Komunikaty PR

Polacy wracają do pracy

2020-07-17  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Maria Fałatowicz
Adzuna

40 Vanston Pl, Fulham
SW6 1AX Londyn
mariaf|adzuna.com| |mariaf|adzuna.com
+44 2081917582
www.adzuna.pl
Do pobrania Wykres ( 0.02 MB )

Główny Urząd Statystyczny opublikował 10 czerwca raport opisujący wpływ epidemii wirusa Covid-19 na wybrane segmenty polskiego rynku pracy. Raport wykazał, że w I kwartale 2020 roku w Polsce zlikwidowanych zostało prawie 120 tys. miejsc pracy, z czego niemal 25% z powodu epidemii.

Wyszukiwarka ofert pracy Adzuna.pl również obserwowała, jak wirus wpływał na ilość dostępnych na polskim rynku pracy wakatów. Kulminacyjny moment przypadł w Polsce na pierwszą połowę maja, kiedy liczba ofert pracy spadła aż o 12%, w stosunku do początku roku.

Dla porównania w Wielkiej Brytanii w tym samym momencie rynek pracy skurczył się aż o 60%.

Jak Polska wraca do pracy

Znoszenie kolejnych restrykcji i odmrażanie gospodarki wpłynęło pozytywnie na polski rynek zatrudnienia i negatywne trendy zaczęły się odwracać już na początku czerwca.

Polski rynek pracy dość szybko zareagował na znoszenie obostrzeń. Już na początku czerwca ilość dostępnych dla Polaków szukających pracy wakatów zaczęła rosnąć.  Na początku lipca ilość dostępnych dla Polaków ogłoszeń o pracę wróciła do poziomu sprzed ogłoszenia pandemii. Obecnie osoby szukające pracy w Polsce mogą wybierać w około180.000 ogłoszeń z całego kraju.

Niektóre obszary polskiego rynku pracy nadal zmagają się ze skutkami tzw. lockdownu i pomimo pomału, ale jednak rosnącego zapotrzebowania na siłę roboczą są sektory, w których liczba wakatów jest nadal niższa niż na początku roku.

Należą do nich prace związane z marketingiem ( w tym PR, praca w mediach i reklamie) gdzie nadal liczba dostępnych ofert pracy jest o 30% niższa niż przed ogłoszeniem pandemii. Gastronomia i hotelartstwo, oraz HR i rekrutacja to nadal spadek o 10%. Sektorem, który w ogólnym rozrachunku prowadził sobie najlepiej w tym okresie było IT,. Branża, która w połowie maja zaliczyła na krótko spadek ofert  (-8%), tobecnie notuje 30% więcej ogłoszeń o prace dostępnych na Adzuna  niż w pierwszych tygodniach 2020 roku.

Zagraniczne rynki pracy po zniesieniu restrykcji

Rynki Francji i Niemiec również dynamicznie wracają do poziomu sprzed pandemii. Podczas gdy w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych pomimo zauważalnego wzrostu w ostatnich tygodniach ilość ogłoszeń o pracę jest nadal wyjątkowo niska. (wykres do pobrania)

Wielka Brytania

Choć w Wielkiej Brytanii dostępnych ofert pracy jest nadal aż o 53% mniej niż na początku roku, to dla Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii na pewno dobrą wiadomością jest trend rosnący utrzymujący się już od kilku tygodni.

Na początku roku osoby szukające pracy w Wielkiej Brytanii mogły wybierać na lokalnym serwisie Adzuna z ponad 890.000 ofert pracy. Podczas gdy w połowie maja było ich niewiele ponad 360.000. Obecnie liczba ta pomału rośnie i nowych ogłoszeń o pracę na terenie Zjednoczonego Królestwa jest już obecnie ponad 400.000

Najbardziej ucierpiały na Wyspach miejsca pracy związane hotelarstwem i gastronomią. W tym sektorze ofert pracy jest nadal o 75% mniej niż na początku roku. Dlatego Brytyjczycy i osoby mieszkające w tym kraju mają nadzieję, że stopniowe znoszenie restrykcji pomoże branży stanąć na nogi, i wielu osobom odzyskać utracone miejsca pracy.

Andrew Hunter, współzałożyciel serwisu Adzuna komentuje: „To naprawdę optymistyczna wiadomość, że w niektórych krajach rekrutacje wróciły lub bardzo szybko wracają do poziomu, jaki notowaliśmy w styczniu. Mamy nadzieję, że dzięki znoszeniu obostrzeń związanych z pandemią na pozostałych rynkach zauważymy te same trendy, oraz wzrost zaufania do lokalnych gospodarek. Choć widzimy, że negatywne trendy ustępują na wszystkich rynkach pracy, to dla wielu krajów droga do całkowitej odbudowy, po tak ogromnej stracie, może trwać nawet kilka lat.”

 

Źródło: www.adzuna.pl

Data: 16/07/2020

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Adzuna
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji Biuro prasowe
2025-06-23 | 09:40

Zawody, które wracają do łask – przegląd niszowych, ale potrzebnych profesji

Rynek pracy w Polsce nieustannie ewoluuje, dostosowując się do zmieniających się potrzeb gospodarki, społeczeństwa oraz kierunków rozwoju technologicznego. Choć
Praca Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”
2025-06-20 | 11:00

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

Szanowni Państwo, jako Związek Przedsiębiorców i Pracodawców razem z Panią Posłanką Izabelą Bodnar zapraszamy na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.