Gen Zmiany rynku pracy – raport OLX Praca
Gen Zmiany rynku pracy – najnowszy raport OLX Praca
Rynek pracy w Polsce stoi na progu przełomowych zmian, a ich kołem zamachowym będą Zetki. Jak wynika z dostępnych analiz, w 2025 roku co piąty pracownik w Polsce będzie przedstawicielem tego pokolenia[1]. Zmiany widoczne są już dzisiaj. Potwierdzają to wnioski z ankiety OLX Praca, przeprowadzonej wśród pracodawców[2] oraz wyniki badania zrealizowanego przez SW Research na reprezentatywnej grupie Zetek[3]. Efektem przeprowadzonych analiz jest raport Gen Zmiany rynku pracy, stanowiący kolejną odsłonę wieloetapowej kampanii Praca z korzyścią dla wszystkich.
Najważniejsze wnioski z raportu:
Pracodawcy
- Obecność Zetek w firmach przyczyniła się do opracowania konkretnych i transparentnych perspektyw awansu finansowego oraz siatki wynagrodzeń w firmach.
- Pracownicy pokolenia Zet wpłynęli na bardziej elastyczne podejście firmy do form świadczenia pracy.
- Zetki przyczyniły się do zmiany sposobu organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych.
Zetki
- 60% uważa, że ich wynagrodzenie jest adekwatne do ich doświadczenia.
- 60% twierdzi, że w firmie uwzględniono ich preferencje dotyczące formy świadczenia pracy.
- Prawie 60% uznało, że przełożony traktuje ich po partnersku i stara się zrozumieć ich potrzeby.
W najnowszym raporcie OLX Praca prezentuje stanowiska przedstawicieli pracodawców oraz pokolenia Z w najważniejszych obszarach, związanych z wykonywaniem pracy – wynagrodzeniem, zarządzaniem, organizacją pracy, samorozwojem oraz work-life balance. Z przeprowadzonych analiz wynika, że w opinii pracodawców największą zachętą, skłaniającą Zetki do podjęcia pracy jest wynagrodzenie, które w opinii 57% aktywnych zawodowo osób urodzonych po 1995 roku jest adekwatne do ich doświadczenia. Istotną zmianą, na którą zwracają uwagę pracodawcy, a do której przyczyniła się postawa Zetek, jest wypracowanie w organizacjach przejrzystych zasad awansu finansowego oraz siatki wynagrodzeń. Innym obszarem funkcjonowania organizacji, na który zdaniem badanych, wpłynęła postawa Zetek, jest zarządzanie. Jak podkreślali pracodawcy – obecność najmłodszych pracowników przyczyniła się do zmiany sposobu organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych. Znajduje to odzwierciedlenie w badaniu SW Research - 67% badanych Zetek przyznaje, że odkąd dołączyli do firmy, ich przełożony jasno wytycza im cele do realizacji. A co z organizacją pracy? Ponad połowa badanych przyznała, że w firmie, w której obecnie pracują, uwzględniono ich preferencje dotyczące pracy zdalnej, hybrydowej, bądź stacjonarnej. Tylko co czwarty pytany uznał, że pracodawca nie zaspokoił jego oczekiwań w tym zakresie. Wyniki te potwierdzają opinie pracodawców, spośród których blisko połowa stwierdziła, że pracownicy pokolenia Zet wpłynęli na bardziej elastyczne podejście ich firmy do form świadczenia pracy.
Kwestiami istotnymi zarówno z perspektywy Zetek, jak i pracodawców, są samorozwój oraz równowaga między pracą i życiem prywatnym. Pierwsza jest sposobem na zniwelowanie powstającej na rynku pracy luki kompetencyjnej, druga – przyczynia się do budowania dobrostanu pracowników. Okazuje się jednak, że jedynie co czwarty ankietowany pracodawca zgodził się ze stwierdzeniem, że pracownicy z pokolenia Zet wpłynęli na rozbudowę oferty szkoleń, kursów i praktyk dla pracowników w obszarach, w których chcieliby rozwijać swoje umiejętności. Z drugiej jednak strony mamy opinie samych zainteresowanych. A z nich wynika, że 50% respondentów jest zdania, że firmy zapewniają im rozwój zawodowy i wspierają w poszukiwaniu optymalnych dróg rozwoju. Młodzi doceniają też starania pracodawców na rzecz tworzenia wielopokoleniowych zespołów, umożliwiając tym samym transfer wiedzy i umiejętności między ich członkami (z opinią taką zgadza się 57% badanych). Obszar, w którym widoczne jest mniejsze zadowolenie Zetek to rozwiązania wspierające zdrowie psychiczne. I chociaż z ankiety przeprowadzonej w firmach wywnioskować można, że na rozszerzenie pakietu tego typu działań znaczący wpływ mieli właśnie przedstawiciele najmłodszego pokolenia, to 33% badanych Zetek przyznało, że w firmach, w których pracują, brakuje tego typu programów. Równocześnie 43% badanych stwierdziło, że takie działania są prowadzone.
[1] Różne pokolenia, jedna organizacja Stanisław Wojnicki
[2] Ankieta OLX praca, przeprowadzona wśród firm (średnich i dużych), n=43
[3] SW Research dla OLX Praca, sierpień 2024 r. n=605

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.