Jak firmy dbają o zdrowie pracowników? Firma WIŚNIOWSKI podpowiada
Mówi się, że maj to „miesiąc zdrowia”. To właśnie wtedy świętujemy najważniejsze dni związane z profilaktyką chorób. Wiele firm wzmacnia swoją aktywność w tym obszarze, zwłaszcza, że rośnie liczba badań wskazujących na bezpośredni związek między zdrowiem pracowników, a ich wydajnością czy ogólnym samopoczuciem w życiu. Co robią duże organizacje w ramach wsparcia dobrostanu zdrowia?
Maj ustanowił największą ilość świąt związanych z profilaktyką i walką z chorobami (m.in. Światowy Dzień Walki z Rakiem Jajnika, Europejski Dzień Profilaktyki Udarowej, Światowy Dzień Raka Krwi, Światowy Dzień Zdrowia Układu Pokarmowego, Światowy Dzień Stwardnienia Rozsianego). Nic dziwnego, że właśnie w maju odbyło się ważne w rejonie Małopolski, XI Seminarium Zdrowia – „O zdrowiu Sądeczan”, podczas którego najwięksi pracodawcy w rejonie rozmawiali o tym, jak dbają o swoich pracowników i jakie działania profilaktyczne podejmują w codziennym funkcjonowaniu organizacji. Wśród ważnych prelegentów była m.in. Ilona Legutko, dyrektor personalny w firmie WIŚNIOWSKI – największym, małopolskim zakładzie produkcyjnym okien, bram, drzwi i ogrodzeń, zatrudniającym dziś niemal 2200 pracowników.
- Tak duża organizacja, jaką jesteśmy, wymaga wdrożenia wielu działań i akcji profilaktycznych. Widzimy bowiem korelację troski o zdrowie pracownika z jego wydajnością czy zadowoleniem z pracy. Podejmujemy wiele aktywności, mających na celu promowanie zdrowego stylu życia w organizacji i zakładzie. Przykładowo, wspieramy sportowe pasje naszych pracowników czy proces adaptacji nowozatrudnionych, m.in. poprzez szkolenia on-boardingowe. Działamy też zapobiegawczo w sytuacji „wypalenia” poprzez rekrutacje wewnętrzne czy wspieramy pracowników w trudniej sytuacji materialnej. Prowadzimy też politykę otwartych drzwi, która zakłada bezpośredni kontakt z przełożonymi, a nawet zarządem, dając możliwość wyrażania swoich opinii czy pomysłów. Dzięki temu budujemy przyjemną atmosferę pracy, w której każdy pracownik czuje się doceniony i słyszany – mówiła podczas debaty Ilona Legutko.
Jak zaznacza dyrektor personalny, firma WIŚNIOWSKI przykłada dużą wagę do tego, by nowi pracownicy szybko zaaklimatyzowali się w firmie i mogli zintegrować się z współpracownikami działów. Oprócz szkoleń wdrożeniowych, w siedzibie przedsiębiorstwa działa firmowa stołówka, która jest epicentrum integracji, dzięki wspólnym przerwom. Wydaje ona darmowe, zbilansowane, różnorodne posiłki w kilku wariantach, z dodatkiem napojów czy zdrowych sałat czy surówek. Prowadzone są też cykliczne akcje owocowych dni, działa pracowniczy klub rowerowy, firma wspiera finansowo aktywność sportową pracowników. Praktyczna okazuje się też możliwość wyboru elastycznej godziny rozpoczęcia pracy. To tylko wybrane z działań, które wdrożył dział HR firmy.
Wymienić należy także innowacyjną w skali województwa – Grupę Szybkiego Reagowania WIŚNIOWSKI, która została uruchomiona oddolnie z inicjatywy pracowników, w celu udzielania pierwszej pomocy i walki z potencjalnymi pożarami w zakładzie, przeprowadzania ewakuacji, a także reagowania w razie wystąpienia miejscowego zagrożenia. W sytuacji wystąpienia wypadku, urazu, zasłabnięcia czy skaleczenia pracownika, grupa w kilka minut dociera na miejsce i udziela pomocy lub asystuje karetce pogotowia. Jest wyposażona w najpotrzebniejszy sprzęt – zaawansowaną, mobilną apteczkę R1, ale i defibrylatory AED. – Ponadto wdrożyliśmy zintegrowany system BHP oraz powołaliśmy liderów BHP. Takie działania mają na celu zapewnienie łatwego dostępu do wszelkich procedur i praktyk. Liderzy uczestniczą w kształtowaniu bezpiecznych systemów pracy, mogą równocześnie doradzać, sugerować i wnioskować o usprawnienia – przekazują tym samym dobre praktyki zespołowi, w celu wspierania ich zdrowia i bezpieczeństwa – dodaje Ilona Legutko.
W siedzibie Wydziału Lekarskiego i Nauk o Zdrowiu Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, gdzie odbywało się Seminarium Zdrowia, uruchomiono „Miasteczko Zdrowia”, które oferowało mieszkańcom badania profilaktyczne oraz przesiewowe.

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.