Komunikaty PR

To już rok uchodźców z Ukrainy na polskim rynku pracy

2023-02-22  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Poławska
Agencja Face It

ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/

Mija rok, odkąd nasi ukraińscy sąsiedzi zmuszeni byli opuścić swoje domy i znaleźć schronienie w innych częściach Europy. Do Polski przybyła największa fala migrantów – głównie kobiet z dziećmi, z których blisko milion postanowiło zostać u nas na dłużej, by przetrwać trudne czasy. Dziś możemy śmiało powiedzieć, że większość uchodźczyń, poszukujących zatrudnienia, odnalazła się na naszym rynku pracy.

Z obserwacji MRiPS i analiz Deloitte wynika, że polscy pracodawcy zdali egzamin z otwartości na kandydatów do pracy z Ukrainy. Integracja z uchodźcami w środowisku pracy postępowała sprawnie i bez zakłóceń, a wynikało to z kilku czynników – przede wszystkim z szybkiej reakcji rządu
i wprowadzenia wielu ułatwień dla uchodźców, braku przymusowej relokacji, a także bliskości kulturowo-językowej i swoistej empatii, którą zupełnie bezinteresownie wykazało się polskie społeczeństwo. Kluczowe stało się też zapotrzebowanie polskiego rynku pracy na nowych pracowników w związku ze starzejącym się społeczeństwem i niskim bezrobociem.  

Od samego początku wojny, najważniejszym dla nas słowem, odmienianym przez wszystkie przypadki, stała się GODNOŚĆ – mówi Iryna Miłkowska z Grupy VIPoL, polsko-ukraińskiej agencji pracy tymczasowej, która wspiera rodaków w odnalezieniu się w pracy w Polsce. Zapewnienie godnego życia obcokrajowcom to od zawsze misja naszej firmy, ale w ostatnim roku ten cel stał się jeszcze ważniejszy i bardziej pożądany. Teraz mogliśmy zobaczyć w dużej skali, jak ważne jest wsparcie przekazywane przez pracodawców, którzy potrafią otworzyć serca i drzwi dla ludzi, potrzebujących warunków, by godnie przetrwać trudy przymusowej migracji. Dzięki możliwościom podjęcia pracy, wielu z nich odnalazło w Polsce prawdziwy azyl i schronienie na dłużej.

Spontaniczne akcje pomocowe, które obserwowaliśmy na początku kryzysu, szybko zamieniły się w zorganizowane działania organizacji pomocowych, fundacji, instytucji i samorządów.

Ogromną rolę odegrali też poszczególni przedsiębiorcy, którzy nie bali się zatrudnić Ukraińców, pomimo, że ich profil jako pracowników uległ radykalnej zmianie – uważa Miłkowska. Wcześniej byli to pracownicy, którzy skupiali się tylko na pracy zarobkowej, często fizycznej. Przyjeżdżali do Polski po to, by pracować i przebywali w kraju przeważnie sami bez rodzin.  Od lutego ubiegłego roku blisko pół miliona mężczyzn z Ukrainy zostało na froncie, a pracy w Polsce szukały już głównie uchodźczynie, często bez doświadczenia, które musiały pogodzić pracę z opieką nad dziećmi. Pomimo obaw, że sobie nie poradzą, dość szybko podejmowały pracę w polskich firmach – po kilku miesiącach już co trzecia osoba z Ukrainy zgłosiła swoje zatrudnienie.

W tym trudnym okresie, niezwykle istotną rolę miały do odegrania agencje pracy tymczasowej, w których uchodźcy znajdowali nie tylko oferty pracy i zakwaterowania, ale i zwykłe ludzkie wsparcie. Agencje takie jak Grupa VIPoL, które od wielu lat wynajmują do pracy w Polsce obcokrajowców, oferowały również polskim pracodawcom swoje doświadczenie i know-how w odnalezieniu się w gąszczu nowych przepisów.

