Komunikaty PR

Wąskie gardła procesów rekrutacyjnych

2023-06-09  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Weronika Madejska
Triple PR

Jaktorowska 5
01-202 Warszawa
weronika.madejska|triplepr.pl| |weronika.madejska|triplepr.pl
534 931 911
triplepr.pl

Polacy oczekują szybkich rekrutacji. Tymczasem ponad 45% rekruterów twierdzi, że procesy rekrutacyjne zajmują obecnie od jednego do dwóch miesięcy, kolejnych 11% wskazuje na trzy miesiące i dłużej, wynika z raportu „Rekruter w świecie decydentów” Grafton Recruitment. Wśród najczęstszych przyczyn przedłużania się rekrutacji wymieniane są m.in.: niska responsywność i nierealne wymagania menedżerów zatrudniających, a także zbyt rozbudowane procesy i brak możliwości automatyzacji niektórych zadań.

Długość procesu rekrutacyjnego znacznie odbiega od tej, jakiej życzyliby sobie kandydaci. Rekruterzy wskazują, że zdecydowana większość z nich trwa od jednego do dwóch miesięcy (45,1%) lub od trzech do czterech tygodni (38,2%). Jedynie 5,9% ankietowanych wskazuje, że w ich przypadku decyzja została podjęta w terminie do dwóch tygodni. Warto zaznaczyć, że badana grupa składała się głównie ze specjalistów zajmujących się rekrutacjami pracowników umysłowych.

- Kandydaci oczekują obecnie bardzo szybkiej rekrutacji – 41% z nich chciałoby, aby trwała ona maksymalnie tydzień. To bardzo krótki czas na podjęcie decyzji w sprawie zatrudnienia. Procesy rekrutacyjne, w świetle naszego badania, w ponad 80% trwają dłużej - około pięć do siedmiu tygodni – stwierdza Jakub Stępień, manager ds. outsourcingu usług rekrutacyjnych w Grafton Recruitment.

Mała responsywność osób decyzyjnych

Najwięcej rekruterów twierdzi, że proces rekrutacyjny wydłuża się z powodu małej responsywności osób podejmujących decyzję o zatrudnieniu - ten czynnik wskazało 35% ankietowanych. Kolejnym istotnym powodem jest niedostosowanie wymagań managerów do tego, co realnie mogą zaoferować kandydaci.

- Manager zatrudniający zakłada, że kandydat będzie miał wymagane kompetencje, określone doświadczenie w sektorze, znał wszystkie systemy wykorzystywane w firmie, a jego oczekiwania finansowe będą zgodne z założonym budżetem. To nierealistyczne. Ponadto często nie potrafi wskazać perspektyw rozwoju pracownika. Co będzie mógł mu zaproponować za rok, za dwa, jeśli już teraz spełnia wszystkie wymagania? Takie pytania prowadzą do przemyślenia oczekiwań – komentuje Agata Rynkowska, Senior Talent Attraction & Acquisition Specialist.

Co jeszcze wydłuża proces rekrutacyjny?

Rekruterzy wskazują także na fakt, że proces rekrutacyjny jest zbyt rozbudowany i ma zbyt wiele etapów.

- Bywa to frustrujące, kiedy manager zatrudniający dodaje kolejne etapy, prosi kolejne osoby z biznesu o rozmowę z kandydatem, a ten z każdym następnym spotkaniem traci cierpliwość i zainteresowanie. Planowanie jest tutaj kluczem i może pomóc ustalić wspólnie z managerem zatrudniającym, jak ma wyglądać proces od początku do końca i poinformować o tym kandydatów - dodaje Agata Rynkowska.

Identyfikując wąskie gardła, badani wskazują także na niską atrakcyjność ofert. Wyzwaniem bywa również mała responsywność kandydatów w trakcie trwania procesu. Jako czynnik mniej wpływający na długość rekrutacji, ale równie istotny respondenci podają brak widełek wynagrodzeń w ogłoszeniu, co wpływa na znacznie mniejsze zainteresowanie ofertą.

Czy testy osobowości wpłyną na skrócenie procesu rekrutacji?

Wpływ na wydłużający się proces rekrutacyjny ma także brak wystarczających narzędzi wspomagających i automatyzujących codzienną pracę rekruterów. Jednym z nich są testy psychometryczne. Ze względu na brak zapisów dotyczących testów w Kodeksie pracy do przetwarzania ich wyników w procesie rekrutacyjnym niezbędna jest obecnie dobrowolna zgoda kandydata. Wielu z nich nie podchodzi do tego entuzjastycznie.

- Narzędzia takie jak testy psychometryczne zakładają różnice interpretacyjne, które dopiero zweryfikowane w trakcie informacji zwrotnej mogą służyć podjęciu decyzji. Czynnik ludzki w tym momencie jest do tego niezbędny. Testy są wymiarem uzupełniającym inne dane, nie czynnikiem selekcyjnym samym w sobie - podkreśla Paulina Wierus, Grafton Recruitment & Thomas International.

Mimo to, jak zaznacza ekspertka, testy psychometryczne mogą usprawnić i ustandaryzować proces, rekrutacji, a także zwiększyć pewność podejmowanych decyzji. Co więcej, mają też realne przełożenie na czas rekrutacji i wspierają inne procesy, którymi pracownicy działów HR – zgodnie z badaniem Grafton Recruitment zajmują się już po przeprowadzonej rekrutacji.

Link do pełnej wersji raportu: https://www.grafton.pl/pl/rekruter-w-swiecie-decydentow

Informacje o raporcie:

Raport „Rekruter w świecie decydentów” przedstawia wyniki badania przeprowadzonego na przełomie stycznia i lutego 2023 roku, w którym udział wzięło 163 ankietowanych wybranych na podstawie doświadczenia w pracy w pozyskiwaniu i selekcji pracowników. Wyniki badania zostały skomentowane przez ekspertów Grafton oraz ekspertów zewnętrznych. Raport jest skierowany do wszystkich osób związanych zawodowo z rekrutacją oraz zainteresowanych procesami rekrutacyjnymi.

Grafton Recruitment to międzynarodowa firma rekrutacyjna działająca od 1982 roku, specjalizująca się w rekrutacjach na stanowiska specjalistyczne, kierownicze średniego i wyższego szczebla. Poprzez sieć lokalnych oddziałów w największych polskich miastach wspiera firmy i kandydatów w rekrutacjach w obszarze pracy stałej i tymczasowej, outsourcingu, IT contractingu i RPO. Wachlarz usług dopełnia doradztwo inwestycyjne i doradztwo HR, analizy i raporty rynkowe. Grafton Recruitment jest też wyłącznym dostawcą narzędzi Thomas International w Polsce. Od 2018 roku jest częścią Gi Group Holding, międzynarodowej agencji pracy należącej do czołówki światowych liderów branży rozwiązań rekrutacyjnych. Grupa posiada biura w 57 krajach
w Europie, Azji, Afryce i Amerykach. Więcej: www.grafton.pl

KONTAKT DLA MEDIÓW:

Dorota Zawadzka, Communication Manager, rzecznik prasowy Gi Group Holding w Polsce

e-mail: dorota.zawadzka@gigroup.com  tel. +48 724 870 909

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Dwukrotne podwyżki płacy minimalnej w 2024r. Jak radzi sobie rynek pracy? Biuro prasowe
2024-04-29 | 15:00

Dwukrotne podwyżki płacy minimalnej w 2024r. Jak radzi sobie rynek pracy?

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są
Praca Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?
2024-04-29 | 09:10

Jak nowe technologie wspierają zrównoważone zarządzanie zasobami ludzkimi?

Nowe technologie, pozwalające chociażby na wydajniejsze przetwarzanie danych, stały się głównym sojusznikiem biznesu w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju.
Praca BRAK ZDJĘCIA
2024-04-29 | 01:00

Czy warto być sekretarką?

Rozwój rynku usługowego przekłada się na rosnącą liczbę biur, kancelarii i gabinetów, a co za tym idzie - zwiększenie zapotrzebowania na sekretarki. Ale czy praca na tym stanowisku jest opłacalna? Przyjrzyjmy się bliżej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.