Jak przygotować CV, które wyróżni się w systemie rekrutacyjnym?
Coraz więcej agencji pracy oraz pracodawców korzysta z systemów rekrutacyjnych. Dzięki automatyzacji mogą sprawniej i szybciej wybierać odpowiednich kandydatów na dane stanowisko. Jednocześnie osoby poszukujące pracy mają opór przed nową formą rekrutacji, obawiając się, że ich aplikacja zostanie niezauważona. Zamiast szukać wymówek – warto wiedzieć, jak przygotować CV, które wyróżni się w systemie i zwiększy szanse na pozytywne rozpatrzenie aplikacji!
Automatyzacja coraz śmielej wkracza do polskich przedsiębiorstw, czemu sprzyjają nie tylko trendy, ale panująca na świecie sytuacja. Jak wynika z raportu ManpowerGroup, aż 27% procent firm w Polsce zdecydowało się na przyśpieszenie decyzji o jej wprowadzeniu podczas pandemii[1]. Przekłada się to również na rekrutację.
– Systemy rekrutacyjne, czyli ATS – z angielskiego Applicant Tracking System – to zautomatyzowane narzędzie do porządkowania procesu rekrutacji i zarządzania bazami kandydatów. Dzięki nim cały proces rekrutacji jest szybszy, efektywniejszy i bardziej uporządkowany. Obserwuję jednak, że wiele osób spotykając się z systemami rekrutacyjnymi, jest do nich negatywnie nastawionych. Szukają one sposobów, jak „pokonać” ATS. Tymczasem rozwiązanie jest proste – zamiast walczyć, należy przyjrzeć się swojemu CV. – mówi Adrian Wolak, CEO TRAFFIT.
Oto 5 wskazówek, na co zwrócić uwagę, pisząc CV
1. Format zapisu
Częstym podstawowym błędem jest tworzenie CV w programach graficznych
i zapisywanie ich w formacie .jpg lub .png. Celem takiego zabiegu jest pokazanie swoich umiejętności graficznych i zwrócenie uwagi osoby rekrutującej na estetyczne CV. Efekt jest jednak odwrotny – system działa w oparciu o treść, nie rozczyta więc tekstu zapisanego w formie graficznej. Dlatego warto trzymać się podstawowych formatów, takich jak: .doc, .docx, .odt, czy .pdf.
2. Słowa kluczowe
CV powinno być zwięzłe a treść krótka i konkretna. Wiele osób popełnia błąd, chcąc pochwalić się swoimi zdolnościami pisarskimi – długie i złożone zdania mogą „umknąć” systemowi. ATS ustawiany jest bowiem na wyszukiwanie kluczowych słów i zwrotów.
Jak więc pisać poprawnie? Zamiast w kilku zdaniach opisywać swoje obowiązki w danej firmie lub umiejętności, które posiadasz – wymień je w punktach. ATS o wiele łatwiej znajdzie zwrot „SEO/SEM” niż „optymalizacja strony internetowej swojej firmy pod kątem wyszukiwarek”.
Pamiętaj też, że niektóre z nich mają podwójne znaczenia. Zwróć więc uwagę na to, by dokładnie i konkretnie opisywać poszczególne kwestie. Z użycia niejednoznacznych słów mogą powstać duże pomyłki! Na przykład wpisując w CV słowo „Office” dopisz, że masz na myśli „Microsoft Office” lub „Office 365”. Inaczej może wyszukać Cię do roli Office Managera lub do pracy zdalnej – home office.
Koniecznie zwróć też uwagę na literówki!
3. Język
To również istotny punkt – przeczytaj dokładnie ogłoszenie o pracę i sprawdź, czy zawiera wymóg przesłania CV w konkretnym języku. Jeśli tak, oznacza to, że system będzie poszukiwał kluczowych wyrazów właśnie w tym języku. Nie dopasowując się do tego zalecenia, możesz stracić szansę na pracę.
4. Wady i zalety
Nie warto skupiać się na swoich wadach, lepiej pokazać zalety i umiejętności, które przydadzą Ci się w pracy. Jeśli więc nie posiadasz prawa jazdy, lepiej to pominąć, niż pisać „Prawo jazdy – brak”. Przez to system może wyszukać Cię, jako osobę posiadającą prawo jazdy.
5. Daty
Niektóre systemy potrafią czytać dane na temat okresu zatrudnienia. Dlatego warto wpisać daty zatrudnienia (miesiąc i rok) u poszczególnych pracodawców. Dzięki temu osoba rekrutująca dostrzeże Cię, kiedy będzie poszukiwać osoby z konkretnym doświadczeniem w branży.
Jak widać dopasowanie CV do systemu ATS nie jest trudne. Wystarczy zwrócić uwagę na kilka elementów, a poskutkuje to znacznym zwiększeniem szansy na zatrudnienie.
[1]. „Rewolucja Umiejętności – restart pod znakiem trzech P: przedłuż, przekwalifikuj, przeorganizuj”, ManpowerGroup.
BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie
Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.