Komunikaty PR

Rośnie obecność pracowników w biurach. Większość pracuje tak 2-3 dni w tygodniu

2024-08-27  |  10:40
Biuro prasowe

Starania firm, by przyciągnąć pracowników do biur przynoszą rezultaty. Odsetek osób wykonujących obowiązki stacjonarnie przez trzy lub więcej dni w tygodniu wzrósł w europejskich firmach z 37 proc. do 43 proc. w ciągu roku – wskazuje raport CBRE „European Office Occupier Sentiment Survey 2024”. Najbardziej popularnym modelem w Europie jest dwudniowa obecność w biurze, którą deklaruje 4 na 10 pracowników. Większość firm uznaje aktualną sytuację za zadowalającą, ale niektóre będą podejmować kolejne kroki, by zwiększyć udział pracy stacjonarnej.

– Przez dłuższy czas po pandemii firmy poszukiwały sposobów, by ponownie przyciągnąć pracowników do biur. Teraz sytuacja się stabilizuje, są firmy, które już osiągnęły swój cel, inne wciąż do tego dążą i to dotyczy wielu pracodawców w Polsce. Ogólnie w Europie kroki zachęcające do pracy stacjonarnej zamierza podjąć 3 na 10 firm, w naszym kraju ten odsetek jest pewnie wyższy. Natomiast działania są zbliżone i dotyczą głównie zwiększenia liczby dni pracy z biura w tygodniu, przy akceptacji pewnego poziomu pracy zdalnej. Osoby, które niechętnie rezygnują z wykonywania obowiązków z domu to przede wszystkim te, które mają zobowiązania, takie jak opieka nad rodziną. Dlatego inicjatywy, które mają zachęcić je do częstszej pracy z biura, powinny być odpowiednio zaplanowane i przemyślane – mówi Paweł Dobrowolski, dyrektor w dziale powierzchni biurowych CBRE.

Większość (71 proc.) pracowników w Europie wykonuje obowiązki z biura przez dwa lub trzy dni w tygodniu. Najbardziej popularnym modelem są dwa dni pracy stacjonarnej i trzy zdalnej, zgodnie z którym działa 4 na 10 osób. Trzy dni pracy z biura dotyczą 32 proc. zatrudnionych, a cztery dni 9 proc. Najmniejszy odsetek (2 proc.) cały tydzień spędza w biurze. Model jednego dnia stacjonarnego wykonywania obowiązków dotyczy 7 proc. pracowników.

Im mniejsza firma tym mniej pracy zdalnej. W organizacjach zatrudniających mniej niż 5 tys. pracowników niemal jedna piąta spędza w biurze cztery lub pięć dni. A w przypadku firm, których zespół liczy mniej niż 1000 osób ten odsetek sięga nawet jednej trzeciej.

Oczekiwania a rzeczywistość

Poziom obecności pracowników w biurze jest coraz bliższy oczekiwaniom pracodawców, choć w różnych krajach wygląda to inaczej. W Polsce wiele firm ma wyższe aspiracje, co do obecności pracowników w przestrzeni biurowej, niż to co dzieje się aktualnie. Niemal połowa organizacji preferuje pracę stacjonarną przez trzy dni w tygodniu, dwa dni akceptuje jedynie 13 proc., a jeden dzień 5 proc. Dane z raportu raport CBRE „European Office Occupier Sentiment Survey 2024” wskazują jednocześnie na wysoką akceptację pracy hybrydowej przez pracodawców. Ambicję przyciągnięcia pracowników do biur na cały tydzień deklaruje jedynie 4 proc. z nich.

Wciąż nie wszystkie firmy włączyły w regulamin pracy zasady dotyczące pracy zdalnej. Z naszego raportu wynika, że takie zapisy ma trzy czwarte z nich, przy czym tylko w nieco ponad połowie z tych organizacji są one obowiązkowe. Część firm pozwala pracownikom podejmować decyzje dotyczące poziomu ich obecności w biurze – mówi Paweł Dobrowolski CBRE.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie Biuro prasowe
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.
Praca Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
2025-04-10 | 17:00

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

1/3 firm w Polsce przekazuje benefity pozapłacowe  dla pracowników na Wielkanoc. Jest a to druga najbardziej popularna okazja w roku (po świętach Bożego Narodzenia)
Praca Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
2025-03-27 | 09:00

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności

Pluxee Polska po raz drugi organizuje Dzień Przyjemności w Pracy, tym samym wpisując go na stałe do kalendarza HR. Dlaczego? Ponieważ zaangażowanie polskich pracowników jest

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.