Komunikaty PR

JAK REKRUTOWAĆ W KRYZYSIE?

2020-07-20  |  15:05
Biuro prasowe
Kontakt

Andrzej Bromski
Bromo

ul. Płowiecka 4/189
00-585 Warszawa
materialy.prasowedszkodowania|gmail.com| |materialy.prasowedszkodowania|gmail.com
510 139 576
www.bromo.pl

Znaczące spowolnienie gospodarcze wywołane pandemią COVID-19 przyczyniło się do zwolnień pracowników. Na rynku pojawiła się większa liczba kandydatów do pracy, co paradoksalnie spowodowało, że wybór najlepszego z nich stał się dla pracodawców jeszcze trudniejszym wyzwaniem niż wcześniej. Co się zmieniło, jak rekrutować skutecznie i efektywnie - wyjaśnia Katarzyna Leśniewska p.o. dyrektor rekrutacji w agencji doradztwa personalnego LeasingTeam Professional.

NOWA SYTUACJA

Jak wynika z badania Diagnoza+ przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego, w ostatnim czasie pracę straciło ok. 660 tys. Polaków[1]. Wskutek pandemii koronawirusa ucierpiały całe sektory gospodarki. Niektóre branże produkcyjne, jak np. automotive zanotowały niespotykane dotąd spadki sprzedaży. Dramatyczne konsekwencje dotknęły część sektora usługowego: turystykę, gastronomię, branżę beauty, czy kulturę i rozrywkę. Wiele firm zostało zmuszonych do redukcji zatrudnienia, a niektóre wręcz zbankrutowały. Z kolei w innych obszarach, jak administracja, obsługa klienta, czy handel, pojawiło się zapotrzebowanie na nowych pracowników. Mamy zatem do czynienia z poważnymi przetasowaniami na rynku pracy.

SZERSZY WYBÓR TO TRUDNIEJSZY WYBÓR

Działy HR zwracają uwagę na fakt, że obecnie tzw. „spływ” CV (liczba napływających aplikacji) jest dużo większy niż kilka miesięcy temu. Więcej dostępnych kandydatów na rynku pracy wcale nie ułatwia procesów rekrutacji, wręcz przeciwnie. Choć w przypadku rekrutacji na niskie, niewymagające stanowiska, jest to dla pracodawców sytuacja pozytywna, to przy poszukiwaniu specjalistów, czy osób na kluczowe stanowiska, może wiązać się ze sporym wyzwaniem, ale też ryzykiem.

Pierwszą kwestią jest czas, którego należy poświęcić znacznie więcej niż kiedyś, by przeanalizować zwiększoną liczbę otrzymanych CV. A przecież wstępna selekcja to dopiero początek całego procesu rekrutacyjnego.

Choć czas jest najdroższą walutą, równie ważny jest właściwy dobór kandydatów. Napięta sytuacja na rynku pracy powoduje świadome, a czasem nieświadome działania osób aplikujących o pracę, by za wszelką cenę zdobyć pożądane stanowisko. Obserwujemy dużo większą elastyczność niż kiedyś w kwestii warunków zatrudnienia; wzrosła otwartość na przebranżowienie, czy objęcie niższej pozycji w organizacji. Jest to zauważalne między innymi w sektorze turystycznym, marketingowym lub choćby w branżach związanych z benefitami pozapłacowymi. Takie zmiany świadczą o dużej determinacji potencjalnych pracowników, ale istotne jest zbadanie źródła i siły tej motywacji.

W życiu każdej jednostki najważniejsza jest stabilność finansowa. To właśnie ten czynnik ma największy wpływ na postawę kandydata. Trzeba sprawdzić, na ile gotowość na zmiany jest trwała, a na ile wymuszona obecną sytuacją i będzie maleć w miarę normalizowania się rynku pracy. Równie kluczowa jest ocena, czy osoba deklarująca chęć i otwartość, by poznać nową branżę, rzeczywiście jest adekwatna i obiektywnie ma szansę sprostać wymogom na danym stanowisku. Doświadczeni rekruterzy mają umiejętność filtrowania informacji i odczytywania sygnałów pojawiających w trakcie procesu rekrutacji, a to pozwala na rzetelną ocenę prawdziwych motywacji kandydata i jego realnych kompetencji.