W naszej agencji większość osób jest pochodzenia ukraińskiego, ale mieszkamy w Polsce już od wielu lat i znamy dobrze tutejsze realia – mówi Iryna Miłkowska. Dla nas wybuch wojny był impulsem, by od razu uruchomić pomoc dla naszych rodaków na wielu poziomach, by ich motywować do znalezienia zajęcia na czas przetrwania, zapewnić im dach nad głową i zachęcić do nauki języka. Pomagaliśmy też w transportach z granicy, organizowaliśmy zbiórki odzieży i żywności, wspieraliśmy dzieciaki z sierocińca. Działania ad hoc szybko zamieniliśmy na systemowe. Od początku zdawaliśmy sobie sprawę, że dla wielu Ukraińców pierwsze miesiące po wybuchu wojny będą niezwykle traumatyczne, że potrzebują oni czasu, by się odnaleźć. Wiedzieliśmy też, że liczą na rady i wskazówki „swoich” – czyli takich jak my, Ukraińców, którzy już wcześniej przystosowali się do życia w Polsce. Zwracali się do nas jak do przewodników, potrzebowali nas, by poczuć się bezpieczniej, by dostać nadzieję na lepsze jutro. Wyszliśmy naprzeciw tym oczekiwaniom i założyliśmy Fundację VIPoL Wspieramy Razem, która działa już od lipca 2022 roku, podejmując inicjatywy, służące integracji naszych obu społeczeństw i przeciwdziałające wykluczeniu nie tylko w środowisku pracy. Nie ustajemy w naszej aktywności, rozwijając projekt „Pracodawca bez granic”, w ramach którego chcemy doceniać polskich pracodawców, którzy otwierają swoje serca dla uchodźców. Apelujemy do wszystkich, którzy pomagają o zgłoszenia poprzez formularz dostępny na stronie www.pracodawcabezgranic.pl– inspirujcie innych poprzez ujawnianie dobra, które czynicie. Dziękujemy za ten rok wsparcia w godnym przetrwaniu wojny.

 

Grupa VIPoL to agencja pracy tymczasowej, która oferuje m.in. leasing unikalnych specjalistów oraz pracowników fizycznych. Firma, działająca na polskim rynku od 2010 roku, zapewniła pracę dziesiątkom tysięcy osób. Zespół tworzą profesjonaliści w dziedzinach HR, zarządzania biznesowego oraz prawa dotyczącego zatrudnienia i legalizacji pobytu obcokrajowców. Misją firmy pod hasłem „Pracujemy razem” jest łączenie ludzi w relacjach zawodowych ponad granicami państw, zapewniając obcokrajowcom szansę na godne życie. Biura grupy VIPoL znajdują się w Polsce, w Niemczech i na Ukrainie.  Więcej informacji: www.vipolgroup.eu

Fundacja VIPoL Wspieramy razem – pomysłodawca kampanii Pracodawca bez Granic – powstała po to, by wesprzeć polskich pracodawców w sprostaniu wyzwaniom współczesnych czasów. Działalność Fundacji oparta jest na monitorowaniu sytuacji w polskich firmach, zatrudniających obcokrajowców oraz reagowaniu na bieżące zapotrzebowanie osób i podmiotów nawiązujących współpracę. Podejmuje też różnorodne inicjatywy, mające na celu aktywizację i integrację społeczną, przeciwdziałanie wykluczeniu, a także uproszczenie procedur zatrudniania obcokrajowców. Ponadto udziela wsparcia pracownikom i edukuje przedsiębiorców otwartych na zatrudnianie kandydatów spoza Polski. Więcej informacji: https://fundacjavipol.eu

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Agencja Face It
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie Biuro prasowe
2024-12-29 | 09:00

BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie

W 2024 r. dwukrotnie zmieniła się wysokość wynagrodzenia minimalnego oraz minimalnej stawki godzinowej i innych świadczeń ustalanych na ich podstawie. Duże emocje przyniosła też długo
Praca Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
2024-12-20 | 10:00

Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami

Najbardziej kobietom karierę w IT utrudnia to, że mają masę przekonań w swoich głowach. Dużo słyszymy jako dziewczynki, a potem jako kobiety i to buduje nam przekonania o sobie i o
Praca 5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
2024-12-19 | 10:30

5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku

Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy Wolniejszy wzrost wynagrodzeń, przyspieszona automatyzacja i sztuczna inteligencja, jawne widełki płacowe oraz ciągły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.