Białostoccy wolontariusze szkolą się i pomagają dzieciom
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Wolontariusze Zespołu Szkół Społecznych Fundacji Edukacji „Fabryczna 10” poznawali zasady międzynarodowego wolontariatu podczas warsztatów Euroweek. Teraz teorię przekładają na praktykę, wspierając białostocki ośrodek dla cudzoziemców
„Euroweek - Szkoła Liderów” to projekt edukacyjny dla dzieci i młodzieży, którego celem jest nauka pracy w zespole i komunikacji społecznej, rozwój kreatywności i autoprezentacji, a także doskonalenie języka angielskiego. Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnych warsztatów, gier symulacyjnych i praktycznych ćwiczeń przez szkoleniowców Fundacji EuroWeek. Z takich warsztatów w Lądku Zdroju wróciło właśnie 42 uczniów szkoły podstawowej i liceum z ZSS przy Fabrycznej – obecnych i przyszłych szkolnych wolontariuszy.
- Spotkania z wolontariuszami z całego świata, poznawanie innych kultur i przełamywanie komunikacyjnych barier – zalety warsztatów Euroweek trudno przecenić – mówi Beata Łodyga, jedna z organizatorek wyjazdu. – Dla nas szczególne znaczenie miała także integracja młodzieży z podstawówki i liceum. Zaowocowało to wspólnymi projektami, takimi jak np. „naukowe koło ratunkowe”, w ramach którego starsi uczniowie pomagają młodszym, m.in. w odrabianiu lekcji.
Międzynarodowe inspiracje
Szczególną atrakcją warsztatów są spotkania z młodymi ludźmi z innych, często egzotycznych krajów. W tym roku zajęcia prowadzili wolontariusze z Hiszpanii, Maroka, Łotwy i Tajlandii.
- Ich energia i entuzjazm naprawdę robią wrażenie i są bardzo inspirujące. Tym bardziej, że są to młodzi ludzie, którzy postanowili zaangażować się, coś zmienić w swoim życiu i przyjechać do innego kraju, by nieodpłatnie dzielić się swoimi doświadczeniami i umiejętnościami – opowiada Beata Łodyga.
Właśnie możliwość kontaktu z międzynarodowy wolontariatem sprawia, że zainteresowanie młodzieży warsztatami jest ogromne.
- Było to jedno z najbardziej wyczekiwanych przeze mnie wydarzeń tego półrocza – mówi Zofia Rynkiewicz, licealistka. - Wolontariusze byli pełni energii, która udzielała się nam wszystkim. Podczas zajęć i wspólnych wyjść byliśmy w stanie doskonalić nie tylko język angielski, ale również niemiecki, hiszpański czy francuski. Ale Euroweek to przede wszystkim wyjazd wolontaryjny, podczas którego m.in. ustaliliśmy plany naszych kolejnych działań.
Mikołaj Czemiel, z II klasy LO po raz kolejny uczestniczył w warsztatach i nie zawiódł się:
- Bardzo podobała mi się otwartość wolontariuszy – wspomina. - Z każdym można było pogadać o wszystkim, ćwicząc swój angielski. Mega doświadczeniem była możliwość spróbowania nowych rzeczy, np. aktorstwa czy śmiesznych tańców.
Młodsze uczestniczki warsztatów - Klementyna Piszczatowska i Karolina Sękowska ze SSP liczyły m.in. na integrację z młodzieżą ze swojej szkoły, ale nie tylko.
- Ku naszemu zaskoczeniu była tam też inna szkoła - złapaliśmy świetny kontakt z uczniami z Lubonia. Poza tym planowaliśmy nowe projekty i szkoliliśmy język w praktyce – warsztaty Euroweek to same pozytywy! – zapewniają.
Kiermasz i zbiórka dla dzieci
Szkolni wolontariusze z Fabrycznej angażują się w działania pomocowe również w praktyce. Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Wolontariatu organizują zbiórkę i kiermasz rękodzieła, z których dochód przeznaczony będzie na rzecz dzieci ze Strzeżonego Ośrodka dla Cudzoziemców w Białymstoku.
- Mamy w szkole wielu uzdolnionych uczniów, którzy w ramach robótek ręcznych wykonują różne praktyczne drobiazgi – bransoletki, maskotki, a także kartki czy ozdoby świąteczne. Zostaną one wystawione w szkole podczas kiermaszu, a pieniądze przeznaczymy na zakup artykułów szkolnych dla dzieci z ośrodka. Jednocześnie przeprowadzimy zbiórkę takich artykułów, a wszystko przekażemy Stowarzyszeniu „Łączy nas granica”, która dostarczy te dary do ośrodka – dodaje Beata Łodyga.

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.