Komunikaty PR

Kierowcy oczkiem w głowie pracodawców

2021-11-23  |  13:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.02 MB )
  • 54% firm z sektora transportu i logistyki chce zwiększyć zatrudnienie, a kierowca jest na 8. miejscu z 10 najtrudniejszych do obsadzenia stanowisk.
  • W I poł. 2021 roku odnotowano 1550 wypadków przy pracy z udziałem kierowców, skutkujących niezdolnością do pracy.
  • Ubezpieczenia grupowe to nie tylko benefit przyciągający pracowników, ale realne wsparcie profilaktyki zdrowotnej i pomoc w razie wypadku.

 

Pozyskanie nowych pracowników zajmuje pierwsze miejsce na liście najważniejszych planów inwestycyjnych firm z branży logistycznej i transportowej. Ponad połowa z nich (54%) chce zwiększyć zatrudnienie, a kierowca jest na 8. miejscu z 10 najtrudniejszych do obsadzenia stanowisk – czytamy w raporcie „Logistyka w Polsce” sporządzonego przez Manpower Group. Dlatego pracodawcy sięgają po różne sposoby mające na celu zwiększenie atrakcyjności ofert pracy. Jednym z najbardziej skutecznych są benefity pozapłacowe. Ich lista nie musi być długa – ważne, żeby znaczyły więcej niż karty ze zniżkami na siłownię czy słynne w firmach biurowych owocowe czwartki. Przykładem użytecznego benefitu są np. grupowe ubezpieczenia zdrowotne i na życie. Dają realną korzyść, która nie tylko pomaga dbać o zdrowie i unikać kolejek do lekarza, ale oferuje konkretną pomoc, gdy dojdzie do nieszczęśliwego zdarzenia.

 

Specyfika pracy w branży transportu i logistyki

Kierowcy zawodowi oraz pracownicy z branży transportu i logistyki są nieustannie narażeni na czynniki negatywnie oddziałujące na ich zdrowie, które powodują długotrwałe i nieodwracalne skutki. Osoby wykonujące te zawody doskonale o tym wiedzą i nierzadko oczekują od pracodawców wsparcia w tym zakresie.

Największe zagrożenie dla zdrowia kierowców stanowią choroby układu kostno-stawowego oraz układu krążenia i układu nerwowego. Wynika to z częstych urazów, ale także ze stresu i długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej. Specyfika pracy oraz wciąż istniejący w tej branży niedobór pracowników powoduje zatem, że pracodawcy jeszcze więcej uwagi powinni poświęcić utrzymaniu ich w dobrym zdrowiu. Jedno z rozwiązań to zapewnienie im stałego dostępu do sprawnie realizowanych świadczeń medycznych, np. dzięki grupowym ubezpieczeniom zdrowotnym – mówi Xenia Kruszewska, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.

Profesjonalni kierowcy i pracownicy branży logistycznej to grupy zawodowe o wysokim stopniu mobilności. Nieustannie podróżujące po kraju i często także poza jego granicami. Łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której zostaną oni zmuszeni do skorzystania z pomocy lekarskiej w trakcie podróży służbowej, z dala od miejsca zamieszkania lub siedziby firmy.

 

Wypadki chodzą po… kierowcach

Problem stanowi też wzrost liczby wypadków i wynikająca z nich nieobecność w pracy. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika, że w I połowie 2021 roku w wypadkach przy pracy w transporcie ucierpiały 2374 osoby. Liczba poszkodowanych na 1000 pracujących, czyli tzw. czynnik wypadkowości – wynosi 2,54. Warto zaznaczyć, że jest znacznie wyższy od ogólnego, wynoszącego 2,01. To wszystko powoduje absencję, nierzadko długotrwałą. Liczba dni niezdolności do pracy przypadających na 1 poszkodowanego kierowcę wynosi 32,5. To tylko nieco wyżej niż ogólna średnia, wynosząca 32,1, ale nadal oznacza poważny problem. Branża transportowa znajduje się na ósmym miejscu (z 15.) pod względem najdłuższej nieobecności z powodu leczenia skutków wypadków przy pracy.

Nie wolno też zapominać o dodatkowym zagrożeniu - wypadkach drogowych. Według policyjnych statystyk, w 2020 roku zanotowano 648 wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t DMC. Jeszcze więcej zdarzeń dotyczy 1110 półciężarówek, czyli popularnych busów do 3,5 t DMC.

