Payroll a pandemia COVID-19
8 na 10 firm przyznaje, że pandemia stanowiła dla nich wyzwanie – wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez ADP „Potencjał listy płac: Globalne badanie listy płac 2021”. Ponadto dane raportu wskazują, że często pomijana usługa kadrowo-płacowa ma potencjał, by być czynnikiem napędzającym rozwój firm.
Badanie przeprowadzone przez jednego z liderów usług kadrowo-płacowych na świecie, firmę ADP, koncentrowało się na sprawdzeniu odporności i kompetencji działów ds. listy płac (działy kadrowo-płacowe) na całym świecie oraz tego, w jaki sposób pandemia zmieniła rynkowe podejście do tej kwestii.
Wyzwania covidowe
W wyniku pandemii, firmy na całym świecie musiały mierzyć się z problemami związanymi z realizacją listy płac. Aż 8 na 10 firm w skali globalnej przyznaje, że ostatni czas stanowił dla nich wyzwanie. Dla 41 proc. ankietowanych w badaniu „Potencjał listy płac: Globalne badanie listy płac 2021” największy problem stanowiła niezawodność systemów płacowych. Na kolejnych miejscach znalazły się m.in. dokładność wypłat pracowników (39 proc.) oraz terminowość wypłat (38 proc.). Ponadto, 75 proc. badanych na świecie organizacji przyznało, że w trakcie pandemii nie były w stanie w 100 proc. zarządzać swoją listą płac.
– W ADP Polska, dzięki zaawansowanej automatyzacji procesów kadrowo-płacowych oraz dużemu doświadczeniu, podołaliśmy pojawiającym się wyzwaniom spowodowanym przez pandemię COVID-19 i realizowaliśmy na czas wszystkie naliczania wynagrodzeń naszych klientów. Jednak w przypadku znacznej części rynku gwałtownie zmieniające się regulacje prawne czy brak kompatybilności pomiędzy systemami wyraźnie rzutowały na jakość i terminowość procesów płacowych. Nie da się również ukryć, że w ostatnim roku firmy musiały mierzyć się ze zwiększoną i nieplanowaną absencją pracowników. Dochodziło do sytuacji, w której z dnia na dzień z przedsiębiorstwa znikała znaczna część kompetencji i wiedzy, co było szczególnie istotne w kontekście terminowego naliczania płac i realizacji przelewów. To właśnie ten aspekt stanowił jedno z większych wyzwań dla większości polskich firm – twierdzi Marcin Mika, Director Growth & Client Success w ADP Polska.
Optymalizacja, przejrzystość, elastyczność
Z danych ADP wynika, że firmy, które wdrożyły strategię globalnej listy płac (14 proc.) w pełni zintegrowaną z systemami HR i finansowymi wskazują obecnie na mniejszą złożoność i widoczną optymalizację kosztów. Dodatkowo – w trakcie pandemii – 73 proc. respondentów nie dysponowało danymi listy płac, które mogły wesprzeć strategiczny kierunek firmy, a 51 proc. miało ograniczone zaufanie do zgodności listy płac z przepisami, którą gwarantuje usługa globalnej lista płac. Z analiz wynika także, że 61 proc. respondentów przekonało się, że nie jest w stanie dostosować listy płac do spełnienia wielu potrzeb firmy w czasie pandemii. Ponadto, jedna trzecia (33 proc.) stwierdziła, że nie posiada systemu płacowego, który w przypadku kryzysu może obsłużyć ekspansję przedsiębiorstwa.
Gotowi na zmiany?
Firmy nauczone wydarzeniami minionego czasu coraz częściej wykazują gotowość do rozważenia outsourcingu całości lub większej części procesów listy płac – według analiz ADP, taka perspektywa dotyczy już 75 proc. przedsiębiorstw w skali globalnej. Mimo takiego podejścia, wciąż ponad 70 proc. firm odczuwa brak przygotowania do przyszłych turbulencji lub poważnych zmian regulacyjnych w tej płaszczyźnie. Najważniejszymi korzyściami oczekiwanymi od transformacji listy płac są natomiast: dostęp do większych możliwości raportowania i analiz (27 proc.) oraz integracja danych z listy płac z innymi systemami firmowymi/HR (26 proc.).
– Pandemia diametralnie zmieniła perspektywę polskich przedsiębiorców oraz wymusiła konieczność przemodelowania dotychczasowych procesów. Kluczowa stała się rosnąca potrzeba cyfryzacji oraz większa elastyczność w kwestii zatrudniania pracowników. Jednak ze względu na wciąż niestabilną sytuację rynkową oraz turbulencje związane z pandemią, znaczna część firm wstrzymała planowane inwestycje w innowacyjne rozwiązania. Z tego też względu wiele przedsiębiorstw musi obecnie wybierać pomiędzy pozorną stabilnością finansową a rozwojem – mówi Mariusz Koczwara, Sales Director w ADP Polska. – Bardzo niska stopa bezrobocia i niedobór pracowników, sprawiają również, że pracodawcy zostają postawieni przed dylematem – czy powinni inwestować w zatrudnianie nowych pracowników i polepszanie ich kwalifikacji z zakresu usług kadrowo-płacowych, czy też skorzystać z usług outsourcingowych doświadczonego dostawcy – dodaje.

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.