Jak firmy dbają o zdrowie pracowników? Firma WIŚNIOWSKI podpowiada
Mówi się, że maj to „miesiąc zdrowia”. To właśnie wtedy świętujemy najważniejsze dni związane z profilaktyką chorób. Wiele firm wzmacnia swoją aktywność w tym obszarze, zwłaszcza, że rośnie liczba badań wskazujących na bezpośredni związek między zdrowiem pracowników, a ich wydajnością czy ogólnym samopoczuciem w życiu. Co robią duże organizacje w ramach wsparcia dobrostanu zdrowia?
Maj ustanowił największą ilość świąt związanych z profilaktyką i walką z chorobami (m.in. Światowy Dzień Walki z Rakiem Jajnika, Europejski Dzień Profilaktyki Udarowej, Światowy Dzień Raka Krwi, Światowy Dzień Zdrowia Układu Pokarmowego, Światowy Dzień Stwardnienia Rozsianego). Nic dziwnego, że właśnie w maju odbyło się ważne w rejonie Małopolski, XI Seminarium Zdrowia – „O zdrowiu Sądeczan”, podczas którego najwięksi pracodawcy w rejonie rozmawiali o tym, jak dbają o swoich pracowników i jakie działania profilaktyczne podejmują w codziennym funkcjonowaniu organizacji. Wśród ważnych prelegentów była m.in. Ilona Legutko, dyrektor personalny w firmie WIŚNIOWSKI – największym, małopolskim zakładzie produkcyjnym okien, bram, drzwi i ogrodzeń, zatrudniającym dziś niemal 2200 pracowników.
- Tak duża organizacja, jaką jesteśmy, wymaga wdrożenia wielu działań i akcji profilaktycznych. Widzimy bowiem korelację troski o zdrowie pracownika z jego wydajnością czy zadowoleniem z pracy. Podejmujemy wiele aktywności, mających na celu promowanie zdrowego stylu życia w organizacji i zakładzie. Przykładowo, wspieramy sportowe pasje naszych pracowników czy proces adaptacji nowozatrudnionych, m.in. poprzez szkolenia on-boardingowe. Działamy też zapobiegawczo w sytuacji „wypalenia” poprzez rekrutacje wewnętrzne czy wspieramy pracowników w trudniej sytuacji materialnej. Prowadzimy też politykę otwartych drzwi, która zakłada bezpośredni kontakt z przełożonymi, a nawet zarządem, dając możliwość wyrażania swoich opinii czy pomysłów. Dzięki temu budujemy przyjemną atmosferę pracy, w której każdy pracownik czuje się doceniony i słyszany – mówiła podczas debaty Ilona Legutko.
Jak zaznacza dyrektor personalny, firma WIŚNIOWSKI przykłada dużą wagę do tego, by nowi pracownicy szybko zaaklimatyzowali się w firmie i mogli zintegrować się z współpracownikami działów. Oprócz szkoleń wdrożeniowych, w siedzibie przedsiębiorstwa działa firmowa stołówka, która jest epicentrum integracji, dzięki wspólnym przerwom. Wydaje ona darmowe, zbilansowane, różnorodne posiłki w kilku wariantach, z dodatkiem napojów czy zdrowych sałat czy surówek. Prowadzone są też cykliczne akcje owocowych dni, działa pracowniczy klub rowerowy, firma wspiera finansowo aktywność sportową pracowników. Praktyczna okazuje się też możliwość wyboru elastycznej godziny rozpoczęcia pracy. To tylko wybrane z działań, które wdrożył dział HR firmy.
Wymienić należy także innowacyjną w skali województwa – Grupę Szybkiego Reagowania WIŚNIOWSKI, która została uruchomiona oddolnie z inicjatywy pracowników, w celu udzielania pierwszej pomocy i walki z potencjalnymi pożarami w zakładzie, przeprowadzania ewakuacji, a także reagowania w razie wystąpienia miejscowego zagrożenia. W sytuacji wystąpienia wypadku, urazu, zasłabnięcia czy skaleczenia pracownika, grupa w kilka minut dociera na miejsce i udziela pomocy lub asystuje karetce pogotowia. Jest wyposażona w najpotrzebniejszy sprzęt – zaawansowaną, mobilną apteczkę R1, ale i defibrylatory AED. – Ponadto wdrożyliśmy zintegrowany system BHP oraz powołaliśmy liderów BHP. Takie działania mają na celu zapewnienie łatwego dostępu do wszelkich procedur i praktyk. Liderzy uczestniczą w kształtowaniu bezpiecznych systemów pracy, mogą równocześnie doradzać, sugerować i wnioskować o usprawnienia – przekazują tym samym dobre praktyki zespołowi, w celu wspierania ich zdrowia i bezpieczeństwa – dodaje Ilona Legutko.
W siedzibie Wydziału Lekarskiego i Nauk o Zdrowiu Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, gdzie odbywało się Seminarium Zdrowia, uruchomiono „Miasteczko Zdrowia”, które oferowało mieszkańcom badania profilaktyczne oraz przesiewowe.
Startuje 3. edycja konkursu CSR Poland Awards!
Ponad 60 tys. zł na wsparcie dzieci w pieczy zastępczej i usamodzielnionych
FUNDACJA ZIKO DLA ZDROWIA WSPIERA DZIECI DOTKNIĘTE POWODZIĄ
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.