Ojciec – żywiciel rodziny. Czy Polacy są gotowi na przełamanie tego stereotypu?
Triple PR
Jaktorowska 5
01-202 Warszawa
weronika.madejska|triplepr.pl| |weronika.madejska|triplepr.pl
534 931 911
triplepr.pl
85% pracujących rodziców popiera 9-tygodniowe urlopy rodzicielskie dla ojców.[1] Podział obowiązków między pracującymi opiekunami w pierwszych latach życia dziecka wciąż stanowi jednak wyzwanie. Choć wielu mężczyzn chętnie korzysta z urlopów ojcowskich, dłuższy urlop rodzicielski wciąż wydaje się być stereotypowo „zarezerwowany” dla matek. Wprowadzenie nowych przepisów, ułatwiających ojcom podjęcie decyzji o urlopie, to sprawdzian nie tylko dla par, ale także dla pracodawców.
Według analiz fundacji Share the Care w 2021 roku z dwutygodniowego urlopu ojcowskiego skorzystała ponad połowa uprawnionych do tego mężczyzn. Jednak, jak wynika z danych ZUS, po urlop rodzicielski sięgnął w tym czasie tylko co setny ojciec. Zmiany w prawie pracy związane z implementacją dyrektywy unijnej work-life balance przyniosły nowe możliwości dla obojga rodziców. Spośród czynników warunkujących podjęcie decyzji o urlopie 53% mężczyźn wskazuje jednak na nieprzychylność pracodawców. Czy wprowadzenie udogodnień dla pracujących opiekunów przyczyni się do przełamania stereotypów dotyczących płci?
Założenia w praktyce
Wraz ze zmianą art. 1821a § 1 Kodeksu pracy, każdy z opiekunów otrzymuje indywidualne prawo do dziewięciu tygodni urlopu, których nie będzie mógł przenieść na drugiego z rodziców. Cele dyrektywy wyznaczone do roku 2023 to m.in. zmniejszenie o połowę dysproporcji zatrudnienia kobiet w stosunku do mężczyzn, zwiększenie do 78% poziomu aktywności zawodowej populacji w wieku 20 do 64 lat oraz zapewnienie lepszego poziomu świadczenia edukacji i opieki nad najmłodszymi. Nowe regulacje mają kluczowe znaczenie dla wzrostu aktywnego udziału kobiet na rynku pracy. W praktyce ważnym czynnikiem, pomagającym podjąć decyzję o przerwie w aktywności zawodowej, jest jednak ten dotyczący wysokości świadczenia, przysługującego drugiemu rodzicowi w okresie opieki nad dzieckiem. Zgodnie z nowymi regulacjami, podczas dodatkowego urlopu rodzicielskiego zasiłek będzie wynosił 70% wynagrodzenia pracownika.
- Różnice w wysokości wynagradzania kobiet i mężczyzn można zauważyć w zestawieniu ZUS - stawka dzienna zasiłku wykorzystywanego przez matki jest znacznie niższa niż stawka urlopu ojcowskiego. Jednocześnie na urlop rodzicielski zwany często „urlopem tacierzyńskim" decydują się nieliczni. Są to zwykle osoby zamożne, które nie mają obaw dotyczących kondycji finansowej swojej rodziny w tym okresie, nawet gdy ten będzie niskopłatny – komentuje Małgorzata Parzych, Senior Personnel Administration & Legalization Specialist w Grafton Recruitment
Nie tylko chęci – niewidzialne bariery
Mimo wciąż pokutujących w Polsce stereotypów dotyczących płci zbędna wydaje się konieczność podkreślania wpływu zaangażowania obojga rodziców na rozwój dziecka. Jak wynika z raportu STATO’20 I STATO’21 wyzwanie, jakie stanowiły obostrzenia pandemiczne i towarzysząca im kwarantanna, pozytywnie wpłynęły na budowanie relacji ojciec - dziecko. Badani mężczyźni wskazują na silniejsze więzi i lepsze zrozumienie w rodzinach. Entuzjazm i deklarowane chęci do dzielenia się opieką nie wystarczą. Na podjęcie decyzji o urlopie rodzicielskim wpływa szereg barier, w tym finansowe i mentalne. Jak wynika z badania Pracuj.pl, 53% pracujących ojców uważa, że wzięcie przez nich urlopu rodzicielskiego mogłoby być źle ocenione przez pracodawcę. Wśród innych czynników branych pod uwagę ojcowie wymieniają wpływ przerwy na karierę zawodową, brak oczekiwań partnerki, by odciążyć ją w opiece nad dzieckiem, negatywne opinie o ojcach korzystających z urlopu czy brak podejmowania urlopów rodzicielskich przez innych ojców w miejscu pracy.
Wspólna sprawa – urlopy rodzicielskie a miejsce pracy
Regulacje wynikające z dyrektywy to sprawdzian nie tylko dla par, ale także pracodawców. Ułatwienie ojcom korzystania z urlopu rodzicielskiego i wydłużenie go o dodatkowe dziewięć tygodni stanowi obecnie wyzwanie. Jak wynika z przeprowadzonych badań, postawa właścicieli firm może mieć niebagatelne znaczenie w podejmowaniu decyzji o dzieleniu się opieką. Od pracodawców zależy, czy będą wspierać ojców, oferując im dodatkowo benefit w postaci możliwości pracy zdalnej, elastycznych godzin i dofinansowania do 70% pensji w trakcie urlopu. Według ankiety przeprowadzonej przez amerykańską firmę konsultingową KBI, zachęcanie mężczyzn do korzystania z urlopów rodzicielskich wpływa korzystnie na zwiększenie wydajności i motywacji pracowników. Respondenci podkreślali nie tylko poczucie bezpieczeństwa i satysfakcję z wykonywanej pracy, ale także lepszą identyfikację z organizacją i jej celami.
- Pracodawcy muszą spojrzeć na urlopy rodzicielskie z innej perspektywy. Warto zastanowić się nad wartościami, jakie ojcowie mogą wnieść do zespołu. Ojciec-pracownik nie boi się wyzwań, może świetnie radzić sobie w rozwiązywaniu konfliktów i problemów w miejscu pracy. Regulacje płynące z implementacji dyrektywy to także szansa na budowanie wizerunku firmy, która kibicuje mężczyznom. – komentuje Małgorzata Parzych, Senior Personnel Administration & Legalization Specialist w Grafton Recruitment.
Wprowadzenie urlopów rodzicielskich niesie ze sobą korzyści dla całego społeczeństwa. Biorąc pod uwagę niski wskaźnik urodzeń zagrażający kondycji gospodarki, zapewnienie stabilności młodym rodzicom powinno stanowić obecnie priorytet. Choć postrzeganie roli ojca zmieniło się na przestrzeni ostatniej dekady, na drodze do wyrównywania szans wciąż stoją niewidzialne bariery. Nowe regulacje stanowią ważny krok. Na pozytywne skutki dyrektywy musimy jednak jeszcze poczekać.
[1] Badanie „Pracujący rodzice o nowych urlopach rodzicielskich” przeprowadzone w październiku 2022 roku przez ARC Rynek i opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl.
Grafton Recruitment to międzynarodowa firma rekrutacyjna działająca od 1982 roku, specjalizująca się w rekrutacjach na stanowiska specjalistyczne, kierownicze średniego i wyższego szczebla. Poprzez sieć lokalnych oddziałów w największych polskich miastach wspiera firmy i kandydatów w rekrutacjach w obszarze pracy stałej i tymczasowej, outsourcingu, IT contractingu i RPO. Wachlarz usług dopełnia doradztwo inwestycyjne i doradztwo HR, analizy i raporty rynkowe. Grafton Recruitment jest też wyłącznym dostawcą narzędzi Thomas International w Polsce. Od 2018 roku jest częścią Gi Group Holding, międzynarodowej agencji pracy należącej do czołówki światowych liderów branży rozwiązań rekrutacyjnych. Grupa posiada biura w 57 krajach w Europie, Azji, Afryce i Amerykach. Więcej: www.grafton.pl.
KONTAKT DLA MEDIÓW:
Dorota Zawadzka, Communication Manager, rzecznik prasowy Gi Group Holding w Polsce
e-mail: dorota.zawadzka@gigroup.com tel. + 48 724 870 909
Castorama wspiera różnorodność: Praktyki wspomagane dla osób z niepełnosprawnośc
Złoty czas dla fachowców, nie tylko ze względu na rosnące wynagrodzenia
Pracodawco - nie bądź Grinchem!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.