Komunikaty PR

Rośnie obecność pracowników w biurach. Większość pracuje tak 2-3 dni w tygodniu

2024-08-27  |  10:40
Biuro prasowe

Starania firm, by przyciągnąć pracowników do biur przynoszą rezultaty. Odsetek osób wykonujących obowiązki stacjonarnie przez trzy lub więcej dni w tygodniu wzrósł w europejskich firmach z 37 proc. do 43 proc. w ciągu roku – wskazuje raport CBRE „European Office Occupier Sentiment Survey 2024”. Najbardziej popularnym modelem w Europie jest dwudniowa obecność w biurze, którą deklaruje 4 na 10 pracowników. Większość firm uznaje aktualną sytuację za zadowalającą, ale niektóre będą podejmować kolejne kroki, by zwiększyć udział pracy stacjonarnej.

– Przez dłuższy czas po pandemii firmy poszukiwały sposobów, by ponownie przyciągnąć pracowników do biur. Teraz sytuacja się stabilizuje, są firmy, które już osiągnęły swój cel, inne wciąż do tego dążą i to dotyczy wielu pracodawców w Polsce. Ogólnie w Europie kroki zachęcające do pracy stacjonarnej zamierza podjąć 3 na 10 firm, w naszym kraju ten odsetek jest pewnie wyższy. Natomiast działania są zbliżone i dotyczą głównie zwiększenia liczby dni pracy z biura w tygodniu, przy akceptacji pewnego poziomu pracy zdalnej. Osoby, które niechętnie rezygnują z wykonywania obowiązków z domu to przede wszystkim te, które mają zobowiązania, takie jak opieka nad rodziną. Dlatego inicjatywy, które mają zachęcić je do częstszej pracy z biura, powinny być odpowiednio zaplanowane i przemyślane – mówi Paweł Dobrowolski, dyrektor w dziale powierzchni biurowych CBRE.

Większość (71 proc.) pracowników w Europie wykonuje obowiązki z biura przez dwa lub trzy dni w tygodniu. Najbardziej popularnym modelem są dwa dni pracy stacjonarnej i trzy zdalnej, zgodnie z którym działa 4 na 10 osób. Trzy dni pracy z biura dotyczą 32 proc. zatrudnionych, a cztery dni 9 proc. Najmniejszy odsetek (2 proc.) cały tydzień spędza w biurze. Model jednego dnia stacjonarnego wykonywania obowiązków dotyczy 7 proc. pracowników.

Im mniejsza firma tym mniej pracy zdalnej. W organizacjach zatrudniających mniej niż 5 tys. pracowników niemal jedna piąta spędza w biurze cztery lub pięć dni. A w przypadku firm, których zespół liczy mniej niż 1000 osób ten odsetek sięga nawet jednej trzeciej.

Oczekiwania a rzeczywistość

Poziom obecności pracowników w biurze jest coraz bliższy oczekiwaniom pracodawców, choć w różnych krajach wygląda to inaczej. W Polsce wiele firm ma wyższe aspiracje, co do obecności pracowników w przestrzeni biurowej, niż to co dzieje się aktualnie. Niemal połowa organizacji preferuje pracę stacjonarną przez trzy dni w tygodniu, dwa dni akceptuje jedynie 13 proc., a jeden dzień 5 proc. Dane z raportu raport CBRE „European Office Occupier Sentiment Survey 2024” wskazują jednocześnie na wysoką akceptację pracy hybrydowej przez pracodawców. Ambicję przyciągnięcia pracowników do biur na cały tydzień deklaruje jedynie 4 proc. z nich.

Wciąż nie wszystkie firmy włączyły w regulamin pracy zasady dotyczące pracy zdalnej. Z naszego raportu wynika, że takie zapisy ma trzy czwarte z nich, przy czym tylko w nieco ponad połowie z tych organizacji są one obowiązkowe. Część firm pozwala pracownikom podejmować decyzje dotyczące poziomu ich obecności w biurze – mówi Paweł Dobrowolski CBRE.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność

Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.

Polityka

Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.

Transport

Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.