Nowy start - czy pandemia jest szansą dla młodych Polek?
Pandemia to czas, który zmienił życie codzienne i zawodowe wielu Polek, ale również ich nawyki. Kobiety nie mogą doczekać się przede wszystkim… normalności – tak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą IQS na zlecenie Promedica24. Okazuje się, że obecnie Polki częściej niż wcześniej przygotowują posiłki w domach, ograniczają wydatki i mają więcej czasu dla bliskich. Chętnie szukają również możliwości zatrudnienia i deklarują chęć wyjazdu do pracy sezonowej bądź tymczasowej.
Zmiany w domu i w pracy
Jak pokazują wyniki badania, pandemia ma największy wpływ na najmłodsze Polki. W grupie wiekowej 25-34 lata aż 80% kobiet częściej niż wcześniej gotuje posiłki, 70% ma więcej czasu dla bliskich, a dwie na trzy kobiety znajdują zdecydowanie więcej czasu dla siebie. Polki stały się również bardziej oszczędne (53%) oraz lepiej zorganizowane (55%). Co ciekawe, kobiety deklarują, że pandemia nie ma większego wpływu na ich związki – nie są ani zmęczone, ani podekscytowane możliwością spędzania większej ilości czasu z partnerami. W dobie pandemii zmieniło się jednak nie tylko życie codzienne kobiet – podejście Polek uległo zmianie również pod względem zawodowym. Aż 44% zapytanych w wieku 24-35 lat oraz 37% w wieku 35-44 lata, deklaruje, iż mimo posiadania pracy, wyraża chęć jej zmiany. To właśnie w najmłodszej grupie wiekowej Polki są bardziej otwarte na zatrudnienie – 36% najmłodszych kobiet byłaby gotowa podjąć sezonową pracę poza Polską, 34% pracę tymczasową lub na okresowym kontrakcie, a 31% stałą.
- Przeprowadzone przez nas badanie pokazało, że zarówno w warstwie ekonomicznej, jak i w życiu codziennym, pandemia dotyka przede wszystkim najmłodsze Polki. Wyjazd do pracy poza Polską może stanowić dla kobiet pewną formę odskoczni, jak również przynieść wymierne korzyści materialne – podkreśla Marta Rybicka, Business Unit Director, Grupa IQS.
W niektórych branżach pracy nie brakuje
Wiele państw europejskich zmaga się obecnie z problemem, jakim jest starzejące się społeczeństwo. Tylko w Polsce, jak informuje Główny Urząd Statystyczny, w ciągu najbliższych 30 lat odsetek osób starszych w Polsce będzie rósł i wyniesie niemal 13,7 mln, a więc ponad 40% ogółu społeczeństwa[1]. Skutki szybkiego starzenia się społeczeństwa już dziś widzimy w bogatych krajach zachodu, takich jak choćby Niemcy czy Holandia. W Niemczech odsetek osób starszych po 65 roku życia, wynosi 17,5 miliona osób i liczba ta będzie rosnąć[2]. Jednym ze skutków starzejącego się społeczeństwa jest niedostateczna liczba pracowników branży opiekuńczej. Dynamicznie rośnie też popyt w branży zdrowotnej.
- Mimo pandemii oraz związanego z nią „lockdownu”, dla wielu Polek obecny czas może stanowić ogromną szansę na rozwój zawodowy. Kobiety, które straciły dotychczasową pracę lub uświadomiły sobie, że niekoniecznie odnajdują się w tej, którą udało im się utrzymać, mogą pomyśleć o przebranżowieniu się i „nowym starcie” w życiu zawodowym. Praca w opiece senioralnej pozwala nabrać cennego doświadczenia oraz wiąże się z nauką języka, co daje pracownikowi przewagę konkurencyjną na przyszłość – mówi Agnieszka Niedziela, Dyrektor Marketingu w Promedica24.
Jak się okazuje, nie dla wszystkich młodych kobiet wyjazd do pracy poza Polską byłby nowym doświadczeniem. 28% procent Polek w wieku 25-34 lat co najmniej raz w życiu wyjechało za granicę do pracy sezonowej, a w przypadku pracy na kontrakcie oraz pracy stałej odsetek ten wynosi 13%.
[1] https://www.portalsamorzadowy.pl/polityka-i-spoleczenstwo/polsce-ubywa-mieszkancow-ale-przybywa-seniorow-gus-wskazuje-ze-ten-proces-sie-nasili,152790.html
[2] https://de.statista.com/themen/172/senioren/

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.