Równość płci w Maxi Zoo
Nie zasoby, po prostu ludzie – ta idea przyświecała zmianom, które objęły dział HR w Maxi Zoo, a w konsekwencji całą firmę. Nazwa People znacznie lepiej obrazuje to, co ważne jest dla osób w niej zatrudnionych. Jak stworzyć przyjazne miejsce pracy, tak by każdy czuł się doceniony, opowiada Wojciech Kamiński, Dyrektor Zarządzający Maxi Zoo Polska.
Maxi Zoo ceni różnorodność swoich pracowników, zatrudnia w swoich strukturach przedstawicieli każdego pokolenia, w procesie rekrutacji zwraca uwagę na kompetencje, stosunek do zwierząt i dopasowanie do DNA firmy, a nie na płeć. W firmie nie ma różnic płacowych, awansowaniu, rozwoju zawodowym i pełnieniu funkcji liderskich pomiędzy kobietami i mężczyznami.
- Nie jest to jeszcze częsta sytuacja na rynku, choć coraz więcej firm ujednolica płace niezależnie od płci. To zaskakujące, że w XXI wieku należy się o to upominać, że kobiety są gorzej traktowane na rynku pracy niż mężczyźni, że musimy zastanawiać się, jak wyrównać ich szanse. W Maxi Zoo nie ma tego problemu, wszyscy pracownicy są traktowani równo, mają takie same szanse na awans – zależnie od kompetencji i doświadczenia. Jednak wiem z doświadczenia, że sytuacja kobiet na rynku nie jest łatwa. Od lat współpracuję z Fundacją Liderek Biznesu i wspieram kobiety w rozwoju zawodowym. Misja Fundacji jest mi bardzo bliska – uważam, że promowanie idei równości i różnorodności oraz dostępu kobiet do najwyższych stanowisk jest niezwykle istotne. Im więcej firm, które równości płci nie traktują jako sloganu, lecz jako maksymalizację potencjału płynącą z różnorodności, co pozwala osiągnąć lepsze wyniki – mówi Wojciech Kamiński, Dyrektor Zarządzający Maxi Zoo.
W Polsce stereotypy cały czas trzymają się dobrze – kobiety są zbyt miękkie, łatwo ustępują, nie mają siły przebicia, szczególnie te, które zatrudnione są na stanowiskach kierowniczych. Mężczyźni są twardzi, dużo wymagają od siebie i innych. Jak podaje Hays w swoim raporcie „Kobieta na rynku pracy”, 60 procent organizacji nie ma żadnej kobiety w zespole zarządzającym, podobnie jest na stanowiskach kierowniczych. Na szczęście sytuacja zmienia się – z najnowszych badań Pracuj.pl wynika, że według badanych Polek 6 na 10 z nich uważa, że jest w lepszej sytuacji zawodowej, niż 10 lat temu
- W naszej firmie liczą się kompetencje. Kultura organizacyjna Maxi Zoo nie pozwala na żadną dyskryminację. Obecnie w naszym zespole kierowniczym jest 49 kobiet i 21 mężczyzn. Dzięki temu możemy tworzyć lepszą ofertę, lepsze usługi. Różne punkty widzenia pozwalają na wypracowanie najlepszych decyzji, co w konsekwencji przekłada się na większe zadowolenie klienta. Sytuacja wygląda podobnie w naszych sklepach – obecnie zatrudniamy 316 kobiet i 64 mężczyzn. Uważam, że dzięki temu pracownicy doskonale się uzupełniają, a zespoły mogą rozwijać swoje kompetencje na różnych poziomach. Tworzymy przyjazne środowisko pracy dla wszystkich, niezależnie od płci, a jednocześnie doceniamy różnice, wynikające z różnego podejścia do pewnych zagadnień zależnie od płci – podkreśla Wojciech Kamiński.
Równe traktowanie pracowników to nie tylko taka sama płaca za tę samą pracę. Liczą się również inne elementy, takie jak na przykład dbanie o rozwój osobisty i dostęp do szkoleń, elastyczny czas pracy, benefity pozapłacowe oraz takie planowanie ścieżki kariery, by uwzględniała pozazawodowe role pełnione przez pracowników, czyli na przykład urlopy ojcowskie, wolontariaty, studia, itp. To wszystko wpływa na odbiór firmy przez zatrudnione w niej osoby i poziom ich zadowolenia. Różnorodność pracowników to różne doświadczenia, różna wiedza i różne kompetencje, w efekcie powstaje firma bardziej odporna na zmiany otoczenia i łatwiej osiągająca zakładany wynik.
Uchodźcy na rynku pracy
Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?
Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. Analiza CVeasy.pl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.