Nauka i biznes. Nowy kierunek w Białymstoku
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Dobiega końca unijny projekt Miasta Białystok, którego celem było utworzenie w Białymstoku nowego kierunku „operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych”. Mimo trudności spowodowanych pandemią, projekt zakończył się sukcesem, a kolejne klasy patronackie będą kształcić fachowców w deficytowym zawodzie.
Nowy kierunek to pomysł dyrekcji Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 i firmy KAN, producenta instalacji wodnych i grzewczych, który zwrócił uwagę na problem braku fachowców na rynku pracy w branży przetwórstwa tworzyw sztucznych. Wspólna inicjatywa nauki i biznesu spotkała się z poparciem Miasta Białystok – tak powstał unijny projekt „Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 – Szkoła inteligentnych specjalizacji”. Po trzech latach nauki klasa patronacka, utworzona w ramach projektu, kończy w grudniu zajęcia praktyczne w halach KAN; będą je kontynuowali uczniowie kolejnych klas. Zajęcia te prowadzone są przez oddelegowanych technologów firmy.
Nauka jak praca
- W halach uczniowie mogą uczestniczyć w procesach uruchamiania, prowadzenia i zatrzymania produkcji. Na każdym z etapów zdarzają się jakieś problemy i praktykanci mogli uczestniczyć w ich rozwiazywaniu lub szukaniu rozwiązań – mówią przedstawiciele KAN. – Ważna jest też możliwość pracy z wykorzystaniem najnowocześniejszego parku maszynowego i obserwacja sposobów wdrażania nowych rozwiązań, zwiększających wydajność zakładu.
Również uczniowie widzą zalety praktyk u pracodawcy:
- Bardzo cenimy sobie, że - poza nauką w szkolnych warsztatach - możemy uczyć się zawodu również od doświadczonych operatorów. Majstrowie z KAN są bardzo pomocni – odpowiadają na wszystkie nasze pytania. Po zakończonej szkole I stopnia chciałbym kontynuować naukę i podjąć pracę w KAN – mówi Bartłomiej Stefanowicz z III klasy branżowej szkoły I st., a jego kolega Krzysztof Rzędzian dodaje:
- Super, że możemy na co dzień pracować w szkolnych warsztatach przy maszynach, dzięki czemu znamy je od podszewki. Wiadomo, że w firmie maszyny są większe, czasem trzeba zmienić jakieś oprogramowanie, ale mając podstawę przy małej maszynie – praca z dużą nie będzie już taka trudna.
Jak podkreśla Wiesław Kalinowski, kierownik kształcenia praktycznego w ZSZ nr 2. - znaczenie takich zajęć, prowadzonych w prawdziwych warunkach u pracodawcy, jest nie do przecenienia.
- To pokazuje, jak bardzo w tej zawodowej edukacji element tzw. kształcenia dualnego (łączącego teorię z praktyką) potrzebny jest dla wszystkich – uczniów, szkoły i zakładu pracy – mówi. - Dzięki takim zajęciom praktycznymi uczniowie bezproblemowo odnajdą się w przyszłości w nowym miejscu pracy.
Teraz uczniowie III klasy będą przygotowywać się do egzaminu zawodowego, do którego przystąpią pod koniec tego roku szkolnego.
Profesjonalne pracownie
W listopadzie w szkole oficjalnie otwarto nowoczesne pracownie tworzyw sztucznych i automatyki, powstałe w ramach projektu. Dzięki funduszom unijnym przeprowadzono prace remontowe i wyposażono pracownie w nowoczesny sprzęt: wtryskarki, wytłaczarki, zgrzewarki oraz spawarki do produkcji tworzyw sztucznych. Natomiast pracownia automatyki wzbogaciła się o narzędzia niezbędne do prowadzenia zajęć praktycznych z zakresu automatyki przemysłowej, mechatroniki i robotyki. Firma KAN wyposażyła pracownię i salę lekcyjną w pomoce naukowe w postaci tablic, które zawierają informacje o rodzajach tworzyw, budowie wtryskarki i wytłaczarki itp.; dostarczyła też formę wtryskową, by młodzież mogła uczyć się na niej poprawnej konserwacji narzędzi.
Kuźnia fachowców
Trzy lata funkcjonowania projektu podsumował podczas uroczystości otwarcia pracowni, dyrektor ds. rozwoju biznesu KAN, Sławomir Kościuczuk:
-Wspólnym wysiłkiem – firmy KAN, jako patrona klasy, szkoły i uczniów - jesteśmy coraz bliżej celu, którym jest wykształcenie fachowców w jednym z najbardziej pożądanych zawodów na podlaskim rynku pracy. Dzięki nowoczesnym pracowniom pozyskiwanie wiedzy na profesjonalnych maszynach będzie motywacją i inspiracją dla wszystkich uczniów do zgłębiania tajników tego zawodu. KAN natomiast, w swojej nowoczesnej fabryce, wyposażonej w najnowsze maszyny i linie technologiczne, oferuje jeszcze dalej idącą możliwość poznawania przetwórstwa tworzyw sztucznych - mam na myśli specjalną grupę technicznych tworzyw sztucznych, których jesteśmy jedynym przetwórcą w Polsce i jednym z kilku w Europie. Liczymy na to, że sytuacja pandemiczna pozwoli na kontynuację praktycznej nauki w halach produkcyjnych KAN i profesjonalne przygotowanie przyszłych absolwentów do egzaminu praktycznego – powiedział przedstawiciel spółki.
Zainteresowani nauką na kierunku „Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych” mogą wziąć udział w rekrutacji, która ruszy wiosna. Absolwenci klasy po trzyletnim okresie nauki mają zapewnione miejsca pracy w firmie KAN, mogą też kontynuować edukację w 2-letniej branżowej szkole II stopnia, podnosząc swe kwalifikacje do poziomu technikum i dalsze wykształcenie wyższe na studiach technicznych.

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.