Aspiracje i plany zawodowe młodych ludzi – gdzie chcieliby pracować?
Aspiracje i plany zawodowe młodych ludzi – gdzie chcieliby pracować, do czego dążą, jak widzą swoją przyszłość?
Ponad połowa młodych ludzi chciałaby posiadać własną firmę, a blisko 40% zatrudniać pracowników. Gdyby mieli pracować “dla kogoś”, widzieliby się w roli ekspertów lub specjalistów, głównie w branży usług (więcej niż 60%), handlu lub produkcji – takie dane płyną z najnowszego raportu z badania pt. “Aspiracje ludzi młodych odnośnie ich przyszłej kariery zawodowej”, przeprowadzonego w październiku 2022 r. przez Fundację THINK! w partnerstwie z Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga oraz we współpracy z Centrum Psychologii Ekonomicznej i Badań Decyzji Akademia Leona Koźmińskiego.
“Na swoim” czy “dla kogoś”?
Dość duży odsetek respondentów (37%) zakłada taki rodzaj aktywności zawodowej, który chociaż
w części oznaczać będzie pracę na własny rachunek – w roli właściciela, pracodawcy, freelancera.
W grę wchodzi również łączenie pracy z prowadzeniem firmy bądź założenie organizacji pozarządowej. W grupie uczestników badania z aspiracjami przedsiębiorczymi, których – jak się okazuje – charakteryzuje wiara w siebie i poczucie własnej sprawczości, już teraz jest więcej zarejestrowanych firm oraz osób planujących rozpoczęcie działalności niż wśród tych planujących pracę “dla kogoś”.
Intencje przedsiębiorcze
Zdecydowana większość młodych ludzi (85%) jest aktywna zawodowo, ale tylko 3% prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą. - Właściciele firm są wysoce zaangażowani i starają się konsekwentnie realizować wyznaczone cele. Prowadzenie biznesu sprawia większości z nich satysfakcję. Dla połowy przedsiębiorców prowadzenie firmy wiąże się z dużym ryzykiem, a 40% nastawia się przede wszystkim na przetrwanie. Już wiosną przedsiębiorcy i zatrudnieni oczekiwali pogorszenia sytuacji gospodarczej w 2022 roku. Co ciekawe, mimo tych przewidywań w większości pozytywnie myśleli o własnej sytuacji materialnej (56%). – zauważa dr Artur Domurat, autor raportu.
Obawy te łączą osoby już prowadzące firmy i osoby, które dopiero myślały o rozpoczęciu działalności. Niestety, choć wielu młodych ludzi miało plany założenia firmy w okresie sześciu miesięcy poprzedzających badanie, do tej pory nie zrobiło tego. Dlaczego? Głównie ze względu na niesprzyjające otoczenie i sytuację w kraju, którą prawie 70% ocenia negatywnie.
Młodzi ludzie chcą w przyszłej pracy być innowacyjni, aktywnie dostosowywać się do zmieniającego się świata i być współautorami tych zmian. W swojej przyszłej pracy chcą śledzić zmiany, szukać nowości i ciekawostek (86%), rozwijać swoją wiedzę (83%), a także obserwować trendy oraz badać rynek i otoczenie (83%). - Badanie pokazało, że młodzi chcą robić rzeczy ciekawe, ważne, mające sens i znaczenie. Zależy im też na rozwoju, a ten jest w dużej mierze efektem poszerzania wiedzy
i nabywania nowych umiejętności. Naszym celem jest wspieranie młodych na wszystkich etapach zawodowej drogi – od pomysłu, przez rozpoczęcie działalności, po uruchomienie firmy i jej rozwijanie – dodaje Anna Bichta, Prezeska Fundacji THINK!.
Branże (w) przyszłości
Młodzi ludzie, w tym ci o aspiracjach przedsiębiorczych, chcą być aktywni w różnych branżach, jednak najpopularniejszymi są: zdrowie i uroda, branża odzieżowa i spożywcza oraz finanse
i logistyka. W pomysłach na własny biznes dominują usługi (63%), zdrowie i uroda (14%), transport
i logistyka oraz branża spożywcza (po 7%). Ponad 40% osób zamierzających podjąć własną działalność i mających na nią pomysł deklaruje pozostanie w branży, w której już działa lub pracuje.
Motywacja do pracy
Zarabianie pieniędzy, dzięki którym można zapewnić bezpieczeństwo materialne sobie i najbliższym to według 40% respondentów główne powody, dla których pracują. Liczy się również pewność zatrudnienia i stabilność dochodów (blisko 50% wskazań), elastyczność czasu pracy i swoboda w jej organizowaniu. Na pytanie o najważniejsze motywy przyszłej kariery zawodowej padły bardzo podobne odpowiedzi.
- Praca jest ważnym elementem życia młodych ludzi. Od lat wspieramy rozwój przedsiębiorczości młodych w Polsce ze środków Citi Foundation oraz Fundacji Citi Handlowy. Programy, które realizują nasi partnerzy społeczni, pomagają młodym ludziom podnosić swoje kwalifikacje, sprawdzać się
w relacjach z biznesem pod okiem doświadczonych mentorów. Czy swoją przedsiębiorczość od razu przełożą na zbudowanie start-upu? Pewnie nie, ale wierzymy, że ta pewność siebie, jaką w sobie wypracują, zebrane doświadczenia i samodzielność pozwolą im na świadome realizowanie kolejnych etapów rozwoju zawodowego. – mówi Dorota Szostek-Rustecka, Prezeska Fundacji Citi Handlowy
im. L. Kronenberga.
Link do Raportu:
https://rozwijamy.edu.pl/images/raporty/Raport_Aspiracje_ludzi_mlodych_2022.pdf
Badanie przeprowadzone na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna w dniach od 7 do 11 października 2022 r. przez Fundację Think! we współpracy z Centrum Psychologii Ekonomicznej i Badań Decyzji Akademii Leona Koźmińskiego oraz Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga, wzięło udział N = 1006 osób, stanowiących reprezentatywną próbę młodych Polaków w wieku od 18 do 30 lat. Celem tego badania było między innymi sprawdzenie jakie miejsce wśród obecnych planów
i zamierzeń zawodowych młodych ludzi zajmuje przedsiębiorczość.

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.