Kierowcy oczkiem w głowie pracodawców
- 54% firm z sektora transportu i logistyki chce zwiększyć zatrudnienie, a kierowca jest na 8. miejscu z 10 najtrudniejszych do obsadzenia stanowisk.
- W I poł. 2021 roku odnotowano 1550 wypadków przy pracy z udziałem kierowców, skutkujących niezdolnością do pracy.
- Ubezpieczenia grupowe to nie tylko benefit przyciągający pracowników, ale realne wsparcie profilaktyki zdrowotnej i pomoc w razie wypadku.
Pozyskanie nowych pracowników zajmuje pierwsze miejsce na liście najważniejszych planów inwestycyjnych firm z branży logistycznej i transportowej. Ponad połowa z nich (54%) chce zwiększyć zatrudnienie, a kierowca jest na 8. miejscu z 10 najtrudniejszych do obsadzenia stanowisk – czytamy w raporcie „Logistyka w Polsce” sporządzonego przez Manpower Group. Dlatego pracodawcy sięgają po różne sposoby mające na celu zwiększenie atrakcyjności ofert pracy. Jednym z najbardziej skutecznych są benefity pozapłacowe. Ich lista nie musi być długa – ważne, żeby znaczyły więcej niż karty ze zniżkami na siłownię czy słynne w firmach biurowych owocowe czwartki. Przykładem użytecznego benefitu są np. grupowe ubezpieczenia zdrowotne i na życie. Dają realną korzyść, która nie tylko pomaga dbać o zdrowie i unikać kolejek do lekarza, ale oferuje konkretną pomoc, gdy dojdzie do nieszczęśliwego zdarzenia.
Specyfika pracy w branży transportu i logistyki
Kierowcy zawodowi oraz pracownicy z branży transportu i logistyki są nieustannie narażeni na czynniki negatywnie oddziałujące na ich zdrowie, które powodują długotrwałe i nieodwracalne skutki. Osoby wykonujące te zawody doskonale o tym wiedzą i nierzadko oczekują od pracodawców wsparcia w tym zakresie.
– Największe zagrożenie dla zdrowia kierowców stanowią choroby układu kostno-stawowego oraz układu krążenia i układu nerwowego. Wynika to z częstych urazów, ale także ze stresu i długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej. Specyfika pracy oraz wciąż istniejący w tej branży niedobór pracowników powoduje zatem, że pracodawcy jeszcze więcej uwagi powinni poświęcić utrzymaniu ich w dobrym zdrowiu. Jedno z rozwiązań to zapewnienie im stałego dostępu do sprawnie realizowanych świadczeń medycznych, np. dzięki grupowym ubezpieczeniom zdrowotnym – mówi Xenia Kruszewska, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.
Profesjonalni kierowcy i pracownicy branży logistycznej to grupy zawodowe o wysokim stopniu mobilności. Nieustannie podróżujące po kraju i często także poza jego granicami. Łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której zostaną oni zmuszeni do skorzystania z pomocy lekarskiej w trakcie podróży służbowej, z dala od miejsca zamieszkania lub siedziby firmy.
Wypadki chodzą po… kierowcach
Problem stanowi też wzrost liczby wypadków i wynikająca z nich nieobecność w pracy. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika, że w I połowie 2021 roku w wypadkach przy pracy w transporcie ucierpiały 2374 osoby. Liczba poszkodowanych na 1000 pracujących, czyli tzw. czynnik wypadkowości – wynosi 2,54. Warto zaznaczyć, że jest znacznie wyższy od ogólnego, wynoszącego 2,01. To wszystko powoduje absencję, nierzadko długotrwałą. Liczba dni niezdolności do pracy przypadających na 1 poszkodowanego kierowcę wynosi 32,5. To tylko nieco wyżej niż ogólna średnia, wynosząca 32,1, ale nadal oznacza poważny problem. Branża transportowa znajduje się na ósmym miejscu (z 15.) pod względem najdłuższej nieobecności z powodu leczenia skutków wypadków przy pracy.
