Komunikaty PR

Praca zdalna i elastyczność największym benefitem dla Gen Z

2021-10-21  |  01:00
Biuro prasowe

Rynek pracy przeszedł w ciągu ostatniego roku rewolucję. Jest to wynik zarówno post pandemicznych zmian, jak i buntu nowych pokoleń przeciwko dotychczasowym zasadom działania firm. Jak się bowiem okazuje, dla wchodzącego właśnie na rynek pracy pokolenia zwanego GenZ, największymi benefitami są elastyczność, zaufanie i możliwość wyboru miejsca, z jakiego wykonują swoje obowiązki zawodowe.

Zmiana pokoleniowa zawsze niesie ze sobą pewną rewolucję. Nie inaczej sytuacja wygląda na rynku pracy, na którym pokolenie Z stawia pierwsze kroki. To ludzie urodzenie po 1995 roku, dla których internet i nowe technologie są naturalnym środowiskiem. Komunikują się ze sobą głównie wirtualnie, każdą wątpliwość sprawdzając za pomocą Google. Między innymi właśnie to sprawia, że stawiają przed swoimi pracodawcami wyzwania, związane z potrzebą przemodelowania systemu zarządzania firmami.

- Pandemia jeszcze bardziej pchnęła firmy w kierunku zrównoważonego rozwoju i work-life balance. To, co niegdyś wydawało się bardzo nowoczesnym rozwiązaniem, dziś jest codziennością. Zmieniło się postrzeganie pracy, obowiązków zawodowych, a wraz z nimi, rola biur. Przyszłość rysuje się w hybrydowych barwach – podkreślała Pauline Kwaśniak, CEO Finedeeds, w trakcie wystąpienia podczas The future of work is hybrid, jednego z cyklu webinarów realizowanych przez workcloud24.

Praca w zupełnie nowym wymiarze

Pokolenie Z charakteryzuje się dużą potrzebą swobody i mobilności. Pokazują to także jasno wymagania dotyczące miejsca z jakiego pracują młodzi ludzie. Najbardziej wartościowym benefitem jest teraz nie opieka medyczna, karnet na siłownię i owocowe czwartki, a… zaufanie, elastyczność oraz hybrydowość. Ludzie chcą mieć możliwość wyboru godzin aktywności zawodowej, które niekoniecznie sumują się do ośmiu dziennie, będąc rozliczanym z efektów, a nie czasu spędzonego przed komputerem. To także istotne w kontekście work-life balance, który jeszcze bardziej zyskał na znaczeniu. Pracownicy chcą realizować się zawodowo, ale z uwzględnieniem prywatnych planów i hobby. Coraz więcej firm przystaje także na czterodniowy dzień pracy, decyduje się na to między innymi część sektora IT. Testy takiego modelu świetnie wypadły m.in. w Japonii, Nowej Zelandii, Hiszpanii, na podobny krok zdecydował się niedawno rząd Szkocji. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracowników, firmy dostosowują charakter działań i funkcjonowania do nowych czasów. To ogromnie ważne, szczególnie w sytuacji, gdy biuro i główna siedziba firmy zmieniły nieco swoje znaczenie.

Biuro wciąż ważne, jednak w innym charakterze

Siedziba firmy lub miejsca do pracy takie jak corporate corners, czyli mniejsze biura rozsiane po różnych częściach miasta, wciąż są atrakcyjnym rozwiązaniem. Głownie ze względu na aspekt społeczny, możliwość kontaktu z innymi zespołami oraz dowolność korzystania z takiego konceptu. Burze mózgów, spotkania na poranną kawę w biurowej kuchni to wciąż istotne elementy w życiu zespołu. Ważna jest jednak lokalizacja, pozwalająca na dojazd z domu w maksymalnie 15 minut.

Jak dodaje Pauline Kwaśniak, ludzie nie wykluczają pracy z biur, jednak na własnych warunkach. To ogromnie istotne zwłaszcza w kwestii wspomnianego pokolenia Z.

- Ważne jest, by ludzie mieli wybór jak, kiedy i gdzie wykonują swoje zadania. Chcą pół dnia przeznaczonego na działania zawodowe spędzić poza domem? Świetnie, wtedy mogą skorzystać z przeznaczonego dla nich miejsca w biurowcu czy corporate corners. Na znaczeniu zyskał również design i atrakcyjność biur. Takie przestrzenie muszą być ładne, pełne koloru, zieleni, dobrze zaprojektowane. – dodaje Kwaśniak.

Firmy zmieniają się na dobre

Niemal wszystkie firmy funkcjonowały dotychczas w podobny sposób. Jedne bardziej, drugie mniej chętnie decydowały się na kilka dni home office w miesiącu czy elastyczne godziny pracy. Jednak pandemia przyspieszyła proces, niosący ze sobą duże zmiany, które pozostaną z nami już na zawsze. Najważniejsze jest jednak, by pozostać otwartym na potrzeby pracowników, zapewnić im poczucie stabilności, zaufania i elastyczności w takim zakresie, jakiej oczekują.

- Rozwiązania typu flex nie są dla każdego. Istotne jest jednak wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i podążanie za nimi, odpowiadanie na ich wymagania. Duża doza zaufania jest ważna, z pewnością zostanie doceniona. Jest to inwestycja pracodawcy, która zwraca się w postaci zadowolonego zespołu, świetnie realizującego swoje zobowiązania zawodowe – dodaje Hubert Abt, CEO New Work i workcloud24.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje Biuro prasowe
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca

5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.

Ochrona środowiska

Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.

Handel

Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.