Komunikaty PR

Payroll a pandemia COVID-19

2021-12-15  |  12:00
Biuro prasowe

8 na 10 firm przyznaje, że pandemia stanowiła dla nich wyzwanie – wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez ADP „Potencjał listy płac: Globalne badanie listy płac 2021”. Ponadto dane raportu wskazują, że często pomijana usługa kadrowo-płacowa ma potencjał, by być czynnikiem napędzającym rozwój firm.

Badanie przeprowadzone przez jednego z liderów usług kadrowo-płacowych na świecie, firmę ADP, koncentrowało się na sprawdzeniu odporności i kompetencji działów ds. listy płac (działy kadrowo-płacowe) na całym świecie oraz tego, w jaki sposób pandemia zmieniła rynkowe podejście do tej kwestii.

Wyzwania covidowe

W wyniku pandemii, firmy na całym świecie musiały mierzyć się z problemami związanymi z realizacją listy płac. Aż 8 na 10 firm w skali globalnej przyznaje, że ostatni czas stanowił dla nich wyzwanie. Dla 41 proc. ankietowanych w badaniu „Potencjał listy płac: Globalne badanie listy płac 2021” największy problem stanowiła niezawodność systemów płacowych. Na kolejnych miejscach znalazły się m.in. dokładność wypłat pracowników (39 proc.) oraz terminowość wypłat (38 proc.). Ponadto, 75 proc. badanych na świecie organizacji przyznało, że w trakcie pandemii nie były w stanie w 100 proc. zarządzać swoją listą płac.

– W ADP Polska, dzięki zaawansowanej automatyzacji procesów kadrowo-płacowych oraz dużemu doświadczeniu, podołaliśmy pojawiającym się wyzwaniom spowodowanym przez pandemię COVID-19 i realizowaliśmy na czas wszystkie naliczania wynagrodzeń naszych klientów. Jednak w przypadku znacznej części rynku gwałtownie zmieniające się regulacje prawne czy brak kompatybilności pomiędzy systemami wyraźnie rzutowały na jakość i terminowość procesów płacowych. Nie da się również ukryć, że w  ostatnim roku firmy musiały mierzyć się ze zwiększoną i nieplanowaną absencją pracowników. Dochodziło do sytuacji, w której z dnia na dzień z przedsiębiorstwa znikała znaczna część kompetencji i wiedzy, co było szczególnie istotne w kontekście terminowego naliczania płac i realizacji przelewów. To właśnie ten aspekt stanowił jedno z większych wyzwań dla większości polskich firm – twierdzi Marcin Mika, Director Growth & Client Success w ADP Polska.

Optymalizacja, przejrzystość, elastyczność

Z danych ADP wynika, że firmy, które wdrożyły strategię globalnej listy płac (14 proc.) w pełni zintegrowaną z systemami HR i finansowymi wskazują obecnie na mniejszą złożoność i widoczną optymalizację kosztów. Dodatkowo – w trakcie pandemii – 73 proc. respondentów nie dysponowało danymi listy płac, które mogły wesprzeć strategiczny kierunek firmy, a 51 proc. miało ograniczone zaufanie do zgodności listy płac z przepisami, którą gwarantuje usługa globalnej lista płac. Z analiz wynika także, że 61 proc. respondentów przekonało się, że nie jest w stanie dostosować listy płac do spełnienia wielu potrzeb firmy w czasie pandemii. Ponadto, jedna trzecia (33 proc.) stwierdziła, że nie posiada systemu płacowego, który w przypadku kryzysu może obsłużyć ekspansję przedsiębiorstwa.

Gotowi na zmiany?

Firmy nauczone wydarzeniami minionego czasu coraz częściej wykazują gotowość do rozważenia outsourcingu całości lub większej części procesów listy płac – według analiz ADP, taka perspektywa dotyczy już 75 proc. przedsiębiorstw w skali globalnej. Mimo takiego podejścia, wciąż ponad 70 proc. firm odczuwa brak przygotowania do przyszłych turbulencji lub poważnych zmian regulacyjnych w tej płaszczyźnie. Najważniejszymi korzyściami oczekiwanymi od transformacji listy płac są natomiast: dostęp do większych możliwości raportowania i analiz (27 proc.) oraz integracja danych z listy płac z innymi systemami firmowymi/HR (26 proc.).

– Pandemia diametralnie zmieniła perspektywę polskich przedsiębiorców oraz wymusiła konieczność przemodelowania dotychczasowych procesów. Kluczowa stała się rosnąca potrzeba cyfryzacji oraz większa elastyczność w kwestii zatrudniania pracowników. Jednak ze względu na wciąż niestabilną sytuację rynkową oraz turbulencje związane z pandemią, znaczna część firm wstrzymała planowane inwestycje w innowacyjne rozwiązania. Z tego też względu wiele przedsiębiorstw musi obecnie wybierać pomiędzy pozorną stabilnością finansową a rozwojem – mówi Mariusz Koczwara, Sales Director w ADP Polska. – Bardzo niska stopa bezrobocia i niedobór pracowników, sprawiają również, że pracodawcy zostają postawieni przed dylematem – czy powinni inwestować w zatrudnianie nowych pracowników i polepszanie ich kwalifikacji z zakresu usług kadrowo-płacowych, czy też skorzystać z usług outsourcingowych doświadczonego dostawcy – dodaje.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca 4-dniowy tydzień pracy sprawdza się za granicą Biuro prasowe
2024-07-17 | 15:20

4-dniowy tydzień pracy sprawdza się za granicą

Czekając na zapowiadane w Polsce skrócenie tygodniowego czasu pracy, warto przyjrzeć się doświadczeniu innych krajów. W dotychczasowych programach pilotażowych 4-dniowego
Praca Kondycja branży pracy tymczasowej – komentarz ekspercki
2024-07-08 | 01:00

Kondycja branży pracy tymczasowej – komentarz ekspercki

Grzegorz Boczoń, Prezes Zarządu w HR Quality Polska   Okres wakacyjny jest gorący nie tylko pod kątem temperatur, ale też pod względem ożywienia w branży pracy
Praca Jak firmy w Polsce podchodzą do kwestii zrównoważonego rozwoju? Ruszyły badania
2024-07-05 | 12:27

Jak firmy w Polsce podchodzą do kwestii zrównoważonego rozwoju? Ruszyły badania

6 lipca 2024 r. mija termin implementacji do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy CSRD. Nakłada ona na największych przedsiębiorców obowiązek składania sprawozdań

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.