Jak prześwietlić pracodawcę i znaleźć pracę marzeń?
W 2020 w obawie przed niepewnym rynkiem zatrudnieni na etatach niechętnie zmieniali pracę. Obecnie, po tymczasowej stagnacji, powrócił rynek pracownika i coraz więcej osób wznawia aktywne poszukiwania wymarzonej pracy. Kandydaci zastanawiają się, którego pracodawcę wybrać, by ten spełnił ich oczekiwania, standardy i aspiracje. Na rynku nie brakuje atrakcyjnych propozycji, a do wyboru jest ponad 110 tysięcy ofert. Podpowiadamy, gdzie szukać rzetelnych informacji i na co zwrócić uwagę, aby wybrać tą najlepszą.
Na ostateczną decyzję o podjęciu pracy, ma wpływ wiele czynników takich jak: zakres obowiązków, wysokość wynagrodzenia, benefity pozapłacowe. Nie bez znaczenia są również opinie o przyszłym pracodawcy: Co trzeci specjalista odrzuci ofertę współpracy, jeśli wizerunek pracodawcy nie będzie spełniał jego oczekiwań[1]. To dane z badania dotyczącego aktywności specjalistów i menedżerów na rynku pracy, które pokazują, jak ważne jest dbanie o reputację i employer branding firmy oraz tworzenie przyjaznego środowiska pracy dla pracowników – komentuje Aleksandra Trzcińska, Project Coordinator, Antal. – Owocowe czwartki i karnety na siłownię nie zastąpią stabilności biznesowej, kultury pracy, stylu zarządzania i atmosfery, dlatego warto szukać rzetelnych i kompleksowych informacji o pracodawcy przed podjęciem pracy – dodaje Aleksandra Trzcińska.
Jak można zweryfikować opinie o przyszłym pracodawcy? Jest na to kilka sposobów. Oto te najskuteczniejsze z nich.
Co o firmie mówią jej pracownicy? Zacznij od sprawdzenia opinii z pierwszej ręki
Jeśli jest taka możliwość, najlepiej sprawdzić u źródła, czy dana firma jest miejscem, gdzie można realizować swoje zawodowe aspiracje. Znajomi pracujący w organizacji, do której chcesz aplikować, z pewnością mogą przekazać wiele cennych informacji o tym, jak wygląda współpraca z kadrą zarządzającą, atmosfera w zespole czy warunki pracy w tym benefity. Cenną wiedzą na temat pracodawców dysponują również rekruterzy, których informacje są nie tylko wiarygodne, ale i aktualne.
Opinie o firmie znajdują się też na internetowych forach, gdzie pracownicy dzielą się swoimi doświadczeniami z pracy w danej organizacji. Warto się z nimi zapoznać, jednak nie wierzyć bezgranicznie wszystkiemu, co wyczytamy w sieci.
Co firma mówi o sobie sama? Zajrzyj na stronę internetową i profile w social mediach
Poświęć trochę czasu na przestudiowanie strony internetowej firmy. W zakładce „Aktualności” pewnie znajdą się artykuły dotyczące bieżących inicjatyw, których realizacją firma chce się pochwalić odbiorcom z zewnątrz. Natomiast z podstrony „Kariera” dowiesz się o trwających rekrutacjach, a więc też o tym, które działy firmy są rozbudowywane. Ogłoszenia to też źródło informacji o obowiązkach związanych z poszczególnymi stanowiskami, oczekiwanych kompetencjach czy oferowanych warunkach.
Elementem na liście do sprawdzenia – też w kontekście przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej – są profile w mediach społecznościowych. LinkedIn, Instagram i Facebook mogą okazać się kopalnią informacji o tym, jak interesująca Cię firma „wygląda w środku”. Jaka panuje w niej atmosfera czy zespół jest zgrany i angażuje się w wspólne przedsięwzięcia oraz jakie benefity oferuje organizacja?
Co o firmie mówi opinia publiczna? Sprawdź portale informacyjne i branżowe
Warto przeszukać Internet pod kątem publikacji na temat firmy. Przejrzenie pierwszych kilku stron w wyszukiwarce pozwoli Ci szybko zorientować się, czy firma angażuje się w ambitne przedsięwzięcia i stawia sobie nowe cele i wyzwania.
Jeśli jej przedstawiciele udzielają wywiadów, komentują branżowe doniesienia, występują w roli ekspertów i dzielą się swoją wiedzą, to znak, że firma dba o swój wizerunek.
Sprawdź rankingi pracodawców, by uzyskać obiektywną opinię
Rankingi są cenną wskazówką dla kandydatów, bo pozwalają zidentyfikować firmy, które na pierwszym miejscu stawiają swoich pracowników, mają najlepsze wskaźniki HR, cieszą się uznaniem i pozytywnym wizerunkiem.
Warto przejrzeć rankingi, których metodologia opiera się na analizie danych z badania opinii specjalistów i menedżerów pracujących w tych firmach. Takie zestawienia są nie tylko bardziej wiarygodne, ale dostarczają cennych informacji na temat praktyk docenianych w kulturze pracy i polityce zatrudniania.
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych rankingów na polskim rynku jest Ranking Najbardziej Pożądani Pracodawcy, który identyfikuje i nagradza przedsiębiorstwa o najlepszej reputacji wśród pracowników i potencjalnych kandydatów. W 2021 roku realizowana jest już 9. edycja.
– Aby zapewnić kompleksowe i obiektywne spojrzenie na markę pracodawcy do przygotowania rankingu wykorzystujemy trzy źródła wiedzy. Pierwszym z nich jest badanie ankietowe wśród przedstawicieli działów HR. W następnym kroku pozyskujemy cenne opinie bezpośrednio od samych pracowników firmy będących najbliżej pracodawców. Ostatnim źródłem jest badanie ankietowe przeprowadzone wśród specjalistów i menedżerów – powiedziała komentuje Aleksandra Trzcińska, Project Coordinator, Antal.
[1] Raport pt. „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy – 10. edycja” 2020 r.
O Antal Market Research
Antal Market Research to wyspecjalizowany dział odpowiedzialny za przygotowanie raportów analizujących rynek pracy. W ramach dywizji realizowane są zarówno raporty prezentujące trendy na rynku pracy, jak i materiały przygotowane w odpowiedzi na indywidualne potrzeby klientów. Antal Market Research opracowuje między innymi: raporty płacowe, raporty wizerunku pracodawcy oraz komunikacji, raporty potencjału inwestycyjnego w obszarze kapitału ludzkiego, w określonych branżach lub regionach.
„Najbardziej Pożądani Pracodawcy” to ranking na podstawie badania firmy Antal bazującego na analizie 360° z perspektywy: przedsiębiorstw, ich pracowników oraz niezależnych specjalistów i menedżerów. Jeśli chcesz oddać swój głos na Najbardziej Pożądanego Pracodawcę, kliknij w przycisk "WIĘCEJ INFORMACJI" i wypełnij krótką ankietę:

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.