Aspiracje i plany zawodowe młodych ludzi – gdzie chcieliby pracować?
Aspiracje i plany zawodowe młodych ludzi – gdzie chcieliby pracować, do czego dążą, jak widzą swoją przyszłość?
Ponad połowa młodych ludzi chciałaby posiadać własną firmę, a blisko 40% zatrudniać pracowników. Gdyby mieli pracować “dla kogoś”, widzieliby się w roli ekspertów lub specjalistów, głównie w branży usług (więcej niż 60%), handlu lub produkcji – takie dane płyną z najnowszego raportu z badania pt. “Aspiracje ludzi młodych odnośnie ich przyszłej kariery zawodowej”, przeprowadzonego w październiku 2022 r. przez Fundację THINK! w partnerstwie z Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga oraz we współpracy z Centrum Psychologii Ekonomicznej i Badań Decyzji Akademia Leona Koźmińskiego.
“Na swoim” czy “dla kogoś”?
Dość duży odsetek respondentów (37%) zakłada taki rodzaj aktywności zawodowej, który chociaż
w części oznaczać będzie pracę na własny rachunek – w roli właściciela, pracodawcy, freelancera.
W grę wchodzi również łączenie pracy z prowadzeniem firmy bądź założenie organizacji pozarządowej. W grupie uczestników badania z aspiracjami przedsiębiorczymi, których – jak się okazuje – charakteryzuje wiara w siebie i poczucie własnej sprawczości, już teraz jest więcej zarejestrowanych firm oraz osób planujących rozpoczęcie działalności niż wśród tych planujących pracę “dla kogoś”.
Intencje przedsiębiorcze
Zdecydowana większość młodych ludzi (85%) jest aktywna zawodowo, ale tylko 3% prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą. - Właściciele firm są wysoce zaangażowani i starają się konsekwentnie realizować wyznaczone cele. Prowadzenie biznesu sprawia większości z nich satysfakcję. Dla połowy przedsiębiorców prowadzenie firmy wiąże się z dużym ryzykiem, a 40% nastawia się przede wszystkim na przetrwanie. Już wiosną przedsiębiorcy i zatrudnieni oczekiwali pogorszenia sytuacji gospodarczej w 2022 roku. Co ciekawe, mimo tych przewidywań w większości pozytywnie myśleli o własnej sytuacji materialnej (56%). – zauważa dr Artur Domurat, autor raportu.
Obawy te łączą osoby już prowadzące firmy i osoby, które dopiero myślały o rozpoczęciu działalności. Niestety, choć wielu młodych ludzi miało plany założenia firmy w okresie sześciu miesięcy poprzedzających badanie, do tej pory nie zrobiło tego. Dlaczego? Głównie ze względu na niesprzyjające otoczenie i sytuację w kraju, którą prawie 70% ocenia negatywnie.
Młodzi ludzie chcą w przyszłej pracy być innowacyjni, aktywnie dostosowywać się do zmieniającego się świata i być współautorami tych zmian. W swojej przyszłej pracy chcą śledzić zmiany, szukać nowości i ciekawostek (86%), rozwijać swoją wiedzę (83%), a także obserwować trendy oraz badać rynek i otoczenie (83%). - Badanie pokazało, że młodzi chcą robić rzeczy ciekawe, ważne, mające sens i znaczenie. Zależy im też na rozwoju, a ten jest w dużej mierze efektem poszerzania wiedzy
i nabywania nowych umiejętności. Naszym celem jest wspieranie młodych na wszystkich etapach zawodowej drogi – od pomysłu, przez rozpoczęcie działalności, po uruchomienie firmy i jej rozwijanie – dodaje Anna Bichta, Prezeska Fundacji THINK!.
Branże (w) przyszłości
Młodzi ludzie, w tym ci o aspiracjach przedsiębiorczych, chcą być aktywni w różnych branżach, jednak najpopularniejszymi są: zdrowie i uroda, branża odzieżowa i spożywcza oraz finanse
i logistyka. W pomysłach na własny biznes dominują usługi (63%), zdrowie i uroda (14%), transport
i logistyka oraz branża spożywcza (po 7%). Ponad 40% osób zamierzających podjąć własną działalność i mających na nią pomysł deklaruje pozostanie w branży, w której już działa lub pracuje.
Motywacja do pracy
Zarabianie pieniędzy, dzięki którym można zapewnić bezpieczeństwo materialne sobie i najbliższym to według 40% respondentów główne powody, dla których pracują. Liczy się również pewność zatrudnienia i stabilność dochodów (blisko 50% wskazań), elastyczność czasu pracy i swoboda w jej organizowaniu. Na pytanie o najważniejsze motywy przyszłej kariery zawodowej padły bardzo podobne odpowiedzi.
- Praca jest ważnym elementem życia młodych ludzi. Od lat wspieramy rozwój przedsiębiorczości młodych w Polsce ze środków Citi Foundation oraz Fundacji Citi Handlowy. Programy, które realizują nasi partnerzy społeczni, pomagają młodym ludziom podnosić swoje kwalifikacje, sprawdzać się
w relacjach z biznesem pod okiem doświadczonych mentorów. Czy swoją przedsiębiorczość od razu przełożą na zbudowanie start-upu? Pewnie nie, ale wierzymy, że ta pewność siebie, jaką w sobie wypracują, zebrane doświadczenia i samodzielność pozwolą im na świadome realizowanie kolejnych etapów rozwoju zawodowego. – mówi Dorota Szostek-Rustecka, Prezeska Fundacji Citi Handlowy
im. L. Kronenberga.
Link do Raportu:
https://rozwijamy.edu.pl/images/raporty/Raport_Aspiracje_ludzi_mlodych_2022.pdf
Badanie przeprowadzone na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna w dniach od 7 do 11 października 2022 r. przez Fundację Think! we współpracy z Centrum Psychologii Ekonomicznej i Badań Decyzji Akademii Leona Koźmińskiego oraz Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga, wzięło udział N = 1006 osób, stanowiących reprezentatywną próbę młodych Polaków w wieku od 18 do 30 lat. Celem tego badania było między innymi sprawdzenie jakie miejsce wśród obecnych planów
i zamierzeń zawodowych młodych ludzi zajmuje przedsiębiorczość.

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Rynek pracy w Polsce 2025: gdzie szukać pracy i jak zwiększyć swoje szanse na sukces?

Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.