W jakich branżach jest największe zapotrzebowanie na pracowników sezonowych?
Gastronomia, rolnictwo, logistyka, branża hotelarska to sektory, które szczególnie potrzebują w okresie wakacyjnym pracowników sezonowych. Ponadto wielu pracodawców w okresie urlopowym szuka wsparcia do swoich zespołów na zastępstwa. Agencja pracy tymczasowej Job Impulse, Członek Polskiego Forum HR, wspiera przedsiębiorców w znalezieniu pracowników na sezon letni, uwzględniając specyfikę poszczególnych branż oraz regionów Polski.
Praca w polskich kurortach i ośrodkach turystycznych
Praca sezonowa wielu z nas kojarzy się głównie z branżą gastronomiczną i turystyczną. Ośrodki wczasowe, hotele, restauracje i bary przede wszystkim w lokalizacjach nadmorskich oraz górskich od czerwca do września funkcjonują o wiele intensywniej i konieczne jest wówczas zwiększenie liczebności załogi. Zapotrzebowanie na pracowników sezonowych jest w tych sektorach niezmienne od lat, a pracodawcy często korzystają z ofert agencji pracy tymczasowej. Pracownicy sezonowi w regionach turystycznych to nie tylko kelnerzy, obsługa sprzątająca hotele czy sprzedawcy na stoiskach czy w sklepach. To także pracownicy magazynowi w hurtowniach gastronomicznych, które w okresie letnim zaopatrują biznes turystyczny i często działają 24h na dobę. Ponadto w trakcie wakacji można pracować w charakterze animatorów lub obsługiwać atrakcje dla dzieci, np. dmuchane zamki. Do organizacji letnich eventów (festynów i koncertów) potrzebni są pracownicy techniczni, którzy odpowiadają za montaż i demontaż sceny lub wsparcie logistyczne przy tego typu imprezach. Oprócz tego w okresie wakacyjnym wielu pracodawców potrzebuje pomocy przy zbiorach owoców i warzyw, koszeniu trawy, czy przycinaniu krzewów.
Sezon urlopowy
Niezależnie od branży sezon urlopowy może stanowić wyzwanie dla pracodawców. To wtedy najczęściej pojawia się potrzeba wzmocnienia zespołu i znalezienia zastępstwa w postaci pracowników tymczasowych.
- Gdy zbliża się okres wakacji do naszych oddziałów regularnie wpływają zapytania od pracodawców. Dotyczą one pracowników tymczasowych, którzy mogliby zastąpić etatowych w czasie ich urlopów – mówi Łukasz Koszczoł, Prezes Job Impulse, Członka Polskiego Forum HR. – Zazwyczaj większe zapotrzebowanie na pracowników tymczasowych zaczyna się w okresie letnim i trwa do końca roku, a zmniejsza się w okresie styczeń – marzec, który wiąże się z niższą sprzedażą na rynku – dodaje.
Produkcja i logistyka
Popyt na pracowników sezonowych w branży logistycznej i produkcyjnej nie dotyczy tylko okresu wakacyjnego. Cała druga połowa roku to w sektorze logistycznym oraz w centrach dystrybucji tzw. „wysoki sezon”, wówczas konsumenci chętniej kupują np. artykuły RTV i AGD, ale również akcesoria szkolne czy odzież dziecięcą.
- Wyzwaniem dla pracodawców jest to, że w trakcie sezonu wiele firm o podobnym profilu potrzebuje pracowników w tym samym czasie, a to wpływa na lokalne rynki pracy. Ponadto wiele prac w tych sektorach to ciężkie, fizyczne zajęcia, które zazwyczaj wykonują mężczyźni. Często więc ofert jest więcej niż kandydatów. Zwłaszcza w ostatnich dwóch latach, kiedy zmniejszyła się w naszym kraju liczba mężczyzn z Ukrainy – mówi Łukasz Koszczoł.
Korzystanie z usług agencji pacy tymczasowej znacznie ułatwia pracodawcom znalezienie odpowiedniej liczby pracowników sezonowych. To najszybszy i najwygodniejszy sposób na zapełnienie wakatów w okresie wakacyjnym i poza nim.

Capital.com z tytułem najlepszego pracodawcy 2025 r. w Wielkiej Brytanii, Bułgarii i Polsce

Spawacz, elektryk, księgowy czy specjalista DevOps i Cloud – kogo brakuje do pracy? Regiony i stawki

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.