Pracownicy oczekują od swoich szefów zasilenia domowego budżetu, elastyczności l
Według badania potrzeb pracowników 2020, dla 66 proc. ankietowanych najistotniejszym benefitem jest zasilenie domowego budżetu. Na drugim miejscu znajduje się elastyczność wykorzystania dodatków (60 proc. wskazań)[1]. Jednak profity to nie jedyne aspekty, które tworzą dobre miejsce pracy. Mają na to też wpływ polityki i standardy HR, za które najlepsi pracodawcy co roku wyróżniani są w rankingach. Jednym z nich jest „Global Top Employer”, na którego liście w tym roku znalazło się zaledwie 16 firm z całego świata.
Dla większości ankietowanych w badaniu PBS pracowników, najważniejszymi benefitami są zasilenie domowego budżetu oraz elastyczność w wyborze, kiedy i jak można wykorzystać dany dodatek (odpowiednio 66 i 60 proc. wskazań.). 42 proc. ankietowanych twierdzi, że idealny profit pracowniczy powinien wspierać zdrowy styl życia, natomiast 33 proc. jest zdania, że powinien być „czymś ekstra”, na co w normalnych okolicznościach pracownik nie mógłby sobie pozwolić. Dla prawie co czwartej osoby (24 proc.) benefit powinien mieć nowoczesną formę i być zaoferowany np. w wersji mobilnej lub elektronicznej. Z kolei dla 16 proc. dobrze byłoby, gdyby pobudzał potrzeby związane z kulturą i rozrywką.
- Pracownicy są w firmie najważniejsi. Dlatego w czasach niepewności i permanentnego stresu, jaki wywołuje pandemia, na pracodawcach ciąży szczególnie duża odpowiedzialność. Niezbędne jest motywowanie do działania i okazywanie uznania zespołowi. Metod budowania i utrzymania zaangażowania jest wiele, zawsze jednak najważniejsze w relacjach pracowniczych powinny być zarówno rozmowa, jak i szczery feedback – podkreśla Joanna Augustynowicz, dyrektor ds. personalnych, DHL Express Polska.
Certyfikat „Global Top Employer”
Na rynku prowadzone są badania i rankingi na temat standardów i korzyści, które oferują pracodawcy. Przykładem może być Global Top Employers, który od 30 lat jest organizowany przez Top Employers Institute. W 2021 roku jedną z nagrodzonych firm zostało DHL Express, przedsiębiorstwo świadczące międzynarodowe, ekspresowe usługi kurierskie i logistyczne. W tym roku firma ta otrzymała certyfikat Top Employers Institute w 48 krajach.
W 2021 roku odbyła się również 12. edycja Programu w Polsce. Tytuł laureata Top Employers zyskało 67 firm.
- Oprócz certyfikatu Top Employer Global, DHL Express otrzymał również nagrodę Top Employer Polska. To zasługa pracowników i kurierów, którzy są sercem naszej firmy. Dlatego też bezpieczeństwo zespołu od zawsze było i nadal jest dla nas najwyższym priorytetem. Otrzymanie tej nagrody jest zwieńczeniem wysiłków, które włożyliśmy w tworzenie odpowiednich warunków do rozwoju – dodaje Joanna Augustynowicz.
Dobre praktyki pracodawców
Firmy stosują wiele zróżnicowanych rozwiązań, by motywować swoich pracowników. Poza benefitami rzeczowymi, jest to m.in. dbanie o dobrą atmosferę.
- W DHL Express przykładamy szczególną wagę do tego, by zespół był zadowolony z pracy. O tym, że robimy to w odpowiedni sposób mogą świadczyć dane. W 2020 roku zaangażowanie naszych pracowników wyniosło 85 proc. Co więcej, wskaźnik ten rośnie rok do roku. Ciekawy jest też fakt, że kilka osób z nich obchodzi w tym roku 30-lecie pracy w naszej firmie. Natomiast osób z kilkunasto- i kilkudziesięcioletnim stażem jest więcej – mówi Joanna Augustynowicz.
- Mamy wiele form doceniania. Wyróżniamy pracowników kwartału i roku, czy też za postawę „Can do”, staż pracy. Opracowaliśmy proces onboardingu. Nowi pracownicy dostają specjalną paczkę z gadżetami DHL, a także pakietem informacji, które pomagają w pierwszych tygodniach pracy. To tylko przykłady, jednak inicjatyw jest o wiele więcej, m.in. te w zakresie CSR, diversity i inclusion czy well-being – dodaje Joanna Augustynowicz.
Odpowiednia motywacja pracowników sprawia, że pracują oni w firmie przez wiele lat. Dzięki temu utrzymują swoje zaangażowanie na wysokim poziomie, dając przykład innym, a także pracując jednocześnie na wspólny sukces danej organizacji.
***
Program Top Employers Institute wyróżnia organizacje w oparciu o udział i wyniki Badania „HR Best Practices”. Kwestionariusz obejmuje 6 obszarów HR, na które składa się 20 tematów, takich jak strategia HR, środowisko pracy, pozyskiwanie talentów, szkolenia i rozwój, well-being, różnorodność i integracja.
Pełną listę nagrodzonych firm można znaleźć na stronie Top Employers: https://www.top-employers.com/en/insights/culture/announcing-the-global-top-employers-2021/
[1] Badanie potrzeb pracowników 2020 przeprowadzonego przez PBS dla Sodexo and Rewards Services Polska

Capital.com z tytułem najlepszego pracodawcy 2025 r. w Wielkiej Brytanii, Bułgarii i Polsce

Spawacz, elektryk, księgowy czy specjalista DevOps i Cloud – kogo brakuje do pracy? Regiony i stawki

Szkolenie – pełnomocnik oraz audytor wewnętrzny AS 9100: klucz do jakości w branży lotniczej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.