Komunikaty PR

Owocowe czwartki i MultiSport to dziś za mało. Jak przyciągnąć pracownika?

2023-02-15  |  14:00
Biuro prasowe

Pandemia, wojna i inflacja zmieniły niemal wszystko. Pracujemy z innych miejsc, korzystamy z nowych narzędzi, działamy na najwyższych obrotach, a dziś liczymy także każdą złotówkę. Z tych trudności niejednokrotnie rodzi się frustracja. Świadomi swoich praw, a także konkurencyjnych warunków pracownicy mają mniejsze opory, by oczekiwać więcej czy zmieniać firmy, gdy te staną się niewystarczające. Chcemy też widzieć sens naszej pracy, więc szukamy miejsc, gdzie nie tylko będziemy mieli okazję zarobić, ale również realizować swoje pasje. Wielu pracodawców, chcąc utrzymać zespół, zapewnia swoim pracownikom wsparcie czy dodatkowe benefity. Czy one wystarczą do zbudowania lojalności?

Dobrostan pracownika na liście priorytetów

Nie tylko fizyczny, ale i psychiczny dobrostan pracownika stał się ważnym celem liderów w wielu organizacjach. Jak się okazuje, w 2022 roku aż 31% pracowników sięgnęło po pomoc w wyniku stresu, wypalenia zawodowego i innych problemów psychicznych, przy czym odsetek był znacznie wyższy wśród osób młodszych – 53% pokolenia Z i 47% milenialsów (MetLife’s 20th Annual U.S. Employee Benefit Trends Study 2022). Z tego względu w wielu organizacjach wsparcie psychologiczne pracownika staje się standardem, a korzystanie z niego normalnością. Firmy mają także wiele sposobów, by zadbać o swoich pracowników. Coraz częściej słyszy się o masażystach, którzy zapewniają chwilę relaksu pracownikom biurowym. Do tego dofinansowanie kart MultiSport, zachęcających zespół do aktywności fizycznej, zapewnienie prywatnej opieki medycznej, by skrócić czas oczekiwania na specjalistę czy krótsza praca w piątki, wydłużająca weekendy. Mimo to, migracja pracowników nawet w firmach oferujących bardzo szeroki pakiet benefitów, wciąż bywa zaskakująco duża. Co jeszcze możemy dać pracownikom, by utrzymać ich w murach firm?

Kultura doceniania

Gdy benefity przestają być wystarczające, a o premii możemy pomarzyć, managerowie niejednokrotnie zwracają się ku zacieśnianiu relacji w zespole i lepszym zarządzaniu komunikacją wewnętrzną. Jak się okazuje, miękka strona biznesu, czyli empatia, wsparcie i docenianie, mogą być kluczowe w utrzymaniu pracownika w zespole.

Badania Instytutu Saratoga pokazują, że 89% menedżerów sądzi, że ich pracownicy odchodzą dla lepszych pieniędzy. Tymczasem analogiczne badania przeprowadzone na pracownikach wskazują, że ze względów finansowych odchodzi zaledwie 12% z nich. Aż 88% to inne przyczyny, tj. powody natury psychologicznej: niespełnione oczekiwania, słaby coaching i informacja zwrotna, małe szanse na rozwój i awans oraz poczucie niedocenienia (Julia Bojanowska w „EB Book 2023”).

Co możemy zrobić, by w większym stopniu doceniać pracowników, a tym samym wspierać relacje międzyludzkie? Specjaliści wskazują co najmniej kilka elementów, które warto wdrożyć w swoich organizacjach. Wśród nich:

  • wyrażanie wdzięczności ze współpracy, podziękowania za wspólnie przeprowadzone projekty czy kampanie;

  • pochwały za osiągane sukcesy;

  • drobne upominki i niespodzianki na szczególne okazje czy święta branżowe;

  • dzielenie się pozytywnymi informacjami, które docierają do firmy z zewnątrz;

  • spotkania zespołowe i wspólne burze mózgów przy apetycznych przekąskach;

  • cykliczne rozmowy indywidualne (np. kwartalne), gdy przez kilkadziesiąt minut koncentrujemy się wyłącznie na konkretnym pracowniku, ustalając jego cele na kolejne miesiące i podsumowując dokonania w minionych tygodniach.

Samodzielność budująca zaufanie

Koncepcją rodem z zarządzania, również często poruszaną w obszarze motywacji czy doceniania pracownika, jest empowerment. Na czym on polega? Jest to podejście mające na celu usamodzielnienie pracownika. Zapewnienie większego komfortu i samodzielności dodaje nie tylko poczucia odpowiedzialności, ale i świadczy o większej dozie zaufania pracodawcy w relacji ze swoim pracownikiem. W efekcie często rośnie nie tylko zadowolenie ale i zaangażowanie, które wzmacniają poczucie przywiązania do firmy oraz chęć pozostania w jej strukturach. Niewątpliwie jest to jednak trudne w miejscach, gdzie szef chce podejmować wszystkie decyzje osobiście, trzymając pieczę nad całą organizacją. Takich firm niestety wciąż nie brakuje.

Okazje do wdzięczności

Choć zawsze warto troszczyć się o swoich pracowników, motywować ich, ale i chwalić za osiągnięcia, w kalendarzu każdej firmy wskazać można szczególne momenty służące tym działaniom. Jednym z nich jest coraz popularniejszy Dzień Doceniania Pracownika (Employee Appreciation Day), który przypada w pierwszy piątek marca, w tym roku będzie to 3.03.2023 r. 

Na przestrzeni 25 lat współpracy z różnymi firmami w Polsce i na świecie, widzę, że mnóstwo zmieniło się w relacjach pracodawca-pracownik. Ci pierwsi coraz chętniej zaopatrują się zarówno w drobne jak i większe upominki dla swoich zespołów, doceniając w ten sposób ich zaangażowanie i pracę. Okazji w ciągu roku jest tak naprawdę mnóstwo, a wybór zależy od kultury czy zwyczajów panujących w danej organizacji. Firmy często celebrują swoje jubileusze, launche nowych produktów, udane kampanie czy też cykliczne święta jak Dzień Kobiet lub zbliżająca się Wielkanoc – komentuje Anna Garmada, CEO firmy SLODKIE produkującej brandowane słodycze firmowe.

W wielu środowiskach zadbanie o dobrostan pracowników sprawia, że są oni w większym stopniu zmotywowani. Wydaje się to szczególnie istotne w czasie trudności na rynku pracy, gdy o niejednego dobrego pracownika, będącego profesjonalistą w swoim fachu, powinniśmy prawdziwie zawalczyć.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Capital.com
2025-07-30 | 16:00

Capital.com z tytułem najlepszego pracodawcy 2025 r. w Wielkiej Brytanii, Bułgarii i Polsce

Capital.com, dynamicznie rozwijająca się firma na rynku fintech, otrzymała tytuł najlepszego pracodawcy 2025 r. (2025 Top Employer) w Wielkiej Brytanii, Bułgarii i Polsce.
Praca Spawacz, elektryk, księgowy czy specjalista DevOps i Cloud – kogo brakuje do pracy? Regiony i stawki
2025-07-29 | 05:00

Spawacz, elektryk, księgowy czy specjalista DevOps i Cloud – kogo brakuje do pracy? Regiony i stawki

Największym wyzwaniem rynku pracy w 2025 roku jest brak ludzi – nie technologii. Pracodawcy mierzą się z deficytem kompetencji i potrzebą elastyczności,
Praca Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej
2025-07-08 | 06:00

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej

W dobie rosnących wymagań jakościowych w przemyśle lotniczym, szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100 staje się nie tylko atutem, ale wręcz

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.