Ochrona danych osobowych a stosunki pracy
Ochrona danych osobowych w ostatnich latach nabrała znacznie większego znaczenia, również wskutek unijnego rozporządzenia RODO. Można wręcz powiedzieć, że świadomość pracowników w relacjach z pracodawcami znacznie wzrosła, co z kolei przekłada się na wyższy poziom ochrony danych osobowych w stosunkach pracy. Każda bowiem strona stosunku pracy jest niejako wyczulona a zarazem ostrożna w pozyskiwaniu danych osobowych (pracodawca), czy też ich udostępnianiu (pracownik). W tym kontekście warto zwrócić uwagę na jeden z aspektów przetwarzania danych osobowych na etapie procesu rekrutacji i zatrudnienia.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 221 Kodeksu pracy), na etapie rekrutacji, potencjalny pracodawca może żądać od kandydata do pracy podania jedynie kilku danych osobowych, takich jak: imię i nazwisko, data urodzenia, dane kontaktowe. Z kolei od pracownika pracodawca może żądać dalszych danych: numeru PESEL, adresu zamieszkania, danych osobowych dzieci pracownika (np. w zakresie zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego). Ustawodawca nie rozróżnia natomiast etapu pośredniego, tj. etapu gdy dany kandydat został już wybrany na etapie rekrutacji, przy czym jeszcze nie doszło do zawarcia umowy o pracę i w ten sposób nabycia statusu pracownika. W praktyce natomiast, przynajmniej z punktu widzenia działu HR, już na tym etapie często istnieje potrzeba przekazania przez pracownika dodatkowych danych, umożliwiających chociażby zgłoszenie pracownika do ZUS (czy też członków rodziny pracownika do ubezpieczenia zdrowotnego), bez konieczności zbierania tych danych już po podpisaniu umowy o pracę. Procesy kadrowe są często budowane w taki sposób, że jeszcze na etapie przed podpisaniem umowy o pracę, dana osoba wypełnia szereg dokumentów kadrowych.
Stąd też, aby ułatwić pracę działów HR, warta rozważenia jest propozycja modyfikacji wskazanych wyżej postanowień Kodeksu pracy, tak aby umożliwić bez żadnych wątpliwości, zbieranie niezbędnych danych do wprowadzenia pracownika do organizacji danego pracodawcy jeszcze na etapie przed popisaniem umowy o pracę.
Autor: Tomasz Czerkies, radca prawny w ADP Polska

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.