Wąskie gardła procesów rekrutacyjnych
Triple PR
Jaktorowska 5
01-202 Warszawa
weronika.madejska|triplepr.pl| |weronika.madejska|triplepr.pl
534 931 911
triplepr.pl
Polacy oczekują szybkich rekrutacji. Tymczasem ponad 45% rekruterów twierdzi, że procesy rekrutacyjne zajmują obecnie od jednego do dwóch miesięcy, kolejnych 11% wskazuje na trzy miesiące i dłużej, wynika z raportu „Rekruter w świecie decydentów” Grafton Recruitment. Wśród najczęstszych przyczyn przedłużania się rekrutacji wymieniane są m.in.: niska responsywność i nierealne wymagania menedżerów zatrudniających, a także zbyt rozbudowane procesy i brak możliwości automatyzacji niektórych zadań.
Długość procesu rekrutacyjnego znacznie odbiega od tej, jakiej życzyliby sobie kandydaci. Rekruterzy wskazują, że zdecydowana większość z nich trwa od jednego do dwóch miesięcy (45,1%) lub od trzech do czterech tygodni (38,2%). Jedynie 5,9% ankietowanych wskazuje, że w ich przypadku decyzja została podjęta w terminie do dwóch tygodni. Warto zaznaczyć, że badana grupa składała się głównie ze specjalistów zajmujących się rekrutacjami pracowników umysłowych.
- Kandydaci oczekują obecnie bardzo szybkiej rekrutacji – 41% z nich chciałoby, aby trwała ona maksymalnie tydzień. To bardzo krótki czas na podjęcie decyzji w sprawie zatrudnienia. Procesy rekrutacyjne, w świetle naszego badania, w ponad 80% trwają dłużej - około pięć do siedmiu tygodni – stwierdza Jakub Stępień, manager ds. outsourcingu usług rekrutacyjnych w Grafton Recruitment.
Mała responsywność osób decyzyjnych
Najwięcej rekruterów twierdzi, że proces rekrutacyjny wydłuża się z powodu małej responsywności osób podejmujących decyzję o zatrudnieniu - ten czynnik wskazało 35% ankietowanych. Kolejnym istotnym powodem jest niedostosowanie wymagań managerów do tego, co realnie mogą zaoferować kandydaci.
- Manager zatrudniający zakłada, że kandydat będzie miał wymagane kompetencje, określone doświadczenie w sektorze, znał wszystkie systemy wykorzystywane w firmie, a jego oczekiwania finansowe będą zgodne z założonym budżetem. To nierealistyczne. Ponadto często nie potrafi wskazać perspektyw rozwoju pracownika. Co będzie mógł mu zaproponować za rok, za dwa, jeśli już teraz spełnia wszystkie wymagania? Takie pytania prowadzą do przemyślenia oczekiwań – komentuje Agata Rynkowska, Senior Talent Attraction & Acquisition Specialist.
Co jeszcze wydłuża proces rekrutacyjny?
Rekruterzy wskazują także na fakt, że proces rekrutacyjny jest zbyt rozbudowany i ma zbyt wiele etapów.
- Bywa to frustrujące, kiedy manager zatrudniający dodaje kolejne etapy, prosi kolejne osoby z biznesu o rozmowę z kandydatem, a ten z każdym następnym spotkaniem traci cierpliwość i zainteresowanie. Planowanie jest tutaj kluczem i może pomóc ustalić wspólnie z managerem zatrudniającym, jak ma wyglądać proces od początku do końca i poinformować o tym kandydatów - dodaje Agata Rynkowska.
Identyfikując wąskie gardła, badani wskazują także na niską atrakcyjność ofert. Wyzwaniem bywa również mała responsywność kandydatów w trakcie trwania procesu. Jako czynnik mniej wpływający na długość rekrutacji, ale równie istotny respondenci podają brak widełek wynagrodzeń w ogłoszeniu, co wpływa na znacznie mniejsze zainteresowanie ofertą.
Czy testy osobowości wpłyną na skrócenie procesu rekrutacji?
Wpływ na wydłużający się proces rekrutacyjny ma także brak wystarczających narzędzi wspomagających i automatyzujących codzienną pracę rekruterów. Jednym z nich są testy psychometryczne. Ze względu na brak zapisów dotyczących testów w Kodeksie pracy do przetwarzania ich wyników w procesie rekrutacyjnym niezbędna jest obecnie dobrowolna zgoda kandydata. Wielu z nich nie podchodzi do tego entuzjastycznie.
- Narzędzia takie jak testy psychometryczne zakładają różnice interpretacyjne, które dopiero zweryfikowane w trakcie informacji zwrotnej mogą służyć podjęciu decyzji. Czynnik ludzki w tym momencie jest do tego niezbędny. Testy są wymiarem uzupełniającym inne dane, nie czynnikiem selekcyjnym samym w sobie - podkreśla Paulina Wierus, Grafton Recruitment & Thomas International.
Mimo to, jak zaznacza ekspertka, testy psychometryczne mogą usprawnić i ustandaryzować proces, rekrutacji, a także zwiększyć pewność podejmowanych decyzji. Co więcej, mają też realne przełożenie na czas rekrutacji i wspierają inne procesy, którymi pracownicy działów HR – zgodnie z badaniem Grafton Recruitment zajmują się już po przeprowadzonej rekrutacji.
Link do pełnej wersji raportu: https://www.grafton.pl/pl/rekruter-w-swiecie-decydentow
Informacje o raporcie:
Raport „Rekruter w świecie decydentów” przedstawia wyniki badania przeprowadzonego na przełomie stycznia i lutego 2023 roku, w którym udział wzięło 163 ankietowanych wybranych na podstawie doświadczenia w pracy w pozyskiwaniu i selekcji pracowników. Wyniki badania zostały skomentowane przez ekspertów Grafton oraz ekspertów zewnętrznych. Raport jest skierowany do wszystkich osób związanych zawodowo z rekrutacją oraz zainteresowanych procesami rekrutacyjnymi.
Grafton Recruitment to międzynarodowa firma rekrutacyjna działająca od 1982 roku, specjalizująca się w rekrutacjach na stanowiska specjalistyczne, kierownicze średniego i wyższego szczebla. Poprzez sieć lokalnych oddziałów w największych polskich miastach wspiera firmy i kandydatów w rekrutacjach w obszarze pracy stałej i tymczasowej, outsourcingu, IT contractingu i RPO. Wachlarz usług dopełnia doradztwo inwestycyjne i doradztwo HR, analizy i raporty rynkowe. Grafton Recruitment jest też wyłącznym dostawcą narzędzi Thomas International w Polsce. Od 2018 roku jest częścią Gi Group Holding, międzynarodowej agencji pracy należącej do czołówki światowych liderów branży rozwiązań rekrutacyjnych. Grupa posiada biura w 57 krajach
w Europie, Azji, Afryce i Amerykach. Więcej: www.grafton.pl
KONTAKT DLA MEDIÓW:
Dorota Zawadzka, Communication Manager, rzecznik prasowy Gi Group Holding w Polsce
e-mail: dorota.zawadzka@gigroup.com tel. +48 724 870 909

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.