Pracodawco, doceń pracownika. Pomogą zmiany w prawie
Symetria PR
Kozia 26a
30-733 Kraków
kontakt|symetriapr.com| |kontakt|symetriapr.com
506 436 176
www.facebook.com/symetriapr
Ponad 58 proc. ankietowanych pracowników w Polsce czuje się docenianych przez swojego pracodawcę, jak wynika z raportu firmy ADP „People at Work 2021: A Global Workforce View”. Chociaż metod pozapłacowego wynagradzania zespołów jest dużo – nowa dyrektywa work-life balance otwiera przed pracodawcami nowe możliwości.
Premia, podwyżka, awans
Do pozapłacowych metod wynagradzania pracowników, które spotkają się z najlepszym odbiorem, są dodatkowe świadczenia pieniężne. Nic nie motywuje tak jak sprawiedliwa podwyżka czy zasłużona premia. Niestety z uwagi na rekordową inflację, podwyżkę płacy minimalnej i co za tym idzie rosnące koszty utrzymania etatów coraz więcej pracodawców poszukuje alternatyw. Często decydują się na pozapłacowe metody wynagradzania pracowników.
Karty prezentowe na zakupy w popularnych sieciówkach, rozszerzone pakiety medyczne, zajęcia rekreacyjno-sportowe, dodatkowe ubezpieczenia, dofinansowanie studiów – to tylko kilka z często wykorzystywanych form dodatkowego docenienia zatrudnionych.
- Choć na pierwszy rzut oka nie wydaje się to oczywiste, jedną z metod docenienia pracowników może być udostępnienie im nowoczesnych narzędzi, które odciążą ich w codziennych obowiązkach. Automatyzacja pracy i usprawnienie żmudnych, czasochłonnych i powtarzalnych procesów poprawią komfort pracy, co może też pozytywnie wpłynąć na samopoczucie zatrudnionych. To rozwiązanie typu win-win. Pracodawca zyskuje na szybszym wykonywaniu zadań, które przekłada się na rentowność przedsiębiorstwa. Pracownik natomiast ma więcej czasu na rozwój i podejmowanie nowych wyzwań, dzięki czemu jego praca staje się ciekawsza i bardziej motywująca – mówi Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.
Dyrektywa work-life balance – duże zmiany w trybie pracy
9 marca 2023 r. Sejm uchwalił przepisy nowelizujące Kodeks pracy w związku z tzw. dyrektywą work-life balance, a także dyrektywą w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków zatrudnienia. Dla pracowników oznaczają one jasne oddzielenie dwóch sfer życia – zawodowej i prywatnej, oraz więcej czasu dla bliskich. Na zmianach najbardziej skorzystają opiekunowie dzieci. Modyfikacje obejmują wydłużenie całkowitego wymiaru urlopu macierzyńskiego z 32-34 tygodni do 41-43 (opiekunom bliźniąt przysługują 2 tygodnie urlopu rodzicielskiego więcej), zwiększenie wysokości zasiłku rodzicielskiego, dodatkowe 5 dni urlopu opiekuńczego nad chorym dzieckiem, a także umożliwienie opiekunom małych dzieci wykonywania pracy zdalnej (kiedy obowiązki zawodowe to umożliwiają).
- W Polsce od lat mówiło się o tym, że kobiety chętniej wracałyby do wykonywania służbowych obowiązków po urodzenia dziecka, gdyby warunki pracy były bardziej łaskawe dla ich podwójnej roli. Wydaje się, że nowe zmiany w prawie rzeczywiście ulżą osobom, które wychowują dzieci. To dobry kierunek, a pracodawca, który będzie chętnie przystawał na dodatkowe dni urlopu, na pewno zyska w oczach swoich pracowników. Taka otwartość na potrzeby i kobiet, i mężczyzn zaangażowanych w opiekę nad dziećmi, jest dziś cenionym benefitem – komentuje Edyta Wojtas, założycielka i wiceprezes zarządu firmy BrainSHARE IT, producenta aplikacji SaldeoSMART.
