Komunikaty PR

Pracodawcy wolą rekrutować zamiast szkolić i awansować

2023-11-22  |  13:00
Biuro prasowe

Aktualnie aż 40 proc. organizacji w Polsce boryka się z trudnościami związanymi z niedoborem personelu, co utrudnia efektywne prowadzenie działalności. Jak wynika z badania „The Perfect Match” przeprowadzonego przez wiodącego dostawcę usług kadrowo-płacowych SD Worx, sześć na dziesięć (57 proc.) firm jest świadomych, jakich talentów będą potrzebowały w perspektywie długoterminowej. Co więcej, aż 69 proc. pracodawców zna umiejętności swoich pracowników. Mimo tej świadomości większość organizacji w Polsce (46 proc.) woli rekrutować talenty spoza firmy, zamiast inwestować w rozwijanie kompetencji swoich obecnych pracowników (20 proc.).

Nie ma niczego złego w obsadzaniu wakatów pracownikami spoza organizacji. Świeże pomysły i doświadczenia wnoszone przez nowe talenty są często bardzo przydatne. Jednak firmy, które nie pozwalają pracownikom na awans, tracą szansę na wykorzystanie potencjału swoich zespołów – zwłaszcza w sytuacji, kiedy niedoceniany personel może znaleźć alternatywne zatrudnienie poza firmą. W tej sytuacji kluczowe staje się wprowadzenie rozwiązań, które wspierają rozwój już obecnych talentów i zapewniają transparentną strukturę organizacji.

Mobilność wewnętrzna równie trudna jak w ubiegłym roku

Podobnie jak w poprzednim roku (34 proc.), aż 1 na 3 firmy (31 proc.) boryka się z wyzwaniami związanymi z mobilnością wewnętrzną, która obejmuje procesy awansu i przekwalifikowania pracowników do nowych ról w organizacji. Nieco ponad połowa (55 proc.) przedsiębiorstw w Polsce jest świadoma, gdzie w jej strukturach potrzebne są konkretne kompetencje. Pomimo tego jedynie 19 proc. pracowników aktywnie poszukuje możliwości awansu wewnątrz swoich organizacji. Alarmujące jest również to, że prawie połowa firm (44 proc.) nie posiada wiedzy na temat ambicji swoich pracowników, a aż 1 na 3 organizacje (31 proc.) nie jest świadoma umiejętności swoich zespołów.

Z drugiej strony, niemal 6 na 10 pracowników (56 proc.) dobrze rozumie, gdzie w organizacji może w pełni wykorzystać swoje talenty. Niemniej jednak 48 proc. osób pracujących w Polsce nie jest pewnych, na jakie stanowiska mogą awansować i brakuje im wskazówek dotyczących tego, jak osiągnąć ten cel. Tylko 1 na 3 pracowników (36 proc.) uważa, że ma wystarczające możliwości awansu w obrębie swojej organizacji. Podobny odsetek (34 proc.) uważa, że otrzymuje wystarczające wsparcie w kwestii rozwoju kariery. Aż 1 na 3 pracowników (29 proc.) twierdzi, że menedżerowie ograniczają ich mobilność wewnętrzną i ograniczają możliwość awansu. Mimo że połowa firm (52 proc.) twierdzi, że ma menedżerów, którzy aktywnie wspierają mobilność wewnętrzną, to niestety 46 proc organizacji  przyznaje, że kierownicy ich zespołów nie popierają tych inicjatyw.

Obsadzanie wakatów nadal stanowi spore wyzwanie na rynku pracy. Z uwagi na dużą konkurencyjność, firmy nie mogą pozwolić sobie na utratę cennych aktywów, jakie zapewniają obecni pracownicy. Dlatego też menedżerowie oraz działy HR powinni aktywnie poszukiwać odpowiednich talentów nie tylko na zewnątrz, ale również wewnątrz własnej organizacji. Firmy, które potrafią wykorzystać pełen potencjał swojego personelu, zyskują znaczącą przewagę – przekonuje Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE w SD Worx Poland.

Wykorzystywanie talentów już obecnych w organizacji pozwala na skrócenie procesu rekrutacji i aklimatyzacji, ponieważ pracownicy już znają kulturę i strukturę organizacji. To oznacza także, że można zaoszczędzić znaczące zasoby finansowe i czas, które zazwyczaj należy zainwestować w szukanie i wdrażanie nowych pracowników. Promowanie wewnętrznej mobilności staje się nie tylko strategicznym wyborem, ale także dowodem na troskę o rozwój pracowników i skuteczną strategię zarządzania zasobami ludzkimi – mówi Klaudyna Nyga, Talent Acquisition Lead w SD Worx Poland.

Firmy zachęcają do modelowania pracy – w teorii czy w praktyce?

Jak wynika z badania SD Worx, połowa przedsiębiorstw w Polsce (52 proc.) zapewnia swojemu personelowi możliwość modelowania pracy (z ang. job crafting), czyli dostosowania zakresu swoich obowiązków do zdolności i preferencji danej osoby. Jednak równocześnie 46 proc. firm nadal skupia się na poszukiwaniu nowych talentów na zewnątrz, zamiast inwestować w rozwijanie umiejętności swoich obecnych pracowników (20 proc.). Aż 64 proc. członków zespołów ma pełną świadomość swoich umiejętności i obszarów kompetencyjnych, na których chcieliby pracować. Niestety, tylko 37 proc. pracowników otrzymuje wystarczające wsparcie w procesie rozwoju swoich kwalifikacji, a 36 proc. z nich uznaje, że brakuje im czasu na uczestnictwo w szkoleniach i treningach w trakcie pracy.

Wydaje się, że polscy przedsiębiorcy podejmują już kroki w kierunku poprawy mobilności wewnętrznej
i możliwości rozwoju swoich pracowników, co jest zdecydowanie pozytywnym sygnałem. Jednak warto zwrócić uwagę na to, że nadal istnieje ogromny potencjał do dalszych zmian w tym obszarze. Przede wszystkim, kluczową rolę odgrywa identyfikacja i rozwijanie ukrytych talentów w organizacji. Niezwykle ważne jest również, aby zapewnić przejrzystą ścieżkę rozwoju zawodowego w ramach firmy. Pracownicy powinni wiedzieć, jakie kroki muszą podjąć, aby zdobywać nowe umiejętności, awansować i osiągnąć swoje zawodowe cele. Na koniec konieczne jest zachęcanie menedżerów do wspierania wewnętrznej mobilności i rozwijania swoich zespołów
– podkreśla Paulina Zasempa, People Country Lead – Poland and CEE w SD Worx Poland.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Pracujący rodzic? O co tyle szumu… Biuro prasowe
2024-08-21 | 12:05

Pracujący rodzic? O co tyle szumu…

Pracujący rodzice to wbrew pozorom bardzo liczna grupa. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego można oszacować, że stanowią oni około 1/3 wszystkich pracujących
Praca Polacy w europejskiej czołówce pod względem czasu poświęcanego na opiekę nad bli
2024-08-20 | 12:34

Polacy w europejskiej czołówce pod względem czasu poświęcanego na opiekę nad bli

Blisko połowa pracujących Polaków doświadcza wypalenia zawodowego, a niemal 30 proc. czuje się przepracowanych. Jednocześnie po pracy średnio 2 godziny i 15 minut przeznaczają na
Praca 6 sposobów na bezstresowy powrót do pracy po urlopie
2024-08-20 | 09:45

6 sposobów na bezstresowy powrót do pracy po urlopie

70% Polaków w okresie od czerwca do sierpnia planowało urlop – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. Koniec wakacyjnego wyjazdu dla większości osób oznacza

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.