Branża hotelarska musi na nowo przyciągnąć pracowników. W jaki sposób może pomóc
Branża hotelarska musi na nowo przyciągnąć pracowników. W jaki sposób może pomóc w tym pozytywny wizerunek pracodawcy?
Wielu pracowników branży HoReCa, w tym branży hotelarskiej z powodu pandemii musiało zmienić branżę. Jak wynika z danych Grupy Progres, największą popularnością wśród nich cieszyły się stanowiska w branży produkcyjnej, logistycznej, handlowej i usługowej. Obecnie zauważyć można ponownie zwiększone zapotrzebowanie na pracowników z tego sektora. Przed właścicielami wielu hoteli pojawiło się nowe wyzwanie. W jaki sposób pozyskać kandydatów do pracy? Czy pomoże im w tym pozytywny wizerunek pracodawcy?
„Pracownik hotelu pilnie poszukiwany”
Recesja wywołana epidemią ma swoje implikacje w branży hotelarskiej. Przez wiele miesięcy ośrodki były zamknięte lub funkcjonowały w ograniczony sposób. Właściciele ucinali godziny pracy lub byli zmuszeni do zwolnienia części załogi. Obecnie rozpoczęła się walka o pracownika. W ostatnich tygodniach pojawiło się kilkaset ofert pracy w turystyce i hotelarstwie. Poszukiwani są przede wszystkim: pokojowe i kelnerki, obsługa recepcji, menedżerowie hoteli i restauracji, pomoce kuchenne. W wielu miejscach brak zainteresowania sprawił, że właściciele chętnie przyjmą do pracy osoby, które szkolić będą od podstaw. Walka o pracownika zatem trwa. Czy można się wyróżnić? A jeśli tak, to w jaki sposób?
Wizerunek pracodawcy – w jaki sposób wspiera rekrutację?
Odpowiedź na pytanie, w jaki sposób przyciągnąć pracownika jest prosta. Słowem klucz jest wizerunek przedsiębiorstwa. - Działania z obszaru employer brandingu budują markę pracodawcy, sprawiając, że staje się atrakcyjna w oczach potencjalnego pracownika – mówi Sebastian Kopiej z Commplace. - To z kolei pozytywnie wpływa na zainteresowanie ofertami pracy i pozwala skrócić czas rekrutacji, jednocześnie wspierając w poszukiwaniu wykwalifikowanej załogi – dodaje ekspert z Commplace.
Marka pracodawcy i odpowiedni wizerunek pracodawcy są niezbędne w procesie rekrutacji nowych pracowników. Ale także do zatrzymania tych, których już zatrudniono. Zmiany na rynku pracy spowodowane pandemią wpłynęły na dalszą transformację trendów.
Tymczasem połowa polskich firm wciąż nie posiada strategii dotyczącej kształtowania swojego wizerunku. Co więcej, mimo trudności w rekrutacji 25% nie dostrzega nawet takiej potrzeby. Warto zestawić to z wynikami badania „Percepcja wizerunku pracodawców w oczach kandydatów”. Raport wskazuje, że 84% osób przed aplikowaniem o pracę sprawdza opinie o firmie.
Od czego zatem zacząć?
Na samym początku warto sobie uświadomić, że wizerunek pracodawcy wspiera jego strategiczne cele biznesowe. Dlatego nie można go bagatelizować. Jednak działania z zakresu EB powinny być dostosowane do specyfiki danej pracy. I tu należy sobie postawić kilka pytań:
- Dlaczego potencjalny pracownik miałby pracować dla mnie?
- Jakie potrzeby mają osoby, które pracują w branży hotelarskiej?
- W jaki sposób mogę je spełnić?
- Co jeszcze mogę zaoferować pracownikowi?
- W jaki sposób chciałbym być postrzegany przez potencjalnego pracownika?
Celem jest precyzyjne dotarcie do świadomości potencjalnych kandydatów. I skuteczne zachęcenie do wejścia w szeregi twojej firmy. Poniżej przedstawiamy przykładowe działania wspierające cały proces.
4-dniowy tydzień pracy sprawdza się za granicą
Kondycja branży pracy tymczasowej – komentarz ekspercki
Jak firmy w Polsce podchodzą do kwestii zrównoważonego rozwoju? Ruszyły badania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Problemy społeczne
Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki
Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie, a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.
Ochrona środowiska
Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy
Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.