HEADHUNTING BARDZIEJ WYMAGAJĄCY

Choć z jednej strony na rynku mamy do czynienia z większą liczbą osób poszukujących pracy, z drugiej  przy określonych wymaganiach pracodawcy, konieczne może być sięgnięcie po specjalistów, którzy utrzymali zatrudnienie. Mając w miarę stabilną sytuację zawodową, bardzo niechętnie myślą oni jednak i rozmawiają o zmianie pracy. Aby ich przekonać rekruter musi przeistoczyć się w prawdziwego handlowca, który potrafi tak „sprzedać” ofertę pracy, by bierny kandydat wziął ją pod uwagę, pomimo świadomości ryzyka, jakie może nieść zmiana pracodawcy. Tacy kandydaci najczęściej też oczekują dużo wyższych wynagrodzeń niż przed pandemią, chcąc zrekompensować sobie ewentualne ryzyko. HRowiec, który na co dzień nie zajmuje się head huntingiem niemalże nie ma szans na samodzielne pozyskanie takich osób.

Umiejętna selekcja kandydatów wymaga dziś bardziej niż kiedykolwiek odpowiednich zasobów i doświadczenia. Takiej wiedzy, umiejętności i narzędzi często sami pracodawcy nie mają. Profesjonalne agencje doradztwa personalnego, jak LeasingTeam Professional, posiadają nie tylko wyspecjalizowanych rekruterów, którzy są w stanie bardzo szybko wyselekcjonować odpowiednich kandydatów, ale dysponują również odpowiednimi narzędziami usprawniającymi cały proces.

BEZPIECZNE ROZWIĄZANIE

Przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają, że wbrew pozorom wybór odpowiedniego kandydata jest w tej chwili utrudniony i muszą poświęcić temu zadaniu znacznie więcej czasu niż kiedyś. Samodzielne prowadzenie procesów rekrutacyjnych, poza zwiększonym nakładem pracy i wydatków, niesie też większe ryzyko błędnej, a tym samym kosztownej, decyzji. Nietrafiona rekrutacja prowadzi do wielu negatywnych konsekwencji, na jakie w obecnej sytuacji żaden przedsiębiorca nie powinien się narażać – nie tylko finansowych (od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych w zależności od poziomu stanowiska), ale też komplikacji na poziomie organizacyjnym, czy strat biznesowych w krótko i długoterminowej perspektywie.

Dlatego wiele firm, w których nie zatrzymano działalności, a które wcześniej współpracowały z profesjonalnymi, zewnętrznymi rekruterami, nadal korzysta z ich usług. Inne, które nie sięgnęły jeszcze po taką pomoc, powinny ją rozważyć. Oszczędność czasu, kosztów i zminimalizowanie ryzyka zatrudnienia niewłaściwej osoby to najważniejsze argumenty, by proces rekrutacji powierzyć doświadczonej  agencji HR.

 


[1] https://serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/1481816,koronawirus-rynek-pracy-bezrobocie-wynagrodzenia.html

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Bromo
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Pracujący rodzic? O co tyle szumu… Biuro prasowe
2024-08-21 | 12:05

Pracujący rodzic? O co tyle szumu…

Pracujący rodzice to wbrew pozorom bardzo liczna grupa. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego można oszacować, że stanowią oni około 1/3 wszystkich pracujących
Praca Polacy w europejskiej czołówce pod względem czasu poświęcanego na opiekę nad bli
2024-08-20 | 12:34

Polacy w europejskiej czołówce pod względem czasu poświęcanego na opiekę nad bli

Blisko połowa pracujących Polaków doświadcza wypalenia zawodowego, a niemal 30 proc. czuje się przepracowanych. Jednocześnie po pracy średnio 2 godziny i 15 minut przeznaczają na
Praca 6 sposobów na bezstresowy powrót do pracy po urlopie
2024-08-20 | 09:45

6 sposobów na bezstresowy powrót do pracy po urlopie

70% Polaków w okresie od czerwca do sierpnia planowało urlop – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. Koniec wakacyjnego wyjazdu dla większości osób oznacza

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.