Komunikaty PR

Czy aktywizm wejdzie nam w nawyk?

2022-03-25  |  09:00

Jak podaje najnowszy raport Centrum Badania Opinii Społecznej, aż 71% Polaków uważa, że zwykli ludzie nie mają wpływu na bieg spraw w kraju, a jedynie 46% sądzi, że może decydować o kwestiach najbliższego otoczenia. To najgorszy wynik od 2015 roku. Tymczasem w obliczu wzrastającej liczby uchodźców z Ukrainy Polacy wykazują ponadprzeciętny aktywizm i poczucie, że razem mogą zrobić więcej. Jak działać skutecznie i zgodnie z przepisami uczy Biuro Inicjatyw Społecznych, które od 14 lat wspiera ludzi działających społecznie.

Według badania CBOS z lutego 2022 roku (przed wybuchem wojny w Ukrainie) tylko 26% ankietowanych twierdzi, że ma realny wpływ na to, co dzieje się w wymiarze ogólnokrajowym. Co więcej, po raz pierwszy od 2013 roku poczucie podmiotowości obywatelskiej na poziomie lokalnym okazało się niższe niż poczucie bezradności. Połowa badanych twierdzi, że nie ma wpływu na bieg spraw w ich mieście czy gminie. – Badania pokazują nastroje społeczeństwa w neutralnym czasie – względnego spokoju. Jednak po wybuchu wojny w Ukrainie możemy zaobserwować niesamowity wzrost aktywizmu Polaków. Ludzie przychodzą do naszej organizacji, bo chcą pomagać Ukraińcom. Mają siłę, zapał i wiarę, że mogą coś zrobić dobrego. Być może jest to jednorazowy zryw, ale jest też duża szansa, że polskie społeczeństwo nauczy się, że każdy z nas może mieć wpływ na to, co się dzieje w naszej dzielnicy, w naszym kraju, ale i jak widać, w pewnym stopniu poza jego granicami – mówi Elżbieta Zadęcka-Cieślik z fundacji Biuro Inicjatyw Społecznych, która wspiera ludzi działających społecznie.

Razem możemy więcej

W ramach Koalicji Otwarty Kraków siły połączyło ponad 40 fundacji i stowarzyszeń zajmujących się do tej pory różnymi dziedzinami – edukacją, rozwojem lokalnym, opieką nad zwierzętami czy wolontariatem, aby pomóc Ukrainie. Dzięki wspólnej pracy zorganizowano w Krakowie kilka punktów pomocowych i informacyjnych, specjalną infolinię, czy pomoc w legalizacji pobytu i znalezieniu pracy. Działacze pomagają w transporcie uchodźców i ich zakwaterowaniu, a także organizują zbiórki potrzebnych rzeczy jak na przykład nieużywanych, ale sprawnych laptopów, które zostaną przekazane uchodźcom. – Każdy z nas ma wiedzę i doświadczenie z różnych dziedzin. Krakowskie instytucje kultury udostępniają swoje przestrzenie i pracują nad kulturalną ofertą w języku ukraińskim, instytucje edukacyjne zapewniają kursy języka polskiego i ukraińskiego dla wolontariuszy. My, BIS wspieramy nagłośnienie tych inicjatyw. Łączymy siły, by zorganizować naszym sąsiadom życie na nowo, z dala od wojny – mówi Elżbieta Zadęcka-Cieślik z BIS.

Ludzie chcą działać społecznie

– Mówi się, że polskie społeczeństwo potrafi zjednoczyć się jedynie w obliczu tragedii czy wspólnego wroga. Jednak my jako fundacja BIS mamy nieco inne doświadczenia. Od ponad 14 lat naszej działalności spotykamy ludzi, którzy mają ogromną chęć angażowania się w działania społeczne. Często, jednak nie wiedzą, jak to zrobić, jak przejść przez skomplikowane formalności prawne, jak pozyskać fundusze na działania. Ludziom, którzy chcą brać sprawy w swoje ręce i działać na rzecz innych, podpowiadamy różne możliwości, zapraszamy do edukacji, współpracy, czy realizacji własnych inicjatyw i projektów – komentuje Elżbieta Zadęcka-Cieślik. Biuro Inicjatyw Społecznych to zespół ekspertów, doświadczonych w tematyce rozwoju organizacji, ekonomii społecznej, partycypacji i współpracy lokalnej, który do tej pory pomógł tysiącom organizacji. Fundacja BIS uczy także grupy nieformalne i indywidualnych społeczników, jak skutecznie działać. Wspiera samorządy terytorialne w praktycznej współpracy z organizacjami społecznymi, a ludzi biznesu zachęca do aktywności w lokalne przedsięwzięcia.

Jak zwielokrotnić dobro?

Do tej pory z pomocy BIS skorzystało ponad 2500 różnych organizacji – działających na rzecz zwierząt, dzieci z niepełnosprawnościami, ludzi w kryzysie bezdomności czy ekologii. Fundacja przeprowadziła ponad 6000 konsultacji i blisko 1800 szkoleń. Co roku Biuro Inicjatyw Społecznych zaprasza też mieszkańców Krakowa do udziału w akcji „Zróbmy sobie Dzień Sąsiada”, by spędzili parę godzin ze swoimi sąsiadami: razem piekli ciasta, ćwiczyli jogę, czy uczyli się udzielać pierwszej pomocy. – Chcemy pokazać ludziom, że warto angażować się w działalność społeczną na rzecz wspólnego dobra. Wiemy, jak zmieniać marzenia w działania i naszą wiedzą oraz doświadczeniem chcemy wspierać innych – mówi Elżbieta Zadęcka-Cieślik. By wesprzeć działania BIS i wzmocnić działania społeczne innych organizacji można przekazać fundacji 1% podatku. Więcej szczegółów na stronie https://bis-krakow.pl/wspieram/.

 

 

 

Kontakt dla mediów:

Kinga Pękalska | Propsy PR

+ 48 608 624 548 | kinga.pekalska@propsypr.pl

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu Biuro prasowe
2025-04-24 | 14:00

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu

Polacy są społeczeństwem zestresowanym. Ponad połowa martwi się z powodów finansowych, źródłem niepokoju są także sprawy bieżące oraz obowiązki związane
Problemy społeczne 878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB
2025-03-12 | 06:00

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Branża browarnicza jest ważnym sektorem gospodarki światowej, który wygenerował 0,8% światowego PKB w 2023 r., czyli 878 miliardów dolarów. To więcej niż wg Banku
Problemy społeczne Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie
2025-02-20 | 17:00

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Wyobraź sobie, że każdego ranka budzisz się wypoczęty i pełen energii. Co więcej, aby to osiągnąć nie potrzebujesz kolejnej kawy. Wystarczy naturalny, dostępny

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.