Komunikaty PR

WUJEK GOOGLE CZY PROFESJONALNA POMOC PRAWNA? CO WYBIERAJĄ POLACY?

2020-11-26  |  14:00
Biuro prasowe

Dzięki powszechnemu dostępowi do Internetu, łatwości posługiwania się i wyszukiwania informacji, źródło to dla wielu osób zaczęło stanowić wyrocznię, gdzie znaleźć można odpowiedź na każde zadane pytanie. Oprócz szukania informacji o świecie, czy znanych ludziach, bądź ciekawych przepisów kulinarnych, coraz więcej osób wyszukuje porady zdrowotne oraz prawne, którym wierzy. W końcu wujek Google wie lepiej niż profesjonalista, ale czy na pewno?

W 2019 roku z inicjatywy Naczelnej Rady Adwokackiej zostały przeprowadzone badania na temat świadomości prawnej Polaków. Według nich aż 43% Polaków czerpie informacje o prawie ze specjalistycznych serwisów i portali, a 37% Polaków poszukuje informacji z forów internetowych. Jedynie co piąty rodak postanawia udać się po poradę prawną do specjalisty.[1]

- Większość osób mających problem prawny w pierwszej kolejności szuka informacji w Internecie. Jest to zrozumiałe, ponieważ próbują w ten sposób rozwiać swoje obawy. Jednakże w sieci znajdziemy wiele informacji nieprawdziwych bądź niepełnych, więc pokładanie bezgranicznego zaufania tylko w tym źródle wiedzy jest bardzo ryzykowne. Dużo bezpieczniejszym rozwiązaniem jest zasięgnięcie porady profesjonalisty w danej dziedzinie. Każdy problem prawny oraz sprawa są inne i nie ma podręcznikowych, szablonowych rozwiązań. Jeśli ktoś opisał w Internecie swój przypadek, to nie znaczy, że nasz problem również w ten sam sposób będzie można rozwiązać. Ponadto przepisy prawa bardzo szybko zmieniają się, np. w Internecie można znaleźć informację, że ojciec może złożyć pozew o zaprzeczenie ojcostwa w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym dowiedział się, że dziecko od niego nie pochodzi, a obecnie ten termin wynosi rok mówi Karolina Marszałek, inicjatorka kampanii społecznej Prawo bez Strachu.   

- Wielokrotnie spotykałem się z sytuacją, gdy przychodzi do mnie klientka, która wcześniej w Internecie przeczytała kilka rad i podczas rozmowy poucza mnie, co powinniśmy zrobić w jej sprawie. W takich sytuacjach zawsze okazuje się, że jej sprawa jest zupełnie inna i należy inaczej postąpić niż tak, jak przeczytała w sieci. Wiele osób przychodzi do nas również z bardzo zaawansowanymi sprawami, z którymi sami próbowali sobie poradzić po przeczytaniu kilku „fachowych” porad na forach prawnych, a które ostatecznie urosły do takiej rangi, że musi wkroczyć prawnik – dodaje Michał Miller, kolejny z inicjatorów kampanii.

Wiele osób krępuje się kontaktu z prawnikiem, a przede wszystkim obawia sie pójścia do sądu. Nie chcą obcej osobie opowiadać o swoim małżeństwie oraz podsuwać dowody przy rozwodzie z orzekaniem o winie, bądź mówić o swoich zarobkach, które mogą interesować stronę przeciwną podczas rozprawy sądowej. Z drugiej strony wstydzą się w jakie tarapaty wpadli przez swoje działanie i próbują sami się uratować, czytając różne porady w Internecie. Takie działanie przynosi niestety odwrotny efekt, który o wiele trudniej jest następnie naprawić.

- Dlatego właśnie postanowiliśmy stworzyć kampanię społeczną Prawo bez Strachu, by zachęcić ludzi do korzystania z profesjonalnych usług prawnych zamiast szukać porad w Internecie. Rozumiemy wszelkie obawy, m.in. opowiadanie obcej osobie o swoich problemach, natomiast ostatecznie to nie Internet nas obroni w sądzie a prawnik. To on pomoże ostudzić emocje, podpowie lepsze rozwiązanie i pomoże przejść przez cały proces. Szukanie odpowiedzi w Internecie nie przyniesie niczego dobrego, a wręcz może nam zaszkodzić, jeśli będziemy kierować się internetowymi radami – mówi Anna Stasiak-Apelska, inicjatorka Prawo bez Strachu.

Szukanie informacji i porad w serwisach czy na forach internetowych związane jest również z niską świadomością prawną Polaków. Wolą oni poszukać informacji w sieci lub poradzić się znajomego czy rodziny, niż udać się do prawnika. Nie trzeba wcale iść do kancelarii prawnej, a można z ekspertem spotkać się np. w kawiarni, czy w restauracji, na neutralnym gruncie, by czuć się pewniej.

- W związku z tym od początku kampanii w każdy wtorek organizowaliśmy darmowe spotkania w jednej z warszawskich restauracji, których celem było edukowanie oraz informowanie, tłumaczenie kroków prawnych w różnych sprawach. Mając na uwadze nowe obostrzenia sanitarne postanowiliśmy przenieść spotkania do Internetu i w każdy wtorek o 18:00 na naszym profilu na Facebook’u prowadzimy relację LIVE na dany temat oraz odpowiadamy na pytania obserwatorów. Zależy nam by przybliżyć społeczeństwu nasz zawód, pokazać, że sprawy prawne nie są aż tak straszne jak nam się wydaje. Istnieje wiele barier i obaw, które powstrzymują nas przed walką o swoje prawa, wiele z nich jednak można w prosty sposób ominąć lub są też całkowicie nieuzasadnione – dodaje Bartosz Czupajło, inicjator kampanii.

Kampania Prawo bez Strachu powstała, by odczarować zawód prawnika i wyjaśnić najważniejsze zagadnienia czy zasadność postępowań w różnych prawnych tematach oraz zachęcić do korzystania z usług profesjonalistów zamiast czytania i ufania błędnym informacjom znalezionych w Internecie.

 


[1] https://www.adwokatura.pl/z-zycia-nra/polacy-wybieraja-fora-internetowe-zamiast-prawnika-badania-nra/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Prawo Polityka migracyjna Biuro prasowe
2024-09-17 | 09:30

Polityka migracyjna

Przedsiębiorcy nie mogą być zaskakiwani nagłymi zmianami prawa ani komunikatami prasowymi dotyczącymi zmiany podejścia do migrantów. Taka sytuacja znacząco utrudnia prowadzenie
Prawo Zapomnij o awizo. Nadchodzi czas e-Doręczeń.
2024-08-27 | 01:00

Zapomnij o awizo. Nadchodzi czas e-Doręczeń.

Od 1 października obowiązek posiadania skrzynki do e-doręczeń obejmie pierwszą grupę podmiotów. W odróżneniu od wielu innych krajów europejskich, konsumenci w Polsce
Prawo BRAK ZDJĘCIA
2024-08-12 | 10:00

15 sierpnia mija ostateczny termin wdrożenia standardów ochrony małoletnich

  Dobiega końca okres przejściowy na wdrożenie standardów ochrony małoletnich. Nowe przepisy, oparte na nowelizacji ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Krynica Forum 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Media i PR

Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

DlaWas.info

Nauka

Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.