Dane statystyczne GUS i policji jasno wskazują, że kierowcy potrzebują skutecznego wsparcia w zwalczaniu przeciwności losu. Niemal 6% wypadków przy pracy, do których doszło w pierwszej połowie tego roku, dotyczy właśnie zawodowych kierowców. Dodajmy też, że w tej branży odnotowano dużą liczbę wypadków ciężkich - 4. miejsce, ex aequo z handlem i naprawą samochodów. Urazy często dotyczą układu kostnego i nerwowego, których leczenie jest długotrwałe, bolesne i niestety także kosztowne, ponieważ wiąże się z rehabilitacją. Gwarancja wsparcia pracodawcy w powrocie do zdrowia, a przede wszystkim w zapobieganiu problemom, wpływa na poczucie stabilności i bezpieczeństwa kierowców w czasie pracy i tym bardziej zachęcać do jej podjęcia – dodaje Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia

 

Coraz więcej firm dba o dodatkową ochronę pracowników

Biorąc pod uwagę niedobory kadrowe wśród kierowców, pracodawcy z sektora transportu i logistyki stawiają więc na benefity w postaci ubezpieczeń grupowych. O czym powinni pamiętać wybierając zakres polis? Warto brać pod uwagę nie tylko charakter wykonywanych przez pracowników obowiązków, schorzenia typowe dla branży, ale również ich wiek. W przypadku dolegliwości trapiących kierowców warto w szczególności uwzględnić profilaktykę nabytych wad postawy, profilaktykę ortopedyczną, kardiologiczną oraz świadczenia ułatwiające powrót do zdrowia po doznanym urazie. W skład tak skonstruowanego pakietu pomocy medycznej wchodziłby zatem dostęp do m.in.:

  • konsultacji specjalistycznych (m.in. kardiolog, okulista, chirurg, neurolog, ortopeda),
  • EKG, ECHO serca,
  • badań obrazowych: RTG, rezonans magnetyczny,
  • rehabilitacji narządów ruchu.

 

Warto również przypominać pracownikom o regularnym sprawdzaniu stanu zdrowia i tu ważną rolę odgrywają programy profilaktyczne, mogące być częścią grupowej polisy zdrowotnej.

Istotnym elementem programu ochrony pracowników, uzupełniającym grupowe ubezpieczenie zdrowotne, są grupowe polisy na życie. Dzięki temu zatrudnieni mogą liczyć na to, że oni i ich najbliżsi otrzymają pomoc w trudnych chwilach.

Ubezpieczenia na życie zapewniają ochronę, gdy dojdzie do najgorszego. Oprócz wypłaty odszkodowania w razie śmierci ubezpieczonego, zapewniają też środki na leczenie najpoważniejszych schorzeń, np. operacje onkologiczne. Ponadto gwarantują wsparcie finansowe w momencie utraty zdolności do pracy, hospitalizacji i wielu innych kryzysowych sytuacji – dodaje Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia

Co więcej, ubezpieczyciele na bieżąco dostosowują zakres swoich produktów do wyzwań rzeczywistości. Na przykład, w ofertach ubezpieczeń zdrowotnych pojawiają się już pakiety świadczeń zapewniających wsparcie w zwalczaniu powikłań po zarażeniu koronawirusem.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Osoby z niepełnosprawnościami na rynku pracy Biuro prasowe
2024-05-16 | 11:10

Osoby z niepełnosprawnościami na rynku pracy

Sytuacja osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy nada nie jest dobra. Podobnie wygląda sytuacja dostępnością do ochrony zdrowia, kultury czy transportu. Mieniony tydzień w Sejmie
Praca Polski rynek pracy potrzebuje wielokulturowości
2024-05-09 | 15:08

Polski rynek pracy potrzebuje wielokulturowości

Legalność pobytu obywateli Ukrainy w Polsce ma zostać przedłużona do 30 września 2025 roku. Jednak zdaniem ekspertów to za mało, aby powstrzymać odpływ pracowników z naszego
Praca Olivia Quest - znacznie więcej niż gra integrująca społeczność
2024-05-09 | 12:00

Olivia Quest - znacznie więcej niż gra integrująca społeczność

Budowa aktywnej społeczności wciąż spędza sen z powiek operatorom centrów biurowych, tymczasem nieszablonowe i konsekwentnie realizowane działania prowadzą do sukcesu. Właśnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.