Nie wolno też zapominać o dodatkowym zagrożeniu - wypadkach drogowych. Według policyjnych statystyk, w 2020 roku zanotowano 648 wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t DMC. Jeszcze więcej zdarzeń dotyczy 1110 półciężarówek, czyli popularnych busów do 3,5 t DMC.
– Dane statystyczne GUS i policji jasno wskazują, że kierowcy potrzebują skutecznego wsparcia w zwalczaniu przeciwności losu. Niemal 6% wypadków przy pracy, do których doszło w pierwszej połowie tego roku, dotyczy właśnie zawodowych kierowców. Dodajmy też, że w tej branży odnotowano dużą liczbę wypadków ciężkich - 4. miejsce, ex aequo z handlem i naprawą samochodów. Urazy często dotyczą układu kostnego i nerwowego, których leczenie jest długotrwałe, bolesne i niestety także kosztowne, ponieważ wiąże się z rehabilitacją. Gwarancja wsparcia pracodawcy w powrocie do zdrowia, a przede wszystkim w zapobieganiu problemom, wpływa na poczucie stabilności i bezpieczeństwa kierowców w czasie pracy i tym bardziej zachęcać do jej podjęcia – dodaje Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia
Coraz więcej firm dba o dodatkową ochronę pracowników
Biorąc pod uwagę niedobory kadrowe wśród kierowców, pracodawcy z sektora transportu i logistyki stawiają więc na benefity w postaci ubezpieczeń grupowych. O czym powinni pamiętać wybierając zakres polis? Warto brać pod uwagę nie tylko charakter wykonywanych przez pracowników obowiązków, schorzenia typowe dla branży, ale również ich wiek. W przypadku dolegliwości trapiących kierowców warto w szczególności uwzględnić profilaktykę nabytych wad postawy, profilaktykę ortopedyczną, kardiologiczną oraz świadczenia ułatwiające powrót do zdrowia po doznanym urazie. W skład tak skonstruowanego pakietu pomocy medycznej wchodziłby zatem dostęp do m.in.:
- konsultacji specjalistycznych (m.in. kardiolog, okulista, chirurg, neurolog, ortopeda),
- EKG, ECHO serca,
- badań obrazowych: RTG, rezonans magnetyczny,
- rehabilitacji narządów ruchu.
Warto również przypominać pracownikom o regularnym sprawdzaniu stanu zdrowia i tu ważną rolę odgrywają programy profilaktyczne, mogące być częścią grupowej polisy zdrowotnej.
Istotnym elementem programu ochrony pracowników, uzupełniającym grupowe ubezpieczenie zdrowotne, są grupowe polisy na życie. Dzięki temu zatrudnieni mogą liczyć na to, że oni i ich najbliżsi otrzymają pomoc w trudnych chwilach.
– Ubezpieczenia na życie zapewniają ochronę, gdy dojdzie do najgorszego. Oprócz wypłaty odszkodowania w razie śmierci ubezpieczonego, zapewniają też środki na leczenie najpoważniejszych schorzeń, np. operacje onkologiczne. Ponadto gwarantują wsparcie finansowe w momencie utraty zdolności do pracy, hospitalizacji i wielu innych kryzysowych sytuacji – dodaje Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia
Co więcej, ubezpieczyciele na bieżąco dostosowują zakres swoich produktów do wyzwań rzeczywistości. Na przykład, w ofertach ubezpieczeń zdrowotnych pojawiają się już pakiety świadczeń zapewniających wsparcie w zwalczaniu powikłań po zarażeniu koronawirusem.
![4-dniowy tydzień pracy sprawdza się za granicą Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_170258919,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
4-dniowy tydzień pracy sprawdza się za granicą
![Kondycja branży pracy tymczasowej – komentarz ekspercki](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_675021074,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Kondycja branży pracy tymczasowej – komentarz ekspercki
![Jak firmy w Polsce podchodzą do kwestii zrównoważonego rozwoju? Ruszyły badania](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_328802400,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Jak firmy w Polsce podchodzą do kwestii zrównoważonego rozwoju? Ruszyły badania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/riccardo-annandale-7e2pe9wjl9m-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lewicki-zmitrowicz-srodki-ue-foto,w_133,_small.jpg)
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/edp-biznes-oze,w_133,r_png,_small.png)
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.