Białystok. Firma KAN wspiera branżową klasę patronacką
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Na zakończenie roku szkolnego najlepsi uczniowie nowego kierunku „Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych” otrzymali swoje pierwsze naukowe stypendia. Trwa też oficjalny nabór do tej klasy, utworzonej w ramach unijnego projektu.
„Zespół Szkół Zawodowych nr 2 - szkoła inteligentnych specjalizacji” to projekt realizowany przy wsparciu Miasta Białystok. Nowy kierunek powstał w należącej do ZSS nr 2, Branżowej Szkole I st. nr 9, jako odpowiedź na zapotrzebowanie pracodawców, borykających się z brakiem fachowców w branży przetwórstwa tworzyw sztucznych. Patronat nad nowopowstałą klasą objęła spółka KAN - białostocki producent instalacji wodnych i grzewczych. To właśnie KAN, jako patron ufundował stypendia dla trzech najlepszych uczniów w obszarze przedmiotów zawodowych. A te są bardzo atrakcyjne: odpowiednio 2 tys., 1,5 tys. i 1 tys. zł w dla osób, które uzyskały najlepsze wyniki z przedmiotów zawodowych i z zachowania, pod uwagę brana była też frekwencja na zajęciach. Przedstawiciele firmy wręczyli uczniom dyplomy i vouchery z wysokością stypendiów przy okazji zakończenia roku szkolnego. Wszyscy wyróżnieni podkreślali, że nagroda jaką jest stypendium działa na nich mobilizująco,
- Mam jeszcze większą motywację, by w następnym roku być najlepszym uczniem w klasie – mówi Jakub Aleksiejuk, jeden ze stypendystów. - Jeszcze nie myślałem, na co przeznaczę te środki, mam całe wakacje, by się na tym zastanowić.
Jego kolega z klasy, Mateusz Cichowski chce wydać pieniądze na zakup narzędzi i sprzętu do dalszej nauki zawodu. Stypendystą jest też Hubert Kabalis:
- Wybrałem naukę w tej klasie ponieważ wiedziałem, że wsparcie tak dużej firmy jak KAN jest bardzo ważne i daje szanse na dobry start w dorosłe życie; mam nadzieję, że po zakończonej nauce będę razem z innymi pracownikami tworzyć zespół specjalistów KAN – mówi uczeń. - Nauka zdalna była wyzwaniem i wymagała dużego samozaparcia, mam nadzieję, że od września wrócimy do szkoły i będziemy kontynuować naukę zawodu na produkcji KAN – to ważne byśmy mogli w praktyce wykorzystać zdobytą wiedzę.
Liczy na to też Wiesław Kalinowski, kierownik kształcenia praktycznego w ZSZ nr. 2.
- To umożliwi nam realizację, przewidzianego dla tego kierunku, kształcenia z elementami systemu dualnego – czyli zajęć teoretycznych, uzupełnionych praktyczną nauką zawodu– mówi Wiesław Kalinowski. – Dlatego tak ważne są, ujęte w programie nauczania, zajęcia w zakładzie pracy – konkretnie w firmie KAN, z wykorzystaniem jej parku maszynowego i prowadzone przez przedstawicieli firmy. Dzięki takim zajęciom praktycznym uczniowie bezproblemowo odnajdą się w przyszłości w nowym miejscu pracy.
Przyznane przez KAN stypendia to nie jedyne wsparcie finansowe, na jakie mogą liczyć uczniowie klasy patronackiej. Od września, co miesiąc, czterej najlepsi uczniowie otrzymają też stypendium projektowe w kwocie 1 tys. zł. W tym przypadku kryterium będzie najwyższa ogólna ocena ze wszystkich przedmiotów.
Obecnie – do 10 lipca - trwa nabór dla absolwentów szkół ponadpodstawowych, chętnych do nauki na nowym kierunku. Po tym terminie będą oni mogli składać dokumenty także w ramach rekrutacji uzupełniającej. Absolwenci klasy po trzyletnim okresie nauki mają zapewnione miejsca pracy w firmie KAN. Mogą też kontynuować edukację w 2-letniej branżowej szkole II stopnia, podnosząc swe kwalifikacje do poziomu technikum i dalsze wykształcenie wyższe na studiach technicznych.
Projekt „Zespół Szkół Zawodowych nr 2 – Szkoła inteligentnych specjalizacji”, jest realizowany przez Miasto Białystok. Jego całkowita wartość wynosi ponad 3 mln 175 tys. zł, w tym ponad 2 mln 698 tys. zł (85 proc.) to dofinansowanie z Unii Europejskiej. W ramach projektu, istniejący w szkole przy Świętojańskiej 1, budynek warsztatowy został przebudowany, wyremontowany i dostosowany do potrzeb dydaktycznych. Obecnie trwają przygotowania do przetargu na zakup wyposażenia pracowni w nowoczesny sprzęt, do produkcji elementów z tworzyw sztucznych i sprzęt dydaktyczny.

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.