Komunikaty PR

Pandemia katalizatorem zmian dla Polaków?

2021-07-30  |  12:00
Biuro prasowe

Zawirowania na rynku pracy wywołane pandemią odbiły się na życiu prywatnym wielu pracowników. Co drugi Polak (49 proc.) rozważał w trakcie ostatniego roku zmianę pracodawcy, a co piąty przyznaje (21 proc.), że z powodu pandemii jego wynagrodzenie zostało obniżone – wynika z najnowszego badania ADP „People at Work 2021: A Global Workforce View”.

Pandemia w znacznym stopniu przewartościowała życie pracowników oraz ich podejście do pracy. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2021: A Global Workforce View”, co drugi Polak (49 proc.) rozważa zmianę pracodawcy. W porównaniu z Europą polscy pracownicy są zdecydowanymi zwolennikami zmian (Polska: 49 proc. vs średnia europejska: 44 proc.). Co ciekawe, częściej o nowej pracy myślą kobiety (54 proc.) niż mężczyźni (50 proc.) oraz pracownicy pokolenia Z (60 proc.). Według raportu ADP, Polacy nie są przywiązani do swojego miejsca zatrudnienia. Zaledwie co czwarty ankietowany (26 proc.) przyznaje, że w ciągu następnych 2-5 lat zamierza pozostać w obecnej firmie.

Mimo pandemii, w Polsce wciąż mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Rekordowo niskie bezrobocie sprawia, że osoby szukające pracy wybierają firmy, w których mają większe szanse na rozwój, a także wyższą pensję. Wśród pracowników na całym świecie można jednak zauważyć tendencje związane z brakiem przywiązania do obecnego miejsca zatrudnienia. Co ciekawe, jak wynika z danych firmy Deloitte, młodzi ludzie coraz częściej chcą rozwijać swoją karierę, lecz nie kosztem rodziny czy przyjaźni. Z tego też względu działy HR, aby zatrzymać młode talenty, muszą poszukiwać złotego środka między możliwościami rozwoju kompetencji a balansem pomiędzy karierą i życiem prywatnym – twierdzi Anna Barbachowska, HR Business Partner w ADP Polska.

Gorsze warunki życia

Jednym z najczęstszych wyzwań, z którym w czasie pandemii musieli borykać się pracownicy, było obniżenie wysokości wynagrodzenia (21 proc.). Co więcej, 13 proc. z nich przyznaje, że pracodawca zredukował liczbę świadczonych godzin pracy lub pomniejszył ich zakres obowiązków. Podobnie przedstawia się sytuacja wśród członków gospodarstwa domowego osób ankietowanych, gdzie 15 proc. podziela zdanie, że pandemia miała wpływ na obniżenie ich wynagrodzenia. 

Zmiana sytuacji finansowej powodowała coraz większe obawy związane z pogorszeniem się statusu życiowego. Prawie połowa ankietowanych Polaków w badaniu ADP „People at Work 2021: A Global Workforce View” przyznała, że w wyniku pandemii zmieniła lub planowała zmienić warunki swojego życia. Najczęściej problem dotyczył młodych pracowników (52 proc.) oraz osób pracujących w Warszawie (66 proc.). Liderami w Europie pod tym względem są Włosi, którzy w blisko połowie przypadków (46 proc.) zdecydowali się na istotne zmiany.

W obawie o zatrudnienie i utrzymanie życia na dotychczasowym poziomie pracownicy często decydowali się na działania poprawiające ich sytuację finansową. Popularną metodą na redukcję ponoszonych co miesiąc kosztów była przeprowadzka do miejsca umożliwiającego wynajem mieszkania w znacznie niższej cenie. Praca w trybie zdalnym pozwoliła pracownikom na realizację zadań z dowolnego miejsca w Polsce. W wyniku tego wielu Polaków zdecydowało się na powrót w rodzinne strony, w których dodatkowo odnotowywano znacznie niższy wskaźnik zachorowań na koronawirusa niż w dużych aglomeracjach – dodaje Barbachowska.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Uchodźcy na rynku pracy Biuro prasowe
2024-04-25 | 15:30

Uchodźcy na rynku pracy

Norwegia jest jednym z europejskich liderów, która rozwija różnorodne metody wsparcia dla uchodźców, ułatwiając im integrację na lokalnym rynku pracy. Badania
Praca Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?
2024-04-17 | 15:26

Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?

Budowanie odporności psychicznej to nie tylko klucz do przetrwania kryzysu, ale także droga do osobistego i zawodowego rozwoju. Przygotujmy się na trudne czasy, szukając wsparcia i stosując
Praca Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. Analiza CVeasy.pl
2024-04-17 | 08:30

Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. Analiza CVeasy.pl

Samozatrudnieni stanowią blisko 19% wszystkich pracujących Polaków. Węższa grupa wolnych strzelców realizujących projekty na zlecenie różnych firm obejmuje 330 tys.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.