pozostaje niezmienna od kilku lat, choć ich kolejność na podium ulega co roku zmianom. Pierwsze miejsce w 2023 r. przypadło sieci hoteli Hilton, na drugim miejscu znalazła się firma transportowa DHL Express, a na trzecim – spółka informatyczna Cisco.
Hilton i Cisco to jednocześnie firmy, do których sukcesu przyczyniły się także polskie oddziały tych spółek. Pozostałe 4 polskie oddziały międzynarodowych firm, które mają powody do świętowania, to: Stryker (8. miejsce), Cadence (9. miejsce), Hilti (12. miejsce) i Bacardi (18. miejsce). Wszystkie te firmy to laureaci listy Najlepszych Miejsc Pracy™ w Polsce ogłoszonej w maju 2023 r. Jest jeszcze kolejnych 5 polskich oddziałów tegorocznych światowych liderów, które zasłużyły na gratulacje. To DHL Express, AbbVie, Teleperformance, SC Johnson i Dow - co prawda nie trafiły wcześniej na listę krajową, ale dzięki doskonałym wynikom uzyskanym w badaniu otrzymały Certyfikat Great Place To Work®.
| Firma | Branża | Liczba krajów wyróżnionych na listach | Siedziba główna |
1 | Hilton | Hotele i restauracje | 35 w tym Polska | USA |
2 | DHL Express | Transport | 52 | Niemcy |
3 | Cisco | Technologie informatyczne | 30 w tym Polska | USA |
4 | AbbVie | Biotechnologia i farmaceutyki | 21 | USA |
5 | Teleperformance | Usługi profesjonalne | 21 | Francja |
6 | Deloitte | Usługi profesjonalne | 19 | Wielka Brytania |
7 | Salesforce | Technologie informatyczne | 18 | USA |
8 | Stryker | Ochrona zdrowia | 18 w tym Polska | USA |
9 | Cadence | Technologie informatyczne | 12 w tym Polska | USA |
10 | Accenture | Usługi profesjonalne | 11 | Irlandia |
11 | SC Johnson | Produkcja | 15 | USA |
12 | Hilti | Budownictwo i infrastruktura | 16 w tym Polska | Liechtenstein |
13 | Admiral Group | Usługi finansowe i ubezpieczenia | 6 | Wielka Brytania |
14 | ThoughtWorks | Technologie informatyczne | 8 | USA |
15 | SAP | Technologie informatyczne | 11 | Niemcy |
16 | Atlassian | Technologie informatyczne | 5 | Australia |
17 | Dow | Biotechnologia i farmaceutyki | 10 | USA |
18 | Bacardi | Produkcja | 8 w tym Polska | USA |
19 | NVIDIA | Technologie informatyczne | 6 | USA |
20 | Insight Enterprises | Technologie informatyczne | 6 | USA |
21 | ServiceNow | Technologie informatyczne | 6 | USA |
22 | Ernst & Young | Usługi profesjonalne | 9 | Wielka Brytania |
23 | Kiabi | Handel | 5 | Francja |
24 | Al Dabbagh Group | Produkcja | 15 | Arabia Saudyjska |
25 | Coats | Produkcja | 5 | Wielka Brytania |
Rywalizacja coraz bardziej zaciekła
Utrzymanie pozycji na liście światowej staje się co roku trudniejsze. Rośnie liczba firm aspirujących do miana najlepszych na świecie. W tym roku Great Place To Work® przeanalizował ankiety pracowników z 10 877 firm – to wzrost o 28% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wzrosła także – i to o 40% – liczba ankiet pracowniczych nadesłanych z badanych firm. To znak, że pracownicy czują, że ich głos ma znaczenie i że mają realny wpływ na to, co dzieje się w ich organizacjach.
Warunki wyjściowe, które firmy muszą spełnić, aby zakwalifikować się na listę światową, same w sobie stanowią barierę do pokonania. Pierwszy warunek to zatrudnienie na poziomie co najmniej 5000 pracowników na całym świecie, z czego minimum 40% powinna pracować poza krajem, w którym znajduje się siedziba główna spółki. Firmy muszą też mieć na koncie udowodnione sukcesy, za które uznaje się miejsce na jednej z pięciu list Najlepszych Miejsc Pracy™: w Europie, Azji, Afryce, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej lub Australii. W klasyfikacji końcowej – oprócz wyników ankiety pracowniczej, które mają zasadnicze znaczenie – brana jest także pod uwagę liczba krajów, w których firma została uznana za świetne miejsce pracy. Misja Great Place To Work® jest uniwersalna. To tworzenie wyjątkowych miejsc pracy For All™, czyli dla wszystkich pracowników, niezależnie od piastowanego stanowiska i miejsca zamieszkania.
Za co pracownicy cenią swoich pracodawców
„Nie ma znaczenia, jaki kraj lub kontynent nazywasz domem. Liczy się zaufanie, jakie firmy budują wśród swoich pracowników. Miejsca pracy cieszące się dużym zaufaniem wsłuchują się w głos swoich wszystkich pracowników, wprowadzają innowacje, dostosowują się i regularnie sprawdzają efekty podjętych działań” – mówi Michael C. Bush, dyrektor generalny Great Place To Work®.
Cóż może być większą satysfakcją dla pracodawcy niż deklaracja, że jego pracownicy codziennie przychodzą do firmy z ochotą i pozytywną motywacją do pracy. Tak zadeklarowało aż 85% zatrudnionych w firmach z tegorocznej listy światowej. 84% pracowników potwierdziło, że otrzymują wsparcie w zakresie zachowania zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, a 81% – że ich głos się liczy przy podejmowaniu ważnych decyzji w firmie. Nie trzeba dodawać, że to nieporównywalnie więcej niż w firmach reprezentujących średnią światową. Jest jeszcze jeden wskaźnik, który dla wizerunku każdej firmy ma wyjątkowe znaczenie. To chęć polecenia swojego pracodawcy znajomym i rodzinie. W zwycięskich firmach taką gotowość zadeklarowało 88% pracowników. To o 34 punkty procentowe więcej niż średnia światowa, która wynosi 54%.
Gdyby na podstawie wyników, jakie uzyskały zwycięskie firmy, ułożyć instrukcję „Jak stworzyć świetne miejsce pracy”, w głównych punktach brzmiałaby ona: 1) Angażuj pracowników w decyzje, które ich dotyczą; 2) Upewnij się, że kierownictwo średniego szczebla zarządza zespołem zgodnie z zasadami uczciwości i bezstronności; 3) Wspieraj pracowników w zachowywaniu zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym; 4) Dołóż starań, aby każdy pracownik miał poczucie, że jego praca ma sens i znaczenie.
Więcej informacji o laureatach na https://www.greatplacetowork.pl/

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.