Pracodawco: zacznij ufać pracownikom, bądź elastyczny, nie wymagaj zawsze kamery
Miniony rok zmienił w naszym życiu bardzo wiele. Sprawił też, że zaczęliśmy pracować w zupełnie inny sposób Pociągnęło to za sobą zmiany w środowisku pracy. Niezależnie od tego, w jakim trybie działają firmy po pandemii (tradycyjnym, wirtualnym lub hybrydowym), warunki pracy i zadowolenie pracowników są w dużym stopniu uzależnione od technologii.
Praca hybrydowa oferuje nowe możliwości, takie jak zwiększenie elastyczności i produktywności pracowników. Z drugiej jednak strony wiąże się ona z nowymi wyzwaniami, w szczególności dotyczącymi ryzyka wypalenia zawodowego pracowników. Aby zapewnić pracownikom optymalne warunki, pracodawcy muszą wziąć pod uwagę trzy ważne kwestie.
1) Jakość życia pracowników w świecie cyfrowym
Technologia od dawna pomaga w zapewnieniu klientom obsługi na najwyższym poziomie. Przyszedł czas, aby wykorzystać ją w celu stworzenia optymalnych warunków pracownikom pracującym w różnych miejscach. Trzeba nie tylko zapewnić im odpowiedni dostęp do zasobów, lecz również przypominać np. o zrobieniu przerwy (za pomocą chatbotów).
- Można również zachęcać menedżerów, aby w większym stopniu uzgadniali terminy telekonferencji z pracownikami oraz umożliwiali im wyłączenie funkcji wideo. Część pracowników z pewnością poczuje się lepiej nie musząc włączać kamery w sytuacji, kiedy w tle akurat bawią się dzieci, czy po prostu nie chcą się pokazywać z jakichś względów – komentuje Krzysztof Augustynowicz, Regional Sales Director CEE Commercial Business Unit w Salesforce.
Dane od dawna pomagają dyrektorom przedsiębiorstw w szybkim podejmowaniu decyzji dotyczących usprawniania obsługi klientów. W podobny sposób informacje zgromadzone podczas badań i innych interakcji mogą ułatwić podejmowanie działań, których celem jest zwiększenie zadowolenia pracowników.
2) Kultura ustawicznego kształcenia
W świecie działającym w oparciu o technologie cyfrowe pracodawcy mogą przekraczać tradycyjne granice świata fizycznego i docierać do nowych, utalentowanych pracowników. Z drugiej jednak strony postęp technologiczny wymaga ciągłego inwestowania w rozwój umiejętności zarówno twardych, jak i miękkich. Liderzy przedsiębiorstw muszą więc zapewnić swoim kadrom łatwy dostęp do możliwości rozwoju zawodowego. Gdy pracownik ma świadomość, że sam kieruje swoją ścieżką kariery, bardziej angażuje się w pracę.
Możliwości zmiany kwalifikacji i rozwoju zawodowego powinny być dostępne na wyciągnięcie ręki. Jeśli pracownik musi długo szukać informacji o tym, czego i jak powinien się uczyć, prawdopodobnie nigdy tej nauki nie podejmie. Do rozwoju motywują również łatwo dostępne informacje o otwartych stanowiskach pracy. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał swoich podwładnych, liderzy muszą wdrażać kulturę ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego zgodnie z potrzebami firmy.
3) Elastyczność i bezpieczeństwo
- Stworzenie pracownikom optymalnych warunków w erze cyfrowej wymaga współpracy działu kadr i działu informatycznego. Pracodawca musi ufać pracownikom i wierzyć, że wykonają oni swoje zadania zgodnie z własnymi harmonogramami. Dlatego powinien im zaoferować elastyczne opcje czasu pracy. W przypadku rozproszonych zespołów zarządzanie oparte na empatii i zrozumieniu ma jeszcze więcej zalet. Warto także skorzystać z gotowych porad, wskazówek i rozwiązań dostępnych na portalu Work.com, gdzie pracodawcy znajdą kompleksowe narzędzia wspomagające zarządzanie pracą zdalną czy hybrydową – dodaje Krzysztof Augustynowicz z Salesforce.
Efektywność i zadowolenie pracowników zależy również od zapewnienia im niezbędnych połączeń, kontaktów i komunikacji. Dział kadr powinien udostępniać pracownikom nowe możliwości i kontakty z odpowiednimi osobami. Dzięki temu będą oni bardziej zadowoleni i zmotywowani do rozwoju, a z drugiej strony bezpieczni, co zwiększy ich efektywność i zaangażowanie. Z kolei dział informatyczny musi zadbać o to, aby pracownicy mieli łączność z odpowiednimi urządzeniami i zasobami, co pozwoli im osiągać najlepsze wyniki. Oba działy muszą wspólnie podejmować wysiłki na rzecz zapewnienia pracownikom niezawodności i bezpieczeństwa systemów, ochrony prywatności i łatwego dostępu do zasobów.
Nowy model środowiska pracy, który pojawił się po pandemii, wymaga efektywnego zarządzania pracownikami. Wtedy może on przynieść firmom duże korzyści.
Capital.com z tytułem najlepszego pracodawcy 2025 r. w Wielkiej Brytanii, Bułgarii i Polsce
Spawacz, elektryk, księgowy czy specjalista DevOps i Cloud – kogo brakuje do pracy? Regiony i stawki
Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

UE przyspiesza inwestycje w obronność i bezpieczeństwo. Pomagają w tym nowe narzędzia finansowe i uproszczenia dla przemysłu obronnego
Unijne inwestycje w bezpieczeństwo i przemysł obronny nabierają tempa. Strategia Gotowość 2030 zakłada integrację krajowych przemysłów obronnych państw członkowskich oraz rozwój nowych technologii w armiach. Komisja Europejska proponuje też różne możliwości zwiększenia finansowania wydatków obronnych. – Unia Europejska postawiła na bezpieczeństwo nie tylko w wymiarze deklaracji, ale też konkretnych programów – podkreśla Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej.
Handel
Inflacja w nadchodzących miesiącach będzie pozostawała w celu inflacyjnym. Pojawia się duża przestrzeń do obniżek stóp procentowych

Inflacja już znajduje się w paśmie dopuszczalnych odchyleń od celu inflacyjnego i wszystko wskazuje na to, że pozostanie w nim przez dłuższy czas. Rada Polityki Pieniężnej również ma tego świadomość. Dlatego w czasie najbliższych posiedzeń powinny się pojawić obniżki stóp procentowych. Zdaniem ekonomisty dr. Jarosława Janeckiego rozsądnym poziomem głównej stopy procentowej byłby poziom 3,5–4 proc., czyli można się spodziewać obniżek o 100–150 punktów bazowych.
Nauka
Pomiar dokładnej liczby ludności pozostaje dużym wyzwaniem. W erze migracji wymaga to nowych narzędzi i definicji

Dokładne i porównywalne dane na temat ludności są niezbędne m.in. do celów statystycznych i administracyjnych. Dlatego rośnie zapotrzebowanie na statystyki z zakresu demografii, migracji, starzenia się społeczeństwa oraz dane regionalne i lokalne. Państwa Unii Europejskiej odchodzą od „tradycyjnego” spisu przeprowadzanego co 10 lat w kierunku wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przyszłością jest wykorzystanie w pomiarze danych z mediów społecznościowych czy sieci komórkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.









.gif)

|
|
|