Wąskie gardła procesów rekrutacyjnych
Triple PR
Jaktorowska 5
01-202 Warszawa
weronika.madejska|triplepr.pl| |weronika.madejska|triplepr.pl
534 931 911
triplepr.pl
Polacy oczekują szybkich rekrutacji. Tymczasem ponad 45% rekruterów twierdzi, że procesy rekrutacyjne zajmują obecnie od jednego do dwóch miesięcy, kolejnych 11% wskazuje na trzy miesiące i dłużej, wynika z raportu „Rekruter w świecie decydentów” Grafton Recruitment. Wśród najczęstszych przyczyn przedłużania się rekrutacji wymieniane są m.in.: niska responsywność i nierealne wymagania menedżerów zatrudniających, a także zbyt rozbudowane procesy i brak możliwości automatyzacji niektórych zadań.
Długość procesu rekrutacyjnego znacznie odbiega od tej, jakiej życzyliby sobie kandydaci. Rekruterzy wskazują, że zdecydowana większość z nich trwa od jednego do dwóch miesięcy (45,1%) lub od trzech do czterech tygodni (38,2%). Jedynie 5,9% ankietowanych wskazuje, że w ich przypadku decyzja została podjęta w terminie do dwóch tygodni. Warto zaznaczyć, że badana grupa składała się głównie ze specjalistów zajmujących się rekrutacjami pracowników umysłowych.
- Kandydaci oczekują obecnie bardzo szybkiej rekrutacji – 41% z nich chciałoby, aby trwała ona maksymalnie tydzień. To bardzo krótki czas na podjęcie decyzji w sprawie zatrudnienia. Procesy rekrutacyjne, w świetle naszego badania, w ponad 80% trwają dłużej - około pięć do siedmiu tygodni – stwierdza Jakub Stępień, manager ds. outsourcingu usług rekrutacyjnych w Grafton Recruitment.
Mała responsywność osób decyzyjnych
Najwięcej rekruterów twierdzi, że proces rekrutacyjny wydłuża się z powodu małej responsywności osób podejmujących decyzję o zatrudnieniu - ten czynnik wskazało 35% ankietowanych. Kolejnym istotnym powodem jest niedostosowanie wymagań managerów do tego, co realnie mogą zaoferować kandydaci.
- Manager zatrudniający zakłada, że kandydat będzie miał wymagane kompetencje, określone doświadczenie w sektorze, znał wszystkie systemy wykorzystywane w firmie, a jego oczekiwania finansowe będą zgodne z założonym budżetem. To nierealistyczne. Ponadto często nie potrafi wskazać perspektyw rozwoju pracownika. Co będzie mógł mu zaproponować za rok, za dwa, jeśli już teraz spełnia wszystkie wymagania? Takie pytania prowadzą do przemyślenia oczekiwań – komentuje Agata Rynkowska, Senior Talent Attraction & Acquisition Specialist.
Co jeszcze wydłuża proces rekrutacyjny?
Rekruterzy wskazują także na fakt, że proces rekrutacyjny jest zbyt rozbudowany i ma zbyt wiele etapów.
- Bywa to frustrujące, kiedy manager zatrudniający dodaje kolejne etapy, prosi kolejne osoby z biznesu o rozmowę z kandydatem, a ten z każdym następnym spotkaniem traci cierpliwość i zainteresowanie. Planowanie jest tutaj kluczem i może pomóc ustalić wspólnie z managerem zatrudniającym, jak ma wyglądać proces od początku do końca i poinformować o tym kandydatów - dodaje Agata Rynkowska.
Identyfikując wąskie gardła, badani wskazują także na niską atrakcyjność ofert. Wyzwaniem bywa również mała responsywność kandydatów w trakcie trwania procesu. Jako czynnik mniej wpływający na długość rekrutacji, ale równie istotny respondenci podają brak widełek wynagrodzeń w ogłoszeniu, co wpływa na znacznie mniejsze zainteresowanie ofertą.
Czy testy osobowości wpłyną na skrócenie procesu rekrutacji?
Wpływ na wydłużający się proces rekrutacyjny ma także brak wystarczających narzędzi wspomagających i automatyzujących codzienną pracę rekruterów. Jednym z nich są testy psychometryczne. Ze względu na brak zapisów dotyczących testów w Kodeksie pracy do przetwarzania ich wyników w procesie rekrutacyjnym niezbędna jest obecnie dobrowolna zgoda kandydata. Wielu z nich nie podchodzi do tego entuzjastycznie.
- Narzędzia takie jak testy psychometryczne zakładają różnice interpretacyjne, które dopiero zweryfikowane w trakcie informacji zwrotnej mogą służyć podjęciu decyzji. Czynnik ludzki w tym momencie jest do tego niezbędny. Testy są wymiarem uzupełniającym inne dane, nie czynnikiem selekcyjnym samym w sobie - podkreśla Paulina Wierus, Grafton Recruitment & Thomas International.
Mimo to, jak zaznacza ekspertka, testy psychometryczne mogą usprawnić i ustandaryzować proces, rekrutacji, a także zwiększyć pewność podejmowanych decyzji. Co więcej, mają też realne przełożenie na czas rekrutacji i wspierają inne procesy, którymi pracownicy działów HR – zgodnie z badaniem Grafton Recruitment zajmują się już po przeprowadzonej rekrutacji.
Link do pełnej wersji raportu: https://www.grafton.pl/pl/rekruter-w-swiecie-decydentow
Informacje o raporcie:
Raport „Rekruter w świecie decydentów” przedstawia wyniki badania przeprowadzonego na przełomie stycznia i lutego 2023 roku, w którym udział wzięło 163 ankietowanych wybranych na podstawie doświadczenia w pracy w pozyskiwaniu i selekcji pracowników. Wyniki badania zostały skomentowane przez ekspertów Grafton oraz ekspertów zewnętrznych. Raport jest skierowany do wszystkich osób związanych zawodowo z rekrutacją oraz zainteresowanych procesami rekrutacyjnymi.
Grafton Recruitment to międzynarodowa firma rekrutacyjna działająca od 1982 roku, specjalizująca się w rekrutacjach na stanowiska specjalistyczne, kierownicze średniego i wyższego szczebla. Poprzez sieć lokalnych oddziałów w największych polskich miastach wspiera firmy i kandydatów w rekrutacjach w obszarze pracy stałej i tymczasowej, outsourcingu, IT contractingu i RPO. Wachlarz usług dopełnia doradztwo inwestycyjne i doradztwo HR, analizy i raporty rynkowe. Grafton Recruitment jest też wyłącznym dostawcą narzędzi Thomas International w Polsce. Od 2018 roku jest częścią Gi Group Holding, międzynarodowej agencji pracy należącej do czołówki światowych liderów branży rozwiązań rekrutacyjnych. Grupa posiada biura w 57 krajach
w Europie, Azji, Afryce i Amerykach. Więcej: www.grafton.pl
KONTAKT DLA MEDIÓW:
Dorota Zawadzka, Communication Manager, rzecznik prasowy Gi Group Holding w Polsce
e-mail: dorota.zawadzka@gigroup.com tel. +48 724 870 909

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.