Komunikaty PR

Kobiety zarabiają mniej i poszukują dodatkowej pracy

2023-11-13  |  13:00
Biuro prasowe

Najnowsze dane z badania „The Perfect Match” firmy kadrowo-płacowej SD Worx pokazują, że co czwarta Polka (39 proc.) zgłasza trudności z pokryciem wszystkich miesięcznych wydatków. Aż 32,5 proc. kobiet w Polsce w ciągu ostatniego roku poszukiwało dodatkowej pracy, by zrealizować stałe domowe zobowiązania. A to wszystko przy ciągle wysokiej nierówności płacowej. Jak podkreślał RPO, w 2021 r. luka płacowa wynosiła 8,5 proc. i choć była niższa niż średnia unijna (12,7 proc.), to jednak na przestrzeni dziesięciu lat wzrosła prawie dwukrotnie. Oznacza to, że pomimo wzrostu wynagrodzeń, różnica w dochodach kobiet i mężczyzn wciąż znacząco wpływa na kształtowanie polskiej rzeczywistości.

Jak wynika z danych SD Wrox, kobiety aktywniej podejmują kroki w celu poprawy swojej sytuacji finansowej. Aż 44,2 proc. z nich poprosiło o podwyżkę, co stanowi wyższy odsetek niż w przypadku mężczyzn (39 proc.). Ostatecznie, uzyskało ją 50,9 proc. kobiet i 48,4 proc. mężczyzn. Pomimo tego, aż 41,1 proc. kobiet – w porównaniu do 30,8 proc. mężczyzn – planuje poszukać pracy w niepełnym wymiarze godzin, aby uzyskać dodatkowy dochód. Oznacza to, że obecna sytuacja ekonomiczna nie pozwala im zaspokoić podstawowych potrzeb budżetu domowego – wskazało tak ok. 4 na 10 osób żyjących w Polsce.

Od 15 listopada aż do końca roku kobiety pracują za darmo. To niestety nie żart, a twarde dane płacowe. Komisja Europejska co roku, na podstawie danych z 12 państw wspólnoty, ustala datę graniczną, która pokazuje rozbieżność między zatrudnionymi na tym samym stanowisku kobietami i mężczyznami. Z udostępnianych przez KE informacji wynika, że średnia luka płacowa wynosi około 12,7 proc.

Niższe zarobki kobiet przekładają się na wiele aspektów ich życia: decyzje osobiste, zakupowe, pewność na rynku pracy i relacjach międzyludzkich. Z corocznego badania SD Worx wynika, że kobiety – w przeważającej większości odpowiedzialne za planowanie domowego budżetu i decyzje zakupowe – są bardziej ostrożne finansowo. Ponad 39 proc. Polek zgłasza trudności związane z pokryciem wszystkich miesięcznych wydatków (taki sam problem zgłasza 36,2 proc. mężczyzn). Aż 32,5 proc. kobiet co najmniej raz w ciągu minionego roku poszukiwało pracy w niepełnym wymiarze godzin w celu uzyskania dodatkowego dochodu. Taką potrzebę odczuwało w tym czasie tylko 25,1 proc. mężczyzn. Jednocześnie aż niemal 70 proc. kobiet twierdzi, że doskonale rozumie, co składa się na ich wynagrodzenie, włączając w to benefity (taką świadomość ma tylko 60,9% mężczyzn). Wiedzą też – tę kwestię podnosi aż 40,5 proc. respondentek – że ich wynagrodzenie jest niesprawiedliwie niskie w porównaniu z wypłatami innych pracowników w ich firmach. W ubiegłym roku ponad 44 proc. kobiet, które wzięły udział w naszym badaniu, ubiegało się o podwyżkę. W tej kategorii również wyprzedziły swoich kolegów z pracy – mówi Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE w SD Worx Poland.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.