Stabilne warunki zatrudnienia w cenie
Z uwagi na niepewne czasy – wzrost cen żywności, paliw, energii elektrycznej, rat kredytów i pozostałych kosztów życia – pracownicy coraz bardziej cenią stabilizację finansową. Stawiają ją ponad pozapłacowe benefity, takie jak karty na zakupy, pakiety medyczne czy bilety do kina.
Według publikacji “Raport trendów 2023. Wynagrodzenia i rynek pracy” przygotowanej przez Manpower Group jednym z głównych czynników motywujących pracownika do zmiany miejsca zatrudnienia są warunki finansowe. Taką odpowiedź wskazało aż 41 proc. ankietowanych. To uświadamia, jak ważne jest poczucie satysfakcji z zarobków. Co więcej, mimo rosnących kosztów utrzymania jedynie 38 proc. ankietowanych otrzymało w 2022 roku podwyżkę.
Czy faktyczne potrzeby pracowników idą w parze z działaniem pracodawców? Jak wynika z badania przeprowadzonego przez HAYS Poland “Raport płacowy 2023”, w styczniu 2023 roku w ogłoszeniach o pracę pracodawcy wymieniali średnio po 6,4 benefitów, czyli o 0,1 mniej niż miesiąc wcześniej. Najczęściej zaliczały się do nich szkolenia, pakiety medyczne i pakiety sportowe. Z kolei wysokie wynagrodzenie wymieniano w 52 proc. ofert pracy, co stanowi 5 proc. wzrost względem grudnia 2022 roku.
W czym może pomóc pracodawcy większa kontrola nad budżetem firmy?
Przedsiębiorcy wciąż poszukują oszczędności, które mogłyby wpłynąć na amortyzację rosnących kosztów utrzymania etatów. Jednym z lepszych kroków do osiągnięcia tego celu jest automatyzacja procesów w firmie. Elektroniczny obieg dokumentów, cyfryzacja księgowości, a także umożliwienie wykonywania pracy zdalnie wpływa na rentowność firmy i może przynieść dodatkowe oszczędności. Można je przeznaczyć na rozwój firmy lub właśnie – finansowe docenienie pracujących w niej osób.
- Pełna kontrola nad budżetem, czyli na przykład łatwiejsze planowanie wydatków i szybsze rozliczanie faktur, jest kluczowa dla utrzymania rentowności firmy. Cyfryzacja procesów księgowych może przyczynić się do oszczędności przedsiębiorstwa. Szybszy zwrot VAT, możliwość optymalizacji etatów, automatyzacja procesu monitoringu należności – to tylko kilka zalet płynących z wyboru dostępnych narzędzi cyfrowych – wyjaśnia Kamila Cieszkowska, współwłaściciel biura rachunkowego Podatnik P&K Cieszkowscy. – Żaden przedsiębiorca nie chce być zaskakiwany wysokością podatków przesyłaną mailem od księgowej każdego miesiąca. Może więc wdrożyć rozwiązanie – takie jak SaldeoSMART, które da mu stały wgląd w przewidywane wysokości składek. Dzięki temu łatwiej mu będzie zaplanować np. zakupy, zarządzać budżetem. Warto wykorzystać ten potencjał w codziennej pracy, bo to po prostu się opłaca.
Przywileje jak np. dostęp do wartościowych szkoleń, programów rozwojowych, elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej, dodatkowe dni wolne, a także zwiększenie wynagrodzenia… To jedne z najbardziej skutecznych sposobów na uznaniowe docenienie pracy zatrudnionych. Wiele z nich wynika z wprowadzonych ostatnio zmian w prawie. Regulacja pracy zdalnej oraz dyrektywa work-life balance mogą wpłynąć na poprawę satysfakcji z pracy. Kwestie finansowe – podwyżki, premie i nagrody pieniężne pozostają jednak w gestii uznania pracodawców.

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.