Białostoccy uczniowie na targach PLASTPOL 2020
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Przyszli operatorzy maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych wzięli udział w międzynarodowych targach PLASTPOL w Kielcach. To jeden z punktów unijnego projektu, w ramach którego powstały klasy, pod patronatem białostockiej firmy KAN.
W wyjeździe uczestniczyło 30 uczniów z I i II klasy Branżowej Szkoły I st. nr 9, wchodzącej w skład ZSZ Nr 2 w Białymstoku. Zawodu operatora uczą się oni w ramach realizowanego przez Miasto Białystok projektu „Zespół Szkół Zawodowych nr 2 – Szkoła inteligentnych specjalizacji”.
- Celem tego wyjazdu było zapoznanie uczniów z najnowszymi maszynami i urządzeniami, oprogramowaniem do nich, a także z nowymi technologiami, które wykorzystywane są obecnie w branży przetwórstwa tworzyw sztucznych – mówi Wiesław Kalinowski, kierownik kształcenia praktycznego w ZSZ nr 2. – I choć z powodu pandemii liczba wystawców i zwiedzających była w dużym stopniu ograniczona, ten cel udało się w pełni zrealizować. Cieszymy się, że ta pouczająca wycieczka doszła do skutku, oczywiście z zachowaniem wszelkich zasad reżimu sanitarnego.
Ze względu na pandemię Międzynarodowe Targi Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych i Gumy PLASTPOL w tym roku wyjątkowo odbyły się jesienią. W kieleckim ośrodku wystawienniczym zaprezentowało się 147 wystawców z 12 krajów. Swoje najnowsze technologie i maszyny prezentowali przedstawiciele branży z Austrii, Czechy, Danii, Holandii, Litwy, Niemiec, Polski, Serbii, Słowenii, Szwajcarii, Ukrainy i Włoch. Nie zabrakło też merytorycznych konferencji połączonych z panelami dyskusyjnymi i seminariów.
- Uczniowie mieli możliwość podglądania całych procesów technologicznych i procesów przetwórczych, obejrzenia parku maszynowego z najwyższej półki europejskiej, a nawet poznania cen tych urządzeń – opowiada Wiesław Kalinowski. – Jednak udział w targach to nie tylko ich zwiedzanie – uczestnicy muszą po powrocie wykonać pracę, która sprawdzi ich wiedzę na temat prezentowanych urządzeń i wystawców.
Przyszli operatorzy nie kryli entuzjazmu dla tego rodzaju formy praktycznego poznawania stosowanych w branży przetwórczej rozwiązań.
- Bardzo ciekawy był proces spajania, czyli łączenia różnych elementów z tworzyw sztucznych za pomocą ultradźwięków – w ten sposób produkowane są m.in. medyczne maseczki, chroniące przed koronawirusem – opowiada Hubert Kabelisz z klasy II. - A z maszyn największe wrażenie zrobiła na mnie m.in. wtryskarka z ramieniem 3-osiowym i robot, który sam umiał wyjmować element wytłoczony z formy i przenosić do pudełka.
Wyjazd do Kielc był pouczający nie tylko ze względu na praktyczną naukę zawodu. W czasie wolnym uczniowie zwiedzili m.in. starówkę kielecką, słynną „Sienkiewkę” - reprezentacyjną ulicę Kielc, czy Park Krajobrazowy Kadzielnia.
Projekt „Zespół Szkół Zawodowych nr 2 – Szkoła inteligentnych specjalizacji” jest realizowany przez Miasto Białystok. Jego całkowita wartość wynosi ponad 3,175 mln zł, w tym ponad 2,698 mln zł (85 proc.) to dofinansowanie z Unii Europejskiej. W ramach projektu istniejący w szkole przy Świętojańskiej 1 budynek warsztatowy został przebudowany, wyremontowany i dostosowany do potrzeb dydaktycznych, a pracownie będą wyposażone w nowoczesny sprzęt do produkcji elementów z tworzyw sztucznych. Patronat nad klasą objęła spółka KAN - białostocki producent instalacji wodnych i grzewczych, która zapewnia uczniom m.in. miejsca pracy i stypendia naukowe.

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.