Komunikaty PR

Optyka jest kobietą - raport "Rosnąca siła kobiet w biznesie"

2022-01-28  |  13:00
Biuro prasowe

Kobiety na stanowiskach kierowniczych w branży optycznej – co sprawia, że rosną w siłę i realizują się doskonale zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym? Czy w XXI wieku nadal mierzą się ze stereotypami w pracy? Na te i inne pytania odpowiada opublikowany przez Bigram i THINKTANK raport „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy”, którego Partnerami są firmy Essilor Polonia, JZO, JAI KUDO oraz Erbud.

Polskie optyczki odważnie sięgają po swoje. Są wykształcone, ambitne i doskonale adaptują się do zmian. Dysponują wachlarzem cech, które predysponują je do efektywnego zarządzania projektami zarówno w pracy, jak i w domu. I – jak wynika ze zrealizowanego przez CubeResearch badania[1] – nie jest to zdanie odosobnione. 94 proc. badanych przyznało, że rola kobiet na rynku pracy w branży optycznej rośnie. Coraz częściej docenia się ich kompetencje i kwalifikacje do pełnionych stanowisk. Współczesne firmy wiedzą, że udział kobiet w zarządzaniu przedsiębiorstwem przynosi im wymierne korzyści. Zdaniem ankietowanych, o rosnącej sile kobiet w biznesie świadczą przede wszystkim ich wysokie kwalifikacje (94 proc.), odwaga do otwarcia własnego biznesu (81 proc.) oraz przemiany społeczne i walka ze stereotypami (72 proc.).

Kobiety w optyce rosną w siłę – są wykształcone i chcą się rozwijać

Solidne wykształcenie, empatia, odpowiedzialność i elastyczność – to cechy, które kobiety zazwyczaj wnoszą do firm. Badania pokazują, że osoby o takich cechach – bez względu na płeć – podejmują skuteczniejsze decyzje i są bardziej odporne na zawirowania dzisiejszego świata. Nie dziwi zatem fakt, że wyższe stanowiska w firmach optycznych piastuje aż 61 proc. kobiet. Za najistotniejsze czynniki decydujące o osiąganiu sukcesów biznesowych przez kobiety ankietowani uznali: doświadczenie (76 proc.), umiejętność adaptacji do zmian (68 proc.) oraz wykształcenie (62 proc.). Równie istotne okazały się także: proaktywne zdobywanie nowych kompetencji (56 proc.) oraz umiejętność do podejmowania ryzyka (56 proc.). Kobiety w dzisiejszych czasach aktywniej i odważniej inwestują we własny rozwój, zarówno w zakresie wyksztalcenia formalnego, jak i poprzez dodatkowe szkolenia oraz kursy. To znacznie zwiększa ich szanse na rynku pracy.  

Kobiety są doskonale merytorycznie przygotowane. Nie trzymają się kurczowo utartych schematów, odważnie się przekwalifikowują i przebranżawiają. Robią to wszystko, pracując często na dwóch lub więcej etatach – łączą niełatwe zarządzanie firmą z równie niełatwym zarządzaniem mikroprzedsiębiorstwami, jakimi są ich domy. Wierzę, że pomimo przeciwności i stereotypów, z którymi jednak w dalszym ciągu przychodzi im się mierzyć na polu zawodowym, ich pozycja w kolejnych latach będzie się umacniała, a tych barier będzie coraz mniej. Kiedy patrzę na to, jak wiele w ciągu ostatnich lat osiągnęły kobiety w branży optycznej, czuję dumę. I tej dumy z własnych dokonań życzę wszystkim paniom – komentuje Adam Mamok, Prezes Grupy Essilor Polska, Litwa, Łotwa i Estonia

Kobiety w optyce a pandemia

Ostatnie dwa lata pokazały, że kobiety w branży optycznej potrafią skutecznie stawiać czoła zmianom i nowym wyzwaniom. Co więcej, niezwykle efektywnie wykorzystały – i w dalszym ciągu wykorzystują – czas pandemii na rozwój zawodowy. Poszukują nowych możliwości zawodowych i podnoszą swoje kwalifikacje w zakresie kompetencji cyfrowych. Wiedzą, jak ważne w biznesie optycznym są działania proaktywne i takie, które odpowiadają wymogom i dynamice rynku. 

Jeśli ktokolwiek myślał, że zarządzanie kryzysem jest domeną mężczyzn, powinien spojrzeć na to, jak kobiety radzą sobie w obliczu pandemii. Jak pokazują wyniki badań, idzie im doskonale. Szkolą się, rozwijają, poszerzają horyzonty, odkrywają swoje silne strony. Czas zaoszczędzony na dojazdy do pracy wykorzystują na kursy online i poszukiwanie możliwości rozwoju zawodowego. Prawie połowa objętych badaniem kobiet w ostatnich dwóch latach rozwinęła swoje kompetencje w posługiwaniu się mediami społecznościowymi, a niemal dwie piąte w obszarze cyfrowym. To fantastyczny wynik, który pokazuje, że kobiety idą z duchem czasów. Życzę nam wszystkim, abyśmy nie bały się sięgać po swoje marzenia. Byśmy nigdy nie dały sobie wmówić, że nie jesteśmy w stanie czegoś zrobić czy osiągnąć, bo jesteśmy kobietami. Byśmy w końcu nie musiały analizować, jakie stanowisko możemy zająć w biznesie, a  to, że w  nim jesteśmy, było sprawą oczywistą – dodaje Justyna Musiałowska-Skrzypek, Dyrektor Marketingu Grupy Essilor Polska, Litwa, Łotwa, Estonia.

Jest dobrze, ale może być jeszcze lepiej

Mimo że prawo daje wszystkim równą pozycję na rynku pracy, a praktyka społeczna powoli odchodzi od podziałów na płeć w kontekście kompetencji i aktywności zawodowej, w wielu przypadkach kobiety nadal odczuwają dodatkowe bariery. Okazuje się, że utrwalone przez setki lat stereotypy w dalszym ciągu mają się świetnie, a różnice w płacach kobiet i mężczyzn – pomimo konsekwentnej polityki Unii Europejskiej w celu ich wyrównywania – nadal są widoczne. Dodatkowo, większość obowiązków związanych z funkcjonowaniem rodziny w dalszym ciągu częściej spoczywa na barkach kobiet, co powoduje, że pracują na dwa etaty – w pracy i w domu. Zdecydowana większość respondentów (71 proc.), jako czynnik utrudniający awans kobiet, wskazała właśnie stereotypy i społeczne przyzwyczajenie do tego, że to mężczyźni zajmują wysokie stanowiska w hierarchii zawodowej. I chociaż rewolucja myślowa dzieje się na naszych oczach i wszystko zmierza w dobrym kierunku, to jest to proces powolny, zatem w tej kwestii nadal jest wiele do zrobienia.

Raport „Rosnąca siła kobiet – kobiety na rynku pracy” zrealizowano przez CubeResearch na zlecenie Bigram i THINKTANK. Partnerami badania są firmy: Essilor Polonia, JZO, JAI KUDO oraz ERBUD. Patronat medialny nad raportem objął dziennik „Rzeczpospolita”.

 


[1] Badanie „Rosnąca Siła Kobiet – Kobiety na Rynku Pracy”; CubeResearch na zlecenie Bigram i THINKTANK; n=204; Ki M; CATI i CAWI; grudzień 2021 r.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.