Pracownicy oczekują od swoich szefów zasilenia domowego budżetu, elastyczności l
Według badania potrzeb pracowników 2020, dla 66 proc. ankietowanych najistotniejszym benefitem jest zasilenie domowego budżetu. Na drugim miejscu znajduje się elastyczność wykorzystania dodatków (60 proc. wskazań)[1]. Jednak profity to nie jedyne aspekty, które tworzą dobre miejsce pracy. Mają na to też wpływ polityki i standardy HR, za które najlepsi pracodawcy co roku wyróżniani są w rankingach. Jednym z nich jest „Global Top Employer”, na którego liście w tym roku znalazło się zaledwie 16 firm z całego świata.
Dla większości ankietowanych w badaniu PBS pracowników, najważniejszymi benefitami są zasilenie domowego budżetu oraz elastyczność w wyborze, kiedy i jak można wykorzystać dany dodatek (odpowiednio 66 i 60 proc. wskazań.). 42 proc. ankietowanych twierdzi, że idealny profit pracowniczy powinien wspierać zdrowy styl życia, natomiast 33 proc. jest zdania, że powinien być „czymś ekstra”, na co w normalnych okolicznościach pracownik nie mógłby sobie pozwolić. Dla prawie co czwartej osoby (24 proc.) benefit powinien mieć nowoczesną formę i być zaoferowany np. w wersji mobilnej lub elektronicznej. Z kolei dla 16 proc. dobrze byłoby, gdyby pobudzał potrzeby związane z kulturą i rozrywką.
- Pracownicy są w firmie najważniejsi. Dlatego w czasach niepewności i permanentnego stresu, jaki wywołuje pandemia, na pracodawcach ciąży szczególnie duża odpowiedzialność. Niezbędne jest motywowanie do działania i okazywanie uznania zespołowi. Metod budowania i utrzymania zaangażowania jest wiele, zawsze jednak najważniejsze w relacjach pracowniczych powinny być zarówno rozmowa, jak i szczery feedback – podkreśla Joanna Augustynowicz, dyrektor ds. personalnych, DHL Express Polska.
Certyfikat „Global Top Employer”
Na rynku prowadzone są badania i rankingi na temat standardów i korzyści, które oferują pracodawcy. Przykładem może być Global Top Employers, który od 30 lat jest organizowany przez Top Employers Institute. W 2021 roku jedną z nagrodzonych firm zostało DHL Express, przedsiębiorstwo świadczące międzynarodowe, ekspresowe usługi kurierskie i logistyczne. W tym roku firma ta otrzymała certyfikat Top Employers Institute w 48 krajach.
W 2021 roku odbyła się również 12. edycja Programu w Polsce. Tytuł laureata Top Employers zyskało 67 firm.
- Oprócz certyfikatu Top Employer Global, DHL Express otrzymał również nagrodę Top Employer Polska. To zasługa pracowników i kurierów, którzy są sercem naszej firmy. Dlatego też bezpieczeństwo zespołu od zawsze było i nadal jest dla nas najwyższym priorytetem. Otrzymanie tej nagrody jest zwieńczeniem wysiłków, które włożyliśmy w tworzenie odpowiednich warunków do rozwoju – dodaje Joanna Augustynowicz.
Dobre praktyki pracodawców
Firmy stosują wiele zróżnicowanych rozwiązań, by motywować swoich pracowników. Poza benefitami rzeczowymi, jest to m.in. dbanie o dobrą atmosferę.
- W DHL Express przykładamy szczególną wagę do tego, by zespół był zadowolony z pracy. O tym, że robimy to w odpowiedni sposób mogą świadczyć dane. W 2020 roku zaangażowanie naszych pracowników wyniosło 85 proc. Co więcej, wskaźnik ten rośnie rok do roku. Ciekawy jest też fakt, że kilka osób z nich obchodzi w tym roku 30-lecie pracy w naszej firmie. Natomiast osób z kilkunasto- i kilkudziesięcioletnim stażem jest więcej – mówi Joanna Augustynowicz.
- Mamy wiele form doceniania. Wyróżniamy pracowników kwartału i roku, czy też za postawę „Can do”, staż pracy. Opracowaliśmy proces onboardingu. Nowi pracownicy dostają specjalną paczkę z gadżetami DHL, a także pakietem informacji, które pomagają w pierwszych tygodniach pracy. To tylko przykłady, jednak inicjatyw jest o wiele więcej, m.in. te w zakresie CSR, diversity i inclusion czy well-being – dodaje Joanna Augustynowicz.
Odpowiednia motywacja pracowników sprawia, że pracują oni w firmie przez wiele lat. Dzięki temu utrzymują swoje zaangażowanie na wysokim poziomie, dając przykład innym, a także pracując jednocześnie na wspólny sukces danej organizacji.
***
Program Top Employers Institute wyróżnia organizacje w oparciu o udział i wyniki Badania „HR Best Practices”. Kwestionariusz obejmuje 6 obszarów HR, na które składa się 20 tematów, takich jak strategia HR, środowisko pracy, pozyskiwanie talentów, szkolenia i rozwój, well-being, różnorodność i integracja.
Pełną listę nagrodzonych firm można znaleźć na stronie Top Employers: https://www.top-employers.com/en/insights/culture/announcing-the-global-top-employers-2021/
[1] Badanie potrzeb pracowników 2020 przeprowadzonego przez PBS dla Sodexo and Rewards Services Polska

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.