Komunikaty PR

Owocowe czwartki i MultiSport to dziś za mało. Jak przyciągnąć pracownika?

2023-02-15  |  14:00
Biuro prasowe

Pandemia, wojna i inflacja zmieniły niemal wszystko. Pracujemy z innych miejsc, korzystamy z nowych narzędzi, działamy na najwyższych obrotach, a dziś liczymy także każdą złotówkę. Z tych trudności niejednokrotnie rodzi się frustracja. Świadomi swoich praw, a także konkurencyjnych warunków pracownicy mają mniejsze opory, by oczekiwać więcej czy zmieniać firmy, gdy te staną się niewystarczające. Chcemy też widzieć sens naszej pracy, więc szukamy miejsc, gdzie nie tylko będziemy mieli okazję zarobić, ale również realizować swoje pasje. Wielu pracodawców, chcąc utrzymać zespół, zapewnia swoim pracownikom wsparcie czy dodatkowe benefity. Czy one wystarczą do zbudowania lojalności?

Dobrostan pracownika na liście priorytetów

Nie tylko fizyczny, ale i psychiczny dobrostan pracownika stał się ważnym celem liderów w wielu organizacjach. Jak się okazuje, w 2022 roku aż 31% pracowników sięgnęło po pomoc w wyniku stresu, wypalenia zawodowego i innych problemów psychicznych, przy czym odsetek był znacznie wyższy wśród osób młodszych – 53% pokolenia Z i 47% milenialsów (MetLife’s 20th Annual U.S. Employee Benefit Trends Study 2022). Z tego względu w wielu organizacjach wsparcie psychologiczne pracownika staje się standardem, a korzystanie z niego normalnością. Firmy mają także wiele sposobów, by zadbać o swoich pracowników. Coraz częściej słyszy się o masażystach, którzy zapewniają chwilę relaksu pracownikom biurowym. Do tego dofinansowanie kart MultiSport, zachęcających zespół do aktywności fizycznej, zapewnienie prywatnej opieki medycznej, by skrócić czas oczekiwania na specjalistę czy krótsza praca w piątki, wydłużająca weekendy. Mimo to, migracja pracowników nawet w firmach oferujących bardzo szeroki pakiet benefitów, wciąż bywa zaskakująco duża. Co jeszcze możemy dać pracownikom, by utrzymać ich w murach firm?

Kultura doceniania

Gdy benefity przestają być wystarczające, a o premii możemy pomarzyć, managerowie niejednokrotnie zwracają się ku zacieśnianiu relacji w zespole i lepszym zarządzaniu komunikacją wewnętrzną. Jak się okazuje, miękka strona biznesu, czyli empatia, wsparcie i docenianie, mogą być kluczowe w utrzymaniu pracownika w zespole.

Badania Instytutu Saratoga pokazują, że 89% menedżerów sądzi, że ich pracownicy odchodzą dla lepszych pieniędzy. Tymczasem analogiczne badania przeprowadzone na pracownikach wskazują, że ze względów finansowych odchodzi zaledwie 12% z nich. Aż 88% to inne przyczyny, tj. powody natury psychologicznej: niespełnione oczekiwania, słaby coaching i informacja zwrotna, małe szanse na rozwój i awans oraz poczucie niedocenienia (Julia Bojanowska w „EB Book 2023”).

Co możemy zrobić, by w większym stopniu doceniać pracowników, a tym samym wspierać relacje międzyludzkie? Specjaliści wskazują co najmniej kilka elementów, które warto wdrożyć w swoich organizacjach. Wśród nich:

  • wyrażanie wdzięczności ze współpracy, podziękowania za wspólnie przeprowadzone projekty czy kampanie;

  • pochwały za osiągane sukcesy;

  • drobne upominki i niespodzianki na szczególne okazje czy święta branżowe;

  • dzielenie się pozytywnymi informacjami, które docierają do firmy z zewnątrz;

  • spotkania zespołowe i wspólne burze mózgów przy apetycznych przekąskach;

  • cykliczne rozmowy indywidualne (np. kwartalne), gdy przez kilkadziesiąt minut koncentrujemy się wyłącznie na konkretnym pracowniku, ustalając jego cele na kolejne miesiące i podsumowując dokonania w minionych tygodniach.

Samodzielność budująca zaufanie

Koncepcją rodem z zarządzania, również często poruszaną w obszarze motywacji czy doceniania pracownika, jest empowerment. Na czym on polega? Jest to podejście mające na celu usamodzielnienie pracownika. Zapewnienie większego komfortu i samodzielności dodaje nie tylko poczucia odpowiedzialności, ale i świadczy o większej dozie zaufania pracodawcy w relacji ze swoim pracownikiem. W efekcie często rośnie nie tylko zadowolenie ale i zaangażowanie, które wzmacniają poczucie przywiązania do firmy oraz chęć pozostania w jej strukturach. Niewątpliwie jest to jednak trudne w miejscach, gdzie szef chce podejmować wszystkie decyzje osobiście, trzymając pieczę nad całą organizacją. Takich firm niestety wciąż nie brakuje.

Okazje do wdzięczności

Choć zawsze warto troszczyć się o swoich pracowników, motywować ich, ale i chwalić za osiągnięcia, w kalendarzu każdej firmy wskazać można szczególne momenty służące tym działaniom. Jednym z nich jest coraz popularniejszy Dzień Doceniania Pracownika (Employee Appreciation Day), który przypada w pierwszy piątek marca, w tym roku będzie to 3.03.2023 r. 

Na przestrzeni 25 lat współpracy z różnymi firmami w Polsce i na świecie, widzę, że mnóstwo zmieniło się w relacjach pracodawca-pracownik. Ci pierwsi coraz chętniej zaopatrują się zarówno w drobne jak i większe upominki dla swoich zespołów, doceniając w ten sposób ich zaangażowanie i pracę. Okazji w ciągu roku jest tak naprawdę mnóstwo, a wybór zależy od kultury czy zwyczajów panujących w danej organizacji. Firmy często celebrują swoje jubileusze, launche nowych produktów, udane kampanie czy też cykliczne święta jak Dzień Kobiet lub zbliżająca się Wielkanoc – komentuje Anna Garmada, CEO firmy SLODKIE produkującej brandowane słodycze firmowe.

W wielu środowiskach zadbanie o dobrostan pracowników sprawia, że są oni w większym stopniu zmotywowani. Wydaje się to szczególnie istotne w czasie trudności na rynku pracy, gdy o niejednego dobrego pracownika, będącego profesjonalistą w swoim fachu, powinniśmy prawdziwie zawalczyć.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Pracujący rodzic? O co tyle szumu… Biuro prasowe
2024-08-21 | 12:05

Pracujący rodzic? O co tyle szumu…

Pracujący rodzice to wbrew pozorom bardzo liczna grupa. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego można oszacować, że stanowią oni około 1/3 wszystkich pracujących
Praca Polacy w europejskiej czołówce pod względem czasu poświęcanego na opiekę nad bli
2024-08-20 | 12:34

Polacy w europejskiej czołówce pod względem czasu poświęcanego na opiekę nad bli

Blisko połowa pracujących Polaków doświadcza wypalenia zawodowego, a niemal 30 proc. czuje się przepracowanych. Jednocześnie po pracy średnio 2 godziny i 15 minut przeznaczają na
Praca 6 sposobów na bezstresowy powrót do pracy po urlopie
2024-08-20 | 09:45

6 sposobów na bezstresowy powrót do pracy po urlopie

70% Polaków w okresie od czerwca do sierpnia planowało urlop – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. Koniec wakacyjnego wyjazdu dla większości osób oznacza

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.