65% polskiej młodzieży czuje się zagubione w związku ze swoją przyszłością
Młodzi ludzie mają świadomość konieczności szybkiego przyswajania nowych umiejętności, jednak często czują się zagubieni i nie wiedzą, jaką drogę zawodową obrać. Jednocześnie 60 proc. młodzieży w wieku 12-24 lat czuje się osamotniona i nierozumiana przez otoczenie. Dane z KRS natomiast pokazują, że młodzi ludzie są bardzo ambitni i nie boją się wyzwań: ponad 3,2 tys. prezesów(-ek) firm zarejestrowanych w Polsce ma do 23 lat. To, czego nieraz im brakuje, to wsparcie i pomoc ekspertów. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką rozpoczyna 5. edycję programu Fun.Tech.Future., adresowanego do wkraczającej w dorosłość młodzieży ze środowisk nieuprzywilejowanych.
Połowa pokolenia Z ma poczucie niespełnionych ambicji
Z danych wynika, że pokolenie Z (ludzie urodzeni w latach 1995-2010) to ponad 5,8 mln osób, co stanowi 15,4 proc. całej populacji Polski. Zagubienie i nieumiejętność podjęcia decyzji, jaką drogę obrać, są głównym powodem niezadowolenia z życia aż 65 proc. z nich, a co druga osoba ma poczucie niespełnionych ambicji. Wielu młodych ludzi nie ma wsparcia w najbliższym otoczeniu, dlatego tak ważne są programy wspierające ich rozwój zawodowy, a także kompleksowa pomoc w stawianiu pierwszych kroków w dorosłość.
Młodzi mają wiele możliwości zawodowych, z których często nie zdają sobie sprawy. To, czego im brakuje, to wsparcia osób bardziej doświadczonych, pomocy kogoś, kto będzie w stanie ich pokierować i podzielić się wiedzą ekspercką, wskazując praktyczne, nowoczesne narzędzia do realizacji ich talentów i ambicji. Dlatego Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką po raz kolejny startuje z programem Fun.Tech.Future. Pragniemy dać szansę młodym ludziom zwłaszcza tym w trudnej sytuacji życiowej czy pochodzącym z obszarów i środowisk nieuprzywilejowanych – mówi Olga Legosz, współzałożycielka Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
Młodzi ludzie są zagubieni na rynku pracy, ale równie często czują się także samotni
Dużym problemem pokolenia Z jest poczucie osamotnienia i niezrozumienia. Z badania przeprowadzonego przez MindGenic AI wynika, że aż 60 proc. młodzieży w wieku od 12 do 24 lat ma czuje się osamotnione, a prawie 40 proc. rzadko ma poczucie więzi z innymi ludźmi. Ponad połowa młodych ludzi odczuwa samotność we własnych domach, a 43 proc. deklaruje, że poczucie samotności w szkole lub na uczelni doskwiera im często.
Rozumiemy, że wchodzenie na rynek pracy może być przytłaczający dla młodych ludzi, a zdobywanie pierwszych doświadczeń zawodowych nie należy do zadań najprostszych. Dlatego już po raz piąty wspieramy program Fun.Tech.Future. – zarówno w zakresie finansowym, jak i oferując realne działania: umożliwiamy młodzieży odbycie płatnych staży w wybranych perfumeriach Sephora oraz organizujemy dedykowane warsztaty makijażu, pozwalające przygotować się do spotkania o pracę. Mamy poczucie, że dzięki tego typu akcjom faktycznie pomagamy młodym osobom stawiać pierwsze kroki na rynku zawodowym, ale też realizujemy filozofię piękna Sephora, której jednym z elementów jest niesienie pomocy innym – mówi Małgorzata Dzięcielewska, Dyrektor Marketingu i Asortymentu Sephora w Polsce i Czechach.
Program oferujący wsparcie młodym ludziom z grup nieuprzywilejowanych
Pomocą dla młodzieży ze środowisk nieuprzywilejowanych, opuszczających pieczę zastępczą, domy dziecka, placówki wychowawczo-opiekuńcze i z rodzin funkcjonujących w bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej jest program Fun.Tech.Future. Kierowany jest również do urzędów miast, domów dla usamodzielniających się matek, fundacji czy instytucji, które na co dzień wspierają młodych ludzi z wykluczonych środowisk. Projekt jest realizowany od 2019 roku, a jego głównym celem jest wsparcie na drodze zawodowej młodzieży u progu dorosłości. Program został stworzony z myślą o osobach w wieku 18-23 lat, które potrzebują pomocy w drodze do usamodzielnienia, a także motywacji, wiedzy oraz wsparcia w zdobywaniu kompetencji potrzebnych do wejścia na rynek pracy. Do tej pory w Fun.Tech.Future wzięło udział ponad 540 uczestników, a e-book stworzony w ramach zeszłorocznej edycji projektu dotarł do grupy ponad 10 000 osób.
To dla nas bardzo ważne, że możemy być partnerem programu, który wspiera tak wiele młodych osób. W ramach 5. edycji projektu nasi eksperci wesprą swoją wiedzą uczestników podczas dedykowanych webinarów oraz warsztatów stacjonarnych, co znacznie ułatwi im stawianie pierwszych kroków na rynku pracy – mówi Dorota Kowalewska, Brand Manager SEYSSO.
Zgłoszenia do bezpłatnego udziału w programie Fun.Tech.Future. przyjmowane są na stronie https://sukcespisanyszminka.pl/fun-tech-future/. Uczestnicy tegorocznej edycji mogą liczyć na wsparcie edukacyjne w postaci webinarów motywacyjno-rozwojowych i warsztatów stacjonarnych z ekspertami, a także dostępu do e-booków i poradników zawodowych. Wybrane osoby będą miały także możliwość wzięcia udziału w płatnych stażach zawodowych.
Potencjał młodego pokolenia – ponad 7,5 tys. prezesek i prezesów ma do 23 lat
Mając odpowiednie wsparcie i warunki rozwoju, młodzi ludzie udowadniają swoją przedsiębiorczość i tkwiący w nich potencjał. Z najnowszych danych KRS opracowanych przez Dun&Bradstreet na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką dla Fun.Tech.Future. wynika, że aż 7 573 osoby w wieku do 23 lat zajmują kluczowe stanowiska w firmach zarejestrowanych w Polsce. Wśród nich jest 645 prezesek i 2 583 prezesów. Blisko ⅓ prezesek i prezesów w tej najmłodszej grupie wiekowej jest z województwa mazowieckiego – aż 1 126 osób. Z kolei najmniej osób tę funkcję obejmuje w województwach warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim – po 48 osób.
Wysoki odsetek przedsiębiorczych młodych Polek na kluczowych stanowiskach
Według danych KRS przedsiębiorczość młodych kobiet wyróżnia je na tle innych grup wiekowych – aż 32,81 proc. wśród osób w wieku 14-23 lata zajmujących kluczowe stanowiska w firmach zarejestrowanych wPolsce stanowią kobiety. Jest to najwyższy odsetek we wszystkich grupach wiekowych, przy średniej 30,25 proc.

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.