Komunikaty PR

Wąskie gardła procesów rekrutacyjnych

2023-06-09  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Weronika Madejska
Triple PR

Jaktorowska 5
01-202 Warszawa
weronika.madejska|triplepr.pl| |weronika.madejska|triplepr.pl
534 931 911
triplepr.pl

Polacy oczekują szybkich rekrutacji. Tymczasem ponad 45% rekruterów twierdzi, że procesy rekrutacyjne zajmują obecnie od jednego do dwóch miesięcy, kolejnych 11% wskazuje na trzy miesiące i dłużej, wynika z raportu „Rekruter w świecie decydentów” Grafton Recruitment. Wśród najczęstszych przyczyn przedłużania się rekrutacji wymieniane są m.in.: niska responsywność i nierealne wymagania menedżerów zatrudniających, a także zbyt rozbudowane procesy i brak możliwości automatyzacji niektórych zadań.

Długość procesu rekrutacyjnego znacznie odbiega od tej, jakiej życzyliby sobie kandydaci. Rekruterzy wskazują, że zdecydowana większość z nich trwa od jednego do dwóch miesięcy (45,1%) lub od trzech do czterech tygodni (38,2%). Jedynie 5,9% ankietowanych wskazuje, że w ich przypadku decyzja została podjęta w terminie do dwóch tygodni. Warto zaznaczyć, że badana grupa składała się głównie ze specjalistów zajmujących się rekrutacjami pracowników umysłowych.

- Kandydaci oczekują obecnie bardzo szybkiej rekrutacji – 41% z nich chciałoby, aby trwała ona maksymalnie tydzień. To bardzo krótki czas na podjęcie decyzji w sprawie zatrudnienia. Procesy rekrutacyjne, w świetle naszego badania, w ponad 80% trwają dłużej - około pięć do siedmiu tygodni – stwierdza Jakub Stępień, manager ds. outsourcingu usług rekrutacyjnych w Grafton Recruitment.

Mała responsywność osób decyzyjnych

Najwięcej rekruterów twierdzi, że proces rekrutacyjny wydłuża się z powodu małej responsywności osób podejmujących decyzję o zatrudnieniu - ten czynnik wskazało 35% ankietowanych. Kolejnym istotnym powodem jest niedostosowanie wymagań managerów do tego, co realnie mogą zaoferować kandydaci.

- Manager zatrudniający zakłada, że kandydat będzie miał wymagane kompetencje, określone doświadczenie w sektorze, znał wszystkie systemy wykorzystywane w firmie, a jego oczekiwania finansowe będą zgodne z założonym budżetem. To nierealistyczne. Ponadto często nie potrafi wskazać perspektyw rozwoju pracownika. Co będzie mógł mu zaproponować za rok, za dwa, jeśli już teraz spełnia wszystkie wymagania? Takie pytania prowadzą do przemyślenia oczekiwań – komentuje Agata Rynkowska, Senior Talent Attraction & Acquisition Specialist.

Co jeszcze wydłuża proces rekrutacyjny?

Rekruterzy wskazują także na fakt, że proces rekrutacyjny jest zbyt rozbudowany i ma zbyt wiele etapów.

- Bywa to frustrujące, kiedy manager zatrudniający dodaje kolejne etapy, prosi kolejne osoby z biznesu o rozmowę z kandydatem, a ten z każdym następnym spotkaniem traci cierpliwość i zainteresowanie. Planowanie jest tutaj kluczem i może pomóc ustalić wspólnie z managerem zatrudniającym, jak ma wyglądać proces od początku do końca i poinformować o tym kandydatów - dodaje Agata Rynkowska.

Identyfikując wąskie gardła, badani wskazują także na niską atrakcyjność ofert. Wyzwaniem bywa również mała responsywność kandydatów w trakcie trwania procesu. Jako czynnik mniej wpływający na długość rekrutacji, ale równie istotny respondenci podają brak widełek wynagrodzeń w ogłoszeniu, co wpływa na znacznie mniejsze zainteresowanie ofertą.

Czy testy osobowości wpłyną na skrócenie procesu rekrutacji?

Wpływ na wydłużający się proces rekrutacyjny ma także brak wystarczających narzędzi wspomagających i automatyzujących codzienną pracę rekruterów. Jednym z nich są testy psychometryczne. Ze względu na brak zapisów dotyczących testów w Kodeksie pracy do przetwarzania ich wyników w procesie rekrutacyjnym niezbędna jest obecnie dobrowolna zgoda kandydata. Wielu z nich nie podchodzi do tego entuzjastycznie.

- Narzędzia takie jak testy psychometryczne zakładają różnice interpretacyjne, które dopiero zweryfikowane w trakcie informacji zwrotnej mogą służyć podjęciu decyzji. Czynnik ludzki w tym momencie jest do tego niezbędny. Testy są wymiarem uzupełniającym inne dane, nie czynnikiem selekcyjnym samym w sobie - podkreśla Paulina Wierus, Grafton Recruitment & Thomas International.

Mimo to, jak zaznacza ekspertka, testy psychometryczne mogą usprawnić i ustandaryzować proces, rekrutacji, a także zwiększyć pewność podejmowanych decyzji. Co więcej, mają też realne przełożenie na czas rekrutacji i wspierają inne procesy, którymi pracownicy działów HR – zgodnie z badaniem Grafton Recruitment zajmują się już po przeprowadzonej rekrutacji.

Link do pełnej wersji raportu: https://www.grafton.pl/pl/rekruter-w-swiecie-decydentow

Informacje o raporcie:

Raport „Rekruter w świecie decydentów” przedstawia wyniki badania przeprowadzonego na przełomie stycznia i lutego 2023 roku, w którym udział wzięło 163 ankietowanych wybranych na podstawie doświadczenia w pracy w pozyskiwaniu i selekcji pracowników. Wyniki badania zostały skomentowane przez ekspertów Grafton oraz ekspertów zewnętrznych. Raport jest skierowany do wszystkich osób związanych zawodowo z rekrutacją oraz zainteresowanych procesami rekrutacyjnymi.

Grafton Recruitment to międzynarodowa firma rekrutacyjna działająca od 1982 roku, specjalizująca się w rekrutacjach na stanowiska specjalistyczne, kierownicze średniego i wyższego szczebla. Poprzez sieć lokalnych oddziałów w największych polskich miastach wspiera firmy i kandydatów w rekrutacjach w obszarze pracy stałej i tymczasowej, outsourcingu, IT contractingu i RPO. Wachlarz usług dopełnia doradztwo inwestycyjne i doradztwo HR, analizy i raporty rynkowe. Grafton Recruitment jest też wyłącznym dostawcą narzędzi Thomas International w Polsce. Od 2018 roku jest częścią Gi Group Holding, międzynarodowej agencji pracy należącej do czołówki światowych liderów branży rozwiązań rekrutacyjnych. Grupa posiada biura w 57 krajach
w Europie, Azji, Afryce i Amerykach. Więcej: www.grafton.pl

KONTAKT DLA MEDIÓW:

Dorota Zawadzka, Communication Manager, rzecznik prasowy Gi Group Holding w Polsce

e-mail: dorota.zawadzka@gigroup.com  tel. +48 724 870 909

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Triple PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Pracujący rodzic? O co tyle szumu… Biuro prasowe
2024-08-21 | 12:05

Pracujący rodzic? O co tyle szumu…

Pracujący rodzice to wbrew pozorom bardzo liczna grupa. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego można oszacować, że stanowią oni około 1/3 wszystkich pracujących
Praca Polacy w europejskiej czołówce pod względem czasu poświęcanego na opiekę nad bli
2024-08-20 | 12:34

Polacy w europejskiej czołówce pod względem czasu poświęcanego na opiekę nad bli

Blisko połowa pracujących Polaków doświadcza wypalenia zawodowego, a niemal 30 proc. czuje się przepracowanych. Jednocześnie po pracy średnio 2 godziny i 15 minut przeznaczają na
Praca 6 sposobów na bezstresowy powrót do pracy po urlopie
2024-08-20 | 09:45

6 sposobów na bezstresowy powrót do pracy po urlopie

70% Polaków w okresie od czerwca do sierpnia planowało urlop – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. Koniec wakacyjnego wyjazdu dla większości osób oznacza

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.