Komunikaty PR

Nauka i biznes. Nowy kierunek w Białymstoku

2022-01-08  |  13:05
Biuro prasowe
Kontakt
Ida Szwaczko
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko

Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Do pobrania kier ( 0.02 MB )

Dobiega końca unijny projekt Miasta Białystok, którego celem było utworzenie w Białymstoku nowego kierunku „operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych”. Mimo trudności spowodowanych pandemią, projekt zakończył się sukcesem, a kolejne klasy patronackie będą kształcić fachowców w deficytowym zawodzie.

Nowy kierunek to pomysł dyrekcji Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 i firmy KAN, producenta instalacji wodnych i grzewczych, który zwrócił uwagę na problem braku fachowców na rynku pracy w branży przetwórstwa tworzyw sztucznych. Wspólna inicjatywa nauki i biznesu spotkała się z poparciem Miasta Białystok – tak powstał unijny projekt „Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 – Szkoła inteligentnych specjalizacji”. Po trzech latach nauki klasa patronacka, utworzona w ramach projektu, kończy w grudniu zajęcia praktyczne w halach KAN; będą je kontynuowali uczniowie kolejnych klas. Zajęcia te prowadzone są przez oddelegowanych technologów firmy.

Nauka jak praca

- W halach uczniowie mogą uczestniczyć w procesach uruchamiania, prowadzenia i zatrzymania produkcji. Na każdym z etapów zdarzają się jakieś problemy i praktykanci mogli uczestniczyć w ich rozwiazywaniu lub szukaniu rozwiązań – mówią przedstawiciele KAN. – Ważna jest też możliwość pracy z wykorzystaniem najnowocześniejszego parku maszynowego i obserwacja sposobów wdrażania nowych rozwiązań, zwiększających wydajność zakładu.

 

Również uczniowie widzą zalety praktyk u pracodawcy:

- Bardzo cenimy sobie, że - poza nauką w szkolnych warsztatach - możemy uczyć się zawodu również od doświadczonych operatorów. Majstrowie z KAN są bardzo pomocni – odpowiadają na wszystkie nasze pytania. Po zakończonej szkole I stopnia chciałbym kontynuować naukę i podjąć pracę w KAN – mówi Bartłomiej Stefanowicz z III klasy branżowej szkoły I st., a jego kolega Krzysztof Rzędzian dodaje:

- Super, że możemy na co dzień pracować w szkolnych warsztatach przy maszynach, dzięki czemu znamy je od podszewki. Wiadomo, że w firmie maszyny są większe, czasem trzeba zmienić jakieś oprogramowanie, ale mając podstawę przy małej maszynie – praca z dużą nie będzie już taka trudna.

Jak podkreśla Wiesław Kalinowski, kierownik kształcenia praktycznego w ZSZ nr 2. - znaczenie takich zajęć, prowadzonych w prawdziwych warunkach u pracodawcy, jest nie do przecenienia.

- To pokazuje, jak bardzo w tej zawodowej edukacji element tzw. kształcenia dualnego (łączącego teorię z praktyką) potrzebny jest dla wszystkich – uczniów, szkoły i zakładu pracy – mówi.  - Dzięki takim zajęciom praktycznymi uczniowie bezproblemowo odnajdą się w przyszłości w nowym miejscu pracy.  

Teraz uczniowie III klasy będą przygotowywać się do egzaminu zawodowego, do którego przystąpią pod koniec tego roku szkolnego.

Profesjonalne pracownie

W listopadzie w szkole oficjalnie otwarto nowoczesne pracownie tworzyw sztucznych i automatyki, powstałe w ramach projektu. Dzięki funduszom unijnym przeprowadzono prace remontowe i wyposażono pracownie w nowoczesny sprzęt: wtryskarki, wytłaczarki, zgrzewarki oraz spawarki do produkcji tworzyw sztucznych. Natomiast pracownia automatyki wzbogaciła się o narzędzia niezbędne do prowadzenia zajęć praktycznych z zakresu automatyki przemysłowej, mechatroniki i robotyki. Firma KAN wyposażyła pracownię i salę lekcyjną w pomoce naukowe w postaci tablic, które zawierają informacje o rodzajach tworzyw, budowie wtryskarki i wytłaczarki itp.; dostarczyła też formę wtryskową, by młodzież mogła uczyć się na niej poprawnej konserwacji narzędzi.

Kuźnia fachowców

Trzy lata funkcjonowania projektu podsumował podczas uroczystości otwarcia pracowni, dyrektor ds. rozwoju biznesu KAN, Sławomir Kościuczuk:

-Wspólnym wysiłkiem – firmy KAN, jako patrona klasy, szkoły i uczniów - jesteśmy coraz bliżej celu, którym jest wykształcenie fachowców w jednym z najbardziej pożądanych zawodów na podlaskim rynku pracy. Dzięki nowoczesnym pracowniom pozyskiwanie wiedzy na profesjonalnych maszynach będzie motywacją i inspiracją dla wszystkich uczniów do zgłębiania tajników tego zawodu. KAN natomiast, w swojej nowoczesnej fabryce, wyposażonej w najnowsze maszyny i linie technologiczne, oferuje jeszcze dalej idącą możliwość poznawania przetwórstwa tworzyw sztucznych - mam na myśli specjalną grupę technicznych tworzyw sztucznych, których jesteśmy jedynym przetwórcą w Polsce i jednym z kilku w Europie. Liczymy na to, że sytuacja pandemiczna pozwoli na kontynuację praktycznej nauki w halach produkcyjnych KAN i profesjonalne przygotowanie przyszłych absolwentów do egzaminu praktycznego – powiedział przedstawiciel spółki.

Zainteresowani nauką na kierunku „Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych” mogą wziąć udział w rekrutacji, która ruszy wiosna. Absolwenci klasy po trzyletnim okresie nauki mają zapewnione miejsca pracy w firmie KAN, mogą też kontynuować edukację w 2-letniej branżowej szkole II stopnia, podnosząc swe kwalifikacje do poziomu technikum i dalsze wykształcenie wyższe na studiach technicznych.

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Osoby z niepełnosprawnościami na rynku pracy Biuro prasowe
2024-05-16 | 11:10

Osoby z niepełnosprawnościami na rynku pracy

Sytuacja osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy nada nie jest dobra. Podobnie wygląda sytuacja dostępnością do ochrony zdrowia, kultury czy transportu. Mieniony tydzień w Sejmie
Praca Polski rynek pracy potrzebuje wielokulturowości
2024-05-09 | 15:08

Polski rynek pracy potrzebuje wielokulturowości

Legalność pobytu obywateli Ukrainy w Polsce ma zostać przedłużona do 30 września 2025 roku. Jednak zdaniem ekspertów to za mało, aby powstrzymać odpływ pracowników z naszego
Praca Olivia Quest - znacznie więcej niż gra integrująca społeczność
2024-05-09 | 12:00

Olivia Quest - znacznie więcej niż gra integrująca społeczność

Budowa aktywnej społeczności wciąż spędza sen z powiek operatorom centrów biurowych, tymczasem nieszablonowe i konsekwentnie realizowane działania prowadzą do sukcesu. Właśnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.