Komunikaty PR

Gen Zmiany rynku pracy – raport OLX Praca

2024-09-12  |  15:00
Biuro prasowe
Do pobrania Raport ( 2.02 MB )

Gen Zmiany rynku pracy – najnowszy raport OLX Praca

Rynek pracy w Polsce stoi na progu przełomowych zmian, a ich kołem zamachowym będą Zetki. Jak wynika z dostępnych analiz, w 2025 roku co piąty pracownik w Polsce będzie przedstawicielem tego pokolenia[1]. Zmiany widoczne są już dzisiaj. Potwierdzają to wnioski z ankiety OLX Praca, przeprowadzonej wśród pracodawców[2] oraz wyniki badania zrealizowanego przez SW Research na reprezentatywnej grupie Zetek[3]. Efektem przeprowadzonych analiz jest raport Gen Zmiany rynku pracy, stanowiący kolejną odsłonę wieloetapowej kampanii Praca z korzyścią dla wszystkich

Najważniejsze wnioski z raportu:
Pracodawcy

  • Obecność Zetek w firmach przyczyniła się do opracowania konkretnych i transparentnych perspektyw awansu finansowego oraz siatki wynagrodzeń w firmach.
  • Pracownicy pokolenia Zet wpłynęli na bardziej elastyczne podejście firmy do form świadczenia pracy.
  • Zetki przyczyniły się do zmiany sposobu organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych.
     

Zetki

  • 60% uważa, że ich wynagrodzenie jest adekwatne do ich doświadczenia.
  • 60% twierdzi, że w firmie uwzględniono ich preferencje dotyczące formy świadczenia pracy.
  • Prawie 60% uznało, że przełożony traktuje ich po partnersku i stara się zrozumieć ich potrzeby.
     

W najnowszym raporcie OLX Praca prezentuje stanowiska przedstawicieli pracodawców oraz pokolenia Z w najważniejszych obszarach, związanych z wykonywaniem pracy – wynagrodzeniem, zarządzaniem, organizacją pracy, samorozwojem oraz work-life balance. Z przeprowadzonych analiz wynika, że w opinii pracodawców największą zachętą, skłaniającą Zetki do podjęcia pracy jest wynagrodzenie, które w opinii 57% aktywnych zawodowo osób urodzonych po 1995 roku jest adekwatne do ich doświadczenia. Istotną zmianą, na którą zwracają uwagę pracodawcy, a do której przyczyniła się postawa Zetek, jest wypracowanie w organizacjach przejrzystych zasad awansu finansowego oraz siatki wynagrodzeń. Innym obszarem funkcjonowania organizacji, na który zdaniem badanych, wpłynęła postawa Zetek, jest zarządzanie. Jak podkreślali pracodawcy – obecność najmłodszych pracowników przyczyniła się do zmiany sposobu organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych. Znajduje to odzwierciedlenie w badaniu  SW Research - 67% badanych Zetek przyznaje, że odkąd dołączyli do firmy, ich przełożony jasno wytycza im cele do realizacji. A co z organizacją pracy? Ponad połowa badanych przyznała, że w firmie, w której obecnie pracują, uwzględniono ich preferencje dotyczące pracy zdalnej, hybrydowej, bądź stacjonarnej. Tylko co czwarty pytany uznał, że pracodawca nie zaspokoił jego oczekiwań w tym zakresie. Wyniki te potwierdzają opinie pracodawców, spośród których blisko połowa stwierdziła, że  pracownicy pokolenia Zet wpłynęli na bardziej elastyczne podejście ich firmy do form świadczenia pracy.

Kwestiami istotnymi zarówno z perspektywy Zetek, jak i pracodawców, są samorozwój oraz równowaga między pracą i życiem prywatnym. Pierwsza jest sposobem na zniwelowanie powstającej na rynku pracy luki kompetencyjnej, druga – przyczynia się do budowania dobrostanu pracowników. Okazuje się jednak, że jedynie co czwarty ankietowany pracodawca zgodził się ze stwierdzeniem, że pracownicy z pokolenia Zet wpłynęli na rozbudowę oferty szkoleń, kursów i praktyk dla pracowników w obszarach, w których chcieliby rozwijać swoje umiejętności. Z drugiej jednak strony mamy opinie samych zainteresowanych. A z nich wynika, że 50% respondentów jest zdania, że firmy zapewniają im rozwój zawodowy i wspierają w poszukiwaniu optymalnych dróg rozwoju. Młodzi doceniają też starania pracodawców na rzecz tworzenia wielopokoleniowych zespołów, umożliwiając tym samym transfer wiedzy i umiejętności między ich członkami (z opinią taką zgadza się 57% badanych). Obszar, w którym widoczne jest mniejsze zadowolenie Zetek to rozwiązania wspierające zdrowie psychiczne. I chociaż z ankiety przeprowadzonej w firmach wywnioskować można, że na rozszerzenie pakietu tego typu działań znaczący wpływ mieli właśnie przedstawiciele najmłodszego pokolenia, to 33% badanych Zetek przyznało, że w firmach, w których pracują, brakuje tego typu programów. Równocześnie 43% badanych stwierdziło, że takie działania są prowadzone.


[1] Różne pokolenia, jedna organizacja Stanisław Wojnicki

[2] Ankieta OLX praca, przeprowadzona wśród firm (średnich i dużych), n=43

[3] SW Research dla OLX Praca, sierpień 2024 r. n=605

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej Biuro prasowe
2025-07-08 | 06:00

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej

W dobie rosnących wymagań jakościowych w przemyśle lotniczym, szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100 staje się nie tylko atutem, ale wręcz
Praca Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji
2025-06-23 | 09:40

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Rynek pracy w Polsce nieustannie ewoluuje, dostosowując się do zmieniających się potrzeb gospodarki, społeczeństwa oraz kierunków rozwoju technologicznego. Choć
Praca Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”
2025-06-20 | 11:00

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

Szanowni Państwo, jako Związek Przedsiębiorców i Pracodawców razem z Panią Posłanką Izabelą Bodnar zapraszamy na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny

16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.

Polityka

P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – ​To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.

Media i PR

Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.