Gen Zmiany rynku pracy – raport OLX Praca
Gen Zmiany rynku pracy – najnowszy raport OLX Praca
Rynek pracy w Polsce stoi na progu przełomowych zmian, a ich kołem zamachowym będą Zetki. Jak wynika z dostępnych analiz, w 2025 roku co piąty pracownik w Polsce będzie przedstawicielem tego pokolenia[1]. Zmiany widoczne są już dzisiaj. Potwierdzają to wnioski z ankiety OLX Praca, przeprowadzonej wśród pracodawców[2] oraz wyniki badania zrealizowanego przez SW Research na reprezentatywnej grupie Zetek[3]. Efektem przeprowadzonych analiz jest raport Gen Zmiany rynku pracy, stanowiący kolejną odsłonę wieloetapowej kampanii Praca z korzyścią dla wszystkich.
Najważniejsze wnioski z raportu:
Pracodawcy
- Obecność Zetek w firmach przyczyniła się do opracowania konkretnych i transparentnych perspektyw awansu finansowego oraz siatki wynagrodzeń w firmach.
- Pracownicy pokolenia Zet wpłynęli na bardziej elastyczne podejście firmy do form świadczenia pracy.
- Zetki przyczyniły się do zmiany sposobu organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych.
Zetki
- 60% uważa, że ich wynagrodzenie jest adekwatne do ich doświadczenia.
- 60% twierdzi, że w firmie uwzględniono ich preferencje dotyczące formy świadczenia pracy.
- Prawie 60% uznało, że przełożony traktuje ich po partnersku i stara się zrozumieć ich potrzeby.
W najnowszym raporcie OLX Praca prezentuje stanowiska przedstawicieli pracodawców oraz pokolenia Z w najważniejszych obszarach, związanych z wykonywaniem pracy – wynagrodzeniem, zarządzaniem, organizacją pracy, samorozwojem oraz work-life balance. Z przeprowadzonych analiz wynika, że w opinii pracodawców największą zachętą, skłaniającą Zetki do podjęcia pracy jest wynagrodzenie, które w opinii 57% aktywnych zawodowo osób urodzonych po 1995 roku jest adekwatne do ich doświadczenia. Istotną zmianą, na którą zwracają uwagę pracodawcy, a do której przyczyniła się postawa Zetek, jest wypracowanie w organizacjach przejrzystych zasad awansu finansowego oraz siatki wynagrodzeń. Innym obszarem funkcjonowania organizacji, na który zdaniem badanych, wpłynęła postawa Zetek, jest zarządzanie. Jak podkreślali pracodawcy – obecność najmłodszych pracowników przyczyniła się do zmiany sposobu organizacji pracy oraz ustalania i komunikowania celów przez przełożonych. Znajduje to odzwierciedlenie w badaniu SW Research - 67% badanych Zetek przyznaje, że odkąd dołączyli do firmy, ich przełożony jasno wytycza im cele do realizacji. A co z organizacją pracy? Ponad połowa badanych przyznała, że w firmie, w której obecnie pracują, uwzględniono ich preferencje dotyczące pracy zdalnej, hybrydowej, bądź stacjonarnej. Tylko co czwarty pytany uznał, że pracodawca nie zaspokoił jego oczekiwań w tym zakresie. Wyniki te potwierdzają opinie pracodawców, spośród których blisko połowa stwierdziła, że pracownicy pokolenia Zet wpłynęli na bardziej elastyczne podejście ich firmy do form świadczenia pracy.
Kwestiami istotnymi zarówno z perspektywy Zetek, jak i pracodawców, są samorozwój oraz równowaga między pracą i życiem prywatnym. Pierwsza jest sposobem na zniwelowanie powstającej na rynku pracy luki kompetencyjnej, druga – przyczynia się do budowania dobrostanu pracowników. Okazuje się jednak, że jedynie co czwarty ankietowany pracodawca zgodził się ze stwierdzeniem, że pracownicy z pokolenia Zet wpłynęli na rozbudowę oferty szkoleń, kursów i praktyk dla pracowników w obszarach, w których chcieliby rozwijać swoje umiejętności. Z drugiej jednak strony mamy opinie samych zainteresowanych. A z nich wynika, że 50% respondentów jest zdania, że firmy zapewniają im rozwój zawodowy i wspierają w poszukiwaniu optymalnych dróg rozwoju. Młodzi doceniają też starania pracodawców na rzecz tworzenia wielopokoleniowych zespołów, umożliwiając tym samym transfer wiedzy i umiejętności między ich członkami (z opinią taką zgadza się 57% badanych). Obszar, w którym widoczne jest mniejsze zadowolenie Zetek to rozwiązania wspierające zdrowie psychiczne. I chociaż z ankiety przeprowadzonej w firmach wywnioskować można, że na rozszerzenie pakietu tego typu działań znaczący wpływ mieli właśnie przedstawiciele najmłodszego pokolenia, to 33% badanych Zetek przyznało, że w firmach, w których pracują, brakuje tego typu programów. Równocześnie 43% badanych stwierdziło, że takie działania są prowadzone.
[1] Różne pokolenia, jedna organizacja Stanisław Wojnicki
[2] Ankieta OLX praca, przeprowadzona wśród firm (średnich i dużych), n=43
[3] SW Research dla OLX Praca, sierpień 2024 r. n=605
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.
Konsument
Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciu–dziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.
Zdrowie